• salsa775

Passar detta som nattamat?

En månad kvar till dagen med stort D!
    O nu funderar jag på vad vi ska ha att smaska på framåt
    småtimmarna..äter ju tårtan sist (ingen aning om tid än)
    men då kanske man kan ha focaccia som nattamat?
    Tänkte i så fall göra dem olika, tex två plåtar med oliver/ost
    o två-tre med feta/soltorkade tomater, osv.
    Vad tror ni, passar detta? Eller blir det för snålt med focaccia?
    Har fö 50 gäster, men en del kommer inte stanna så
    länge..

• Svar på tråden Passar detta som nattamat?
  • Victoria

Det  lät riktigt gott! Skulle bli super nöjd som gäst om det serverades! :)

• salsa775
    helsingebrud skrev 2011-06-06 10:26:58 följande:

vi kommer ha janzonsfrestelse och pizzabullar som nattamat vid ca 01

det som blir över kommer vi servera som brunch nästa dag

(vi kommer ha matig mingel med välkomstdrink ca 18:00 sedan buffe med lite olika kött och fiskrätter

sallad, paj osv ca 20:00) Kommer ha ostbuffé som efterrätt och sedan tårta vid 23

Janssons lät ju gott..men så nära inpå tårtan?
    Behöver man verkligen äta ett mål mat till efter tårta kl.23? 
  • salsa775
    helsingebrud skrev 2011-06-06 10:26:58 följande:

vi kommer ha janzonsfrestelse och pizzabullar som nattamat vid ca 01

det som blir över kommer vi servera som brunch nästa dag

(vi kommer ha matig mingel med välkomstdrink ca 18:00 sedan buffe med lite olika kött och fiskrätter

sallad, paj osv ca 20:00) Kommer ha ostbuffé som efterrätt och sedan tårta vid 23

Absolut inget illa menat, bättre för mkt än för lite:)
    men jag skulle nog inte vara hungrig då.
    Men det är klart, lite slinker väl ner efter att man har dansat. 
  • Gottblåbär

Vår tre rätters kommer inte börja frören tidigast 19 gissar jag på, sen efter de bröllopstårta och vi ska ha godsbuffe. Tror ni att folk orkar äta natta mat.. Funderar faktiskt på att köra kanelbulle och mjölk som någon skrev!

• Debe

Vi har funderat på att ha pizzabullar som vickning men blev ju lite fundersam nu... Foccacia med något gott på är ju kanske lite enklare men nästan (???) detsamma. Vi hade tänkt servera "vanlig" focaccia till maten men hoppar nu över det. Då kan man ju ha det som nattamat istället... :)

• Zelmah
    salsa775 skrev 2011-06-06 17:44:45 följande:
    Absolut inget illa menat, bättre för mkt än för lite:)
    men jag skulle nog inte vara hungrig då.
    Men det är klart, lite slinker väl ner efter att man har dansat. 
    Gottblåbär skrev 2011-06-06 19:55:07 följande:

Vår tre rätters kommer inte börja frören tidigast 19 gissar jag på, sen efter de bröllopstårta och vi ska ha godsbuffe. Tror ni att folk orkar äta natta mat.. Funderar faktiskt på att köra kanelbulle och mjölk som någon skrev!

Jag är alltid superhungrig vid 01-02-tiden eftersom jag aldrig äter mig proppmätt för att jag inte hinner äta innan alla andra ätit upp haha. Nä men jag tycker att nattamaten på bröllop ofta är väldigt uppskattad av många gäster. Hade jag kommit på ett bröllop och det inte kom nattamat hade jag undrat om nåt blivit fel.. eller nä det hade jag inte men jag hade blitt ganska besviken eftersom jag hade blivit hungrig/sugen fram på natten..  Ofta blir man ju mer hungrig när man druckit alkohol också. Sen kan det ju även vara bra med lite bukfylla för en del så att alkoholen blandas.. 

Bulle gillar kanske vissa, men jag vill ha salt eller nåt matigt sådär på kvällen. Man har ju redan ätit sliskig tårta och förmodligen även dessert så mer socker känns inte lockande. Själv hatar jag sött så att få i mig både dessert o tårta är mer än nog. Men alla är ju olika.

TS - focaccian låter kanongod, och lite parma/serranoskinka till hade vart pricken över i:et. Gott med sältan från oliverna, fetan och skinkan... mmm namnam... blir sugen nu när jag sitter här...

