• Anonym (undrar)

Är jag gravid?

För ca 6 veckor sedan började jag misstänka att jag var gravid. Mådde så helsikes illa varje dag, dock började det runt 11-14 sen kunde det hålla på hela dagen och kvällen. Gjorde då ett graviditetstest när jag skulle få min mens och det blev negativt. Mensen kom som vanligt men varade hälften så länge och det kom inte lika mycket som vanligt. Sen så går jag på p-piller och har gjort i många år, och vad jag har förstått det som då så får man ingen "riktig" mens. Känner lite att jag inte kan titta efter den då.

illamåendet fortsatte i hela tre veckor. Höll på att spy flera gången men det gick aldrig så långt. Mår fortfarande illa en del, men inte så som dom tre veckorna.
     Det känns även om att mina bröst har blivit lite fylligare, jag går på toaletten 10 gånger mer än vanligt. Brukar inte ha så stort behov av det annars men när jag nu blir kissnödig så är det akut!!!
    Gaser har jag också fått den senaste tiden, men är vanligt.

Känner också att jag har ont i magen och när jag anstränger mig så känns det inne i magen. Trycker jag på magen gör det också ont inne i och det känns en lång stund efter.
    Tycker på senaste tiden också att jag har blivit lite tjock om magen. Har ätit en del skräp senaste tiden också, men jag brukar aldrig bli stor om magen, inte på detta viset iallafall. En annan tanke är också att jag lurar mig själv och att jag blir lite skengravid, och att magen därför är större.

Är även trött, gråter mycket (Har det ganska tufft på jobb just nu, men samtidigt har jag aldrig låtit sånt trycka ner mig känslomässigt förr. Känner mig också lite trött, och jag mår väldigt kontigt. Inte dåligt, men konstigt. Ingen känsla jag känner igen från innan.

Någon som har varit gravid som känner igen sig på mina symptom?
    Ska ha mens igen i helgen så jag ska testa mig då. Har köpt hem tre test så blir alla negativa borde det ju inte vara något. 

Långt inlägg, säkert jätte äckligt också med alla beskrivningar.
    Tycker bara att det är så himla jobbigt att undra!!!

• Svar på tråden Är jag gravid?
  • Anonym

Jag skulle tro att chansen att du är gravid är ganska så liten. jag tro att du kan ha stressmage (IBS) eller magsår/magkatarr. Då kan man få ont i magen ha illamående o känna sig allmänt trött o så... har du mkt på jobbet så kan ju det ha påverkat dig mer än du tror även fasty du inet brukar påverkas så...
    Sen om du liksom tror att du är gravid så kan man lätt börja "se" en massa saker som egentligen inte alls stämmer som att brösten blivit större o magen m.m.

Får du mens som vanligt nästa gång behöver du inet vara orolig, eller så gör du test ändå baar för att.
    Fortsätter illamåendet o så tycker jag du ska kontakta en läkare som kan hjälpa dig istället!!

Lycka till!

• Anonym

Det är ju typiska graviditetssymptom, men det kan indikera annat också, t.ex. någon infektion i kroppen eller någon form av influensa. Jag har själv haft ett par tillfällen då jag undrat om jag var gravid eftersom mensen var mysko eller helt enkelt inte kom alls, även när jag åt p-piller, men graviditetstesten var negativa och lite senare kom mensen igång som vanligt igen. När jag sedan väl blev gravid på riktigt så märkte jag ingenting! Mensen hade ju strulat innan, så jag reagerade inte när det blev konstigt igen. De flesta kommer gravida till barnmorskan ganska tidigt, men jag visste inget förrän i v.12... ;P

Vänta ett par dagar till och testa igen så får du se vad som händer!
    Är du väldigt osäker, kontakta barnmorskan och prata med dem, så att du får lite klarhet i det hela.

• Nicci021

Jag tror också att det är stressmage för jag har haft samma symptomer som dig sedan i julas. Trodde i början att jag också var gravid och blev då orolig då både jag och min sambo går vårt första år på högskolan och lever på studiebidrag med egen lägenhet så vi skulle aldrig klara av det ekonomiskt. Men mensen har ändå kommit regelbundet sedan dess (även jag tar p-piller) och när jag gick till läkaren så sa dem att jag hade stressmage (magkatarr) och fick tabletter för det. Jag är dock väldigt bra på att stressa så det har kommit igen men ska precis börja med tabletterna igen.

Så ring till din husläkare och boka tid så du får tabletterna så kommer du må bättre för varje dag!

• Anonym (undrar)

Hej alla! Tack för era svar. Jag tror innerst inne inte heller att jag är gravid, men jag har aldrig mått såhär förut så därför blev jag lite nervös. Har misstänkt att jag var gravid förr, gör typ det en gång om året, typ pga att man mår konstigt eller så. Dock har jag aldrig känt det på detta viset.

Har alltid haft lite knepig mage, men stressmage är det inte då jag faktiskt inte stressar mycket,
    Sen magkatarr och sånt är det absolut inte. För så allvarligt käns det inte.
    Det är inget kraftigt illamående och så men ändå så att det är jobbigt. Även magsmärtorna är lätta, så det gör alltså inte ont. Känner bara mig annorlunda ex när jag anstränger mig eller om jag trycker lite nätt över livmodern så känner jag mig öm. Jätte mysko.
    Att magen är tjock är ju helt klart utan tvekan att man lurar kroppen genom att tro, brösten däremot upptäckte jag att dom hade blivit helt runda och tunga innan jag började misstänka graviditet. Så varför dom är så har jag ingen aning om :S

Jaja, jag får se hur det går. Då jag vill byta jobb, har ett bröllop framför mig och planerar husköp så är det väl bäst att det inte är något, även om man säkert kommer känna en nypa besvikelse över att det inte är något. Men jag har många år på mig så det blir nog bra :)

• durrasflikka

Jag hade gått till en läkare.. Det finns ju chans för att gravtest visar fel när det visar negativt plus att du måste kolla upp om det nu är problem med magen.

Svar på tråden Är jag gravid?