Citerar Ribbing i länken ovan:
"En orsak till att vigselringen är slät och enkel är att den är den viktigaste trohetssymbolen och är avsedd att bäras ständigt, vilket gör att den måste vara enkel och odekorerad för att inte haka i eller vara i vägen vid arbete osv. Förlovningsringen däremot kan tas av under arbete.
...
Vid vigseln får kvinnan alltså enligt traditionen sin vigselring, och hon bär den då innerst på vänster ringfinger, med förlovningsringen utanför. Mannens förlovningsring byter status vid vigseln och övergår till vigselring. Det är inte konstigt att mannen den korta stunden vid vigseln har tagit av sin förlovningsring när den övergår till att bli vigselring. Men numera vill en del män också ha två ringar, och då behåller de förlovningsringen på vänster ringfinger under vigseln.
I dag verkar det enligt de juvelerare jag har frågat som om många kvinnor vill ha en slät ring till förlovningen ”för att se förlovade ut” och därefter, motstridigt traditionen, en juvelprydd vigselring. Man gör givetvis precis som man vill. Traditionellt är det som jag har beskrivit."
Jag antar att det där med att förlovningsringen kan tas av medan vigselringen alltid ska bäras också kan vara en förklaring till att vigselringen ska sitta innerst?