Men en fråga.. kan man göra focaccia dagen innan eller ska nån annan göra dem åt er samma dag? Själv kommer vi nog köra på Bullens pilsnerkorv för att det blir så himla enkelt. Men annars lät ju focaccia kanongott... pizzabullar är inte heller fel :)
  • Kattpoet

Jag  har aldrig förstått hur folk kan äta bullens, det luktar unket och kemisk och jag  blir vrålsjuk av det.

Jag frågade mina gäster om de ville göra en smörgås med buffet resterna och alla sa nej eftersom de var proppmätt .  Jag tur att jag har vänner som sällan orkar eller vill  festa längre än till 1200.

• Zelmah

Själv tycker jag att bullens är den enda korven som e god, så smaken e la som baken hehe. Och vi själva är oxå festprissar så vi är glada om gästerna stannar så länge som möjligt. Men det är väl tur då att man själv är lagd åt samma håll som ens vänner. Vi vet att folket kommer att festa till 4-5 tiden på morgonen men vi själva får väl gå "tidigt" vid 2 halv 3 tiden för att utnyttja hotelrummet lite. Så mat behövs för oss och vårt sällskap iaf. Men det är nog väldigt olika verkar det ju som.

• ElevenSeven
    Emblas Mamma skrev 2011-06-06 08:39:23 följande:
    Vi kommer ha bullens korv,
    vet inte om folk är för mätta, men många (inklusive jag) är sådana som måste småäta hela tiden,
    och jag är alltid hungrig :)
    Går inte korven åt så finns det fler tillfällen, typ. Midsommarfesten en vecka efter bröllopet :) Öppnar ju inte alla burkarna..
    Bra idé! Vi gjorde så att vi bjöd in familj och vänner som hjälpt till på vårt bröllop för att äta upp resterna efter att vi städat festlokalen.
  • Chicita

Jag har aldrig fått nattamat på något bröllop jag varit på Förvånad

Men vi har i alla fall planerat att ha lite mer fika med bullar och flera sorters kakor och kanske resterna av tårtan om det blir något sånt över *S*... Bortåt 11-12 tiden nånting.

Tror det räcker, vi har 4-rätters (eller tja det är ännu fler rätter men 4 omgångar med serveringar där det kommer ut stora serveringsfat som man förser sig ifrån 4 och 4).
    Så de flesta kommer nog vara rätt mätta faktiskt

• marimekko86

Vi äter sent, så tårtan kommer vara efter 22. Sen drar livebandet igång och håller på tre timmar, sen tror jag folk vill hem, jag vill det iaf . Kommer nog inte ha nån nattamat. Kommer ha ett bord uppdukat med chips, godis, ölkorvar, nötter och annat smått och gott

Men foccacia låter ybergott.!!!

• salsa775
    Zelmah skrev 2011-06-06 20:55:49 följande:
    Gottblåbär skrev 2011-06-06 19:55:07 följande:

Jag är alltid superhungrig vid 01-02-tiden eftersom jag aldrig äter mig proppmätt för att jag inte hinner äta innan alla andra ätit upp haha. Nä men jag tycker att nattamaten på bröllop ofta är väldigt uppskattad av många gäster. Hade jag kommit på ett bröllop och det inte kom nattamat hade jag undrat om nåt blivit fel.. eller nä det hade jag inte men jag hade blitt ganska besviken eftersom jag hade blivit hungrig/sugen fram på natten..  Ofta blir man ju mer hungrig när man druckit alkohol också. Sen kan det ju även vara bra med lite bukfylla för en del så att alkoholen blandas.. 

Bulle gillar kanske vissa, men jag vill ha salt eller nåt matigt sådär på kvällen. Man har ju redan ätit sliskig tårta och förmodligen även dessert så mer socker känns inte lockande. Själv hatar jag sött så att få i mig både dessert o tårta är mer än nog. Men alla är ju olika.

TS - focaccian låter kanongod, och lite parma/serranoskinka till hade vart pricken över i:et. Gott med sältan från oliverna, fetan och skinkan... mmm namnam... blir sugen nu när jag sitter här...

Men en fråga.. kan man göra focaccia dagen innan eller ska nån annan göra dem åt er samma dag? Själv kommer vi nog köra på Bullens pilsnerkorv för att det blir så himla enkelt. Men annars lät ju focaccia kanongott... pizzabullar är inte heller fel :)
    Ja, man kan göra foccacian en vecka innan o frysa in den !
    Sen e det bara att ta ut den på dagen D:)
    Lycka till om ni serverar det! 
  • salsa775

TACK alla för era tips!
    Är så glad att jag upptäckte BT i tid:)
    Lycka till alla brudar!
    Vårat bröllop är om 3v men kommer nog in här
    igen en del innan..

Svar på tråden Passar detta som nattamat?