• Syrinx

Rosa diamant?

Jag har börjat fundera mer och mer på att ha en rosa mittsten i min vigselring. Fästmannen skrattade först åt mig och tyckte det var typiskt mig med rosa, men efter att vi sett lite olika bilder på ringar med rosa stenar började han tycka att det faktiskt var riktigt fint. Så, nu när jag har ett okej från den person som betyder mest för mig, tänkte jag kolla litegrann med er som brukar ha koll på det allra mesta. 

Vad är skillnaden i pris mellan en vanlig diamant och en rosa diamant? Jag vet att det är stor skillnad beroende på slipning, kvalité och inneslutningar, men kanske någon av er har prisuppgifter?
    Jag är tacksam för all hjälp och alla tips jag kan få! 

• Svar på tråden Rosa diamant?
  • Syrinx
    TheD skrev 2011-06-09 19:03:37 följande:
    Bäst svar får du nog om du går till en guldsmed :)
    Jo det är klart!
    Men "vår" guldsmed, som gjorde våra förlovningsringar alltså, bor en ganska bra resa hemifrån så det är inget vi bara gör för att fråga om pris på en rosa diamant. Det kan också vara skönt att vara lite beredd på prisbilden, så att man vet om det blir helt orealistiskt när man väl står där och ska göra en beställning.
  • Syrinx
    Godis skrev 2011-06-09 19:10:00 följande:
    Kika här så får du lite hum om vad dom går för i USA. Tror priserna gått upp sedan J.Lo fick en rosa diamant iofs.

Tack!!! Gud så många tjusiga diamanter... Jag blev tokkär i den här, men det går ju inte att betala så mycket pengar för en diamant..! www.fancydiamonds.net/view_diamonds/4923.htm

Vad sjukt förresten att priserna går upp för att J.Lo fick en rosa diamant.
    Styrka skrev 2011-06-09 19:11:39 följande:
    Sen beror det väl på om stenen är äkta rosa, eller om den är värmebehandlad för att få en viss färg? Eller har jag helt fel nu?
    Oj, är det skillnad alltså? Så det finns diamanter som är färgade rosa och inte bara naturligt rosafärgade?
  • Syrinx
    Styrka skrev 2011-06-09 20:04:38 följande:
    Som jag har förstått det, ja. Men jag är ju ingen expert. :-/ Jag funderade oxå på rosa diamanter, men valde till slut bort det för att det bar lite för flickigt för mig... sedan funderade jag på regnbågsfärgade, men det var lite väl gay, så till slut valde jag vanliga, haha. Så det slutade med att jag inte kollade upp det så jättenoga tyvärr. men guldsmeden jag diskuterade med, som visste att vi ville begränsa budgeten lite, föreslog värmebehandlade rosa diamanter, som tydligen inte skulle vara så dyra, så jag tolkar det som att värmebehandlade är nån sorts budgetvariant. Jag kan ha fel, guldsmeden kan ha varit otydlig. Vem vet?
    Jag hoppas du har rätt! Har tittat noga, flera gånger och ännu flera gånger på diamantsidan som Godis postade, och insett att det är alldeles för dyrt. Lägga tiotusentals kronor på en diamant... Jag har verkligen inte de pengarna! Så hittade jag lite information om rosa diamanter: 

"The Argyle Diamond mine is the world's primary source of rare pink diamonds which attract on average, 20 times the price of an equivalent white diamond." Oskyldig 

Så kanske värmebehandlade är ett alternativ - sa han/hon några priser?  
  • Syrinx
    Niini skrev 2011-06-09 20:28:14 följande:
    Sen är det ofta inte rosa DIAMANT utan SAFIR eller liknande :) Var också inne på det ett tag då jag äälskar rosa, men e rädd att man nån gång ska tröttna. Önskar en nog till 5-åriga bröllopsdagen eller nåt sånt iställe :)
    Åh! Det låter billigare! Då är vi två som älskar rosa! Kollade du vad det kostade isåfall? 
  • Syrinx
    Niini skrev 2011-06-09 21:04:26 följande:
    Nix, kollade bara i Dubai o där var den (efter att man prutat) ca 3500 kronor så en aning dyrare än det då hemma :) Det var förresten vitguld o den var rätt smal, för smal enligt min smak för att ha ensam på höger ringfinger så det blev ingen affär.
    Okej, men tack ändå - någon slags uppfattning fick jag ju iallafall av priset!

Är det någon annan som har erfarenheter av rosa SAFIRER vad gäller pris?  
  • Syrinx
    Styrka skrev 2011-06-10 18:35:51 följande:
    Nej, tyvärr, jag frågade inte... Sorry, önskar jag hade kunnat hjälpa dig!
    Tack, vad gullig du är!  
    TerrorMorsan skrev 2011-06-10 19:20:28 följande:
    shalins har en jättefin ring med rosa på =)
    Åh, tack för tipset, men jag ska låta en guldsmed göra vigselringen.
    Grönöga skrev 2011-06-12 23:26:23 följande:

Min 0,38 carat prinsesslipade rosa safir kostade 800 kr!

Kolla på the natural sapphire company eller nåt i den stilen. Många fina!

Min kommer dock från smeden som gjorde ringen.

Wow!!! Det är ju ett jättebra pris! Vad glad jag blir! Då finns det iallafall en ekonomisk möjlighet att ha en rosa fin sten i min ring Har du en bild förresten? Det skulle vara jätteroligt att se!
  • Syrinx
    Grönöga skrev 2011-06-15 15:51:14 följande:
    Har ingen bild på tyvärr. kan försöka fixa det. tänk dig en 3 mm skena med en v-formad fattninlg fast på andra sidan. svårt att förklara men vädigt snyggt!
    Haha, ja jag måste nog säga att jag inte riktigt förstår! Om du skulle få fram en bild på den skulle jag vara jätteglad. Det är säkert jättesnyggt!
Svar på tråden Rosa diamant?