Budjet dilemma, ge råd
Vi ville absolut inte fixa något själva med middagen, och hade heller ingen som helst lust att be våra gäster styra upp allt med dukning, köpa dricka etc. Alltså valde vi att ha bröllopet i en festvåning där restaurangen fixade allt från dukning och servering till städning. Det var ljuvligt att känna att alla kunde slappna av och bara njuta av den fantastiska middagen utan en massa extra fix för gästerna! Dessutom hade vi en enda kontaktperson (restaurangchefen) vilket också var guld värt. Annars blir det ju en som hyr ut lokalen, en som står för catering, en som ska städa, etc etc.
Men varför måste det vara en supertjusig herrgård? Det finns enklare restauranger/festvåningar som kostar betydligt mindre men som erbjuder samma koncept. Allt är inte svart eller vitt, det finns mellanting mellan lokal/catering och slott/herrgård. För oss som valde ett litet bröllop (33 personer) låter det dessutom alldeles lagom med 60 gäster. 90 pers innebär att man knappt hinner hälsa på alla, att logistiken blir mer tungrodd och att det blir trångt. Vi fick till ett härligt dansgolv även med vårt lilla gäng!
Vi hittade nog bland de bästa kuvertpriserna på restaurang i hela Göteborg,och då ligger ändå stället vackert i stans största park. I kuvertpriset 800 kr ingick följande:
- Lokalhyra
- Serveringspersonal
- Dukning
- Blomsterarrangemang (jag stod dock för "råvarorna", hade köpt buntar och krukväxter på ica maxi för 400 kr)
- Städning
- Trerätters middag med grillad kalv som huvudrätt.
- Bröllopstårta
- Fördrink, vin till varje rätt (två glas till varmrätten) samt kaffe & avec till tårtan.
Lycka till vad ni än väljer!