Ringens plats
Hur ska ringarna egentligen sitta, förlovningsring och vigselringen. Vilken ska sitta innerst?
Hur ska ringarna egentligen sitta, förlovningsring och vigselringen. Vilken ska sitta innerst?
Egentligen sitter ju förlovningsringen innerst, eftersom det är den du får först. En del byter håll på dem senare för att de tycker det är snyggare, men vid vigseln så blir det ju en logisk följd av att du redan bär förlovningsringen när du trär på vigselringen.
Det är en smaksak.
Enligt tradition så har man vigselringen innerst, alltså närmast hjärtat. Och det passar ju ypperligt om man har en enstensring som vigselring och en slät förlovningsring exempelvis.
Jag kommer ha två släta ringar med specialgravyr (text i alviska, typ sagan om ringen-ringen) och på vigselringen ska jag fälla in en diamant och en smaragd. Så jag kommer troligtvis att bära vigselringen innerst.
Hade jag inte valt stenar på vigselringen så hade jag valt att ha dom i den ordning som dom hamnar i på bröllopsdagen.
Eftersom man redan har förlovningsringen på sig, så hamnar ju vigselringen ytterst när maken trär den på ens finger.
Tack för svaren, jag vill ha min innerst iom att det blir snyggast med stenen, jag tänkte att man kanske kan ta av förlovningsringen när mannen ska trä på vigselringen och sen sätta på den efter han trätt på ringen... så kan man väl göra
Enligt Ribbing har man vigselringen innerst eftersom den aldrig ska tas av. Av samma anledning ska den vara slät så att den inte är i vägen vid arbete. Förlovningsringen är mer av ett vanligt smycke och kan tas av pch påefter behag.
Själv tar jag av mig förlovningsringen på natten och när jag grejar i köket, och kommer att fortsätta göra det med vigselringen också, men det är jag det.
Intressant detta, måste jag säga. För mig har det varit alldeles självklart att ringarna hamnar i den ordning de träs på fingret. Har en kompis som har bytt plats på sina efteråt, men alla andra som jag vet har alltid haft förlovningsringen innerst.
Många bud...enligt guldsmeden vi anlitat skall de sitta som de träs på, medans jag alltid tänkt att vigselringen skall vara närmast hjärtat..
Ren smaksak!
"Vid vigseln får kvinnan alltså enligt traditionen sin vigselring, och hon bär den då innerst på vänster ringfinger, med förlovningsringen utanför."
www.dn.se/blogg/etikettfragan/2010/11/08/ringratt-8463/
Jag har mina i den ordning jag fick dom , dvs förlovningsringen innerst och vigselringen ytterst. I mitt fall är det dessutom snyggast
men vill man inte ha på förlovningsringen när man går in tillsammans... ooh blir galen, kanske tramsigt men jag vill ju liksom ha det rätt från början. =D
intressant! Hade aldrig hört att man ska ha vigselringen innerst! Har trott att det är den ordningen man får dem i som gäller... de jag känner bär den så. Det är kanske inte så att alla känner till denna etikettregel då. Jag o mina bekanta som är gifta gjorde det ju inte t ex... Nåväl, jag kommer att ta det som ser snyggast ut i så fall men jag tycker att alla bilder man ser är med vigselringen ytterst men jag kanske minns fel för att min hjärna varit inställd på att det är så...? Och att vigselringen ska vara slät... tycker att det vanligaste är att folk har stenar på vigselringen och att förlovningsringen är slät... men jag skiter i vilket, huvudsaken är att få bära båda ringarna tycker jag.
Jag har hört sägas att man under antiken trodde att det gick ett blodkärl direkt från ringfingret på vänster hand till hjärtat. Därav kommer att vigselringen ska sitta närmast hjärtat, alltså längst in.
Men huruvida det är sant eller en populär skröna lämnar jag osagt.
Citerar Ribbing i länken ovan:
"En orsak till att vigselringen är slät och enkel är att den är den viktigaste trohetssymbolen och är avsedd att bäras ständigt, vilket gör att den måste vara enkel och odekorerad för att inte haka i eller vara i vägen vid arbete osv. Förlovningsringen däremot kan tas av under arbete.
...
Vid vigseln får kvinnan alltså enligt traditionen sin vigselring, och hon bär den då innerst på vänster ringfinger, med förlovningsringen utanför. Mannens förlovningsring byter status vid vigseln och övergår till vigselring. Det är inte konstigt att mannen den korta stunden vid vigseln har tagit av sin förlovningsring när den övergår till att bli vigselring. Men numera vill en del män också ha två ringar, och då behåller de förlovningsringen på vänster ringfinger under vigseln.
I dag verkar det enligt de juvelerare jag har frågat som om många kvinnor vill ha en slät ring till förlovningen ”för att se förlovade ut” och därefter, motstridigt traditionen, en juvelprydd vigselring. Man gör givetvis precis som man vill. Traditionellt är det som jag har beskrivit."
Jag antar att det där med att förlovningsringen kan tas av medan vigselringen alltid ska bäras också kan vara en förklaring till att vigselringen ska sitta innerst?