• Syrinx

Rosa diamant?

Jag har börjat fundera mer och mer på att ha en rosa mittsten i min vigselring. Fästmannen skrattade först åt mig och tyckte det var typiskt mig med rosa, men efter att vi sett lite olika bilder på ringar med rosa stenar började han tycka att det faktiskt var riktigt fint. Så, nu när jag har ett okej från den person som betyder mest för mig, tänkte jag kolla litegrann med er som brukar ha koll på det allra mesta. 

Vad är skillnaden i pris mellan en vanlig diamant och en rosa diamant? Jag vet att det är stor skillnad beroende på slipning, kvalité och inneslutningar, men kanske någon av er har prisuppgifter?
    Jag är tacksam för all hjälp och alla tips jag kan få! 

• Svar på tråden Rosa diamant?
  • Syrinx
    Niini skrev 2011-06-09 21:04:26 följande:
    Nix, kollade bara i Dubai o där var den (efter att man prutat) ca 3500 kronor så en aning dyrare än det då hemma :) Det var förresten vitguld o den var rätt smal, för smal enligt min smak för att ha ensam på höger ringfinger så det blev ingen affär.
    Okej, men tack ändå - någon slags uppfattning fick jag ju iallafall av priset!

Är det någon annan som har erfarenheter av rosa SAFIRER vad gäller pris?  
  • Styrka
    Syrinx skrev 2011-06-09 20:27:09 följande:
    Jag hoppas du har rätt! Har tittat noga, flera gånger och ännu flera gånger på diamantsidan som Godis postade, och insett att det är alldeles för dyrt. Lägga tiotusentals kronor på en diamant... Jag har verkligen inte de pengarna! Så hittade jag lite information om rosa diamanter: 

"The Argyle Diamond mine is the world's primary source of rare pink diamonds which attract on average, 20 times the price of an equivalent white diamond." Oskyldig 

Så kanske värmebehandlade är ett alternativ - sa han/hon några priser?  
    Nej, tyvärr, jag frågade inte... Sorry, önskar jag hade kunnat hjälpa dig!
  • TerrorMorsan

shalins har en jättefin ring med rosa på =)

• Grönöga

Min 0,38 carat prinsesslipade rosa safir kostade 800 kr!

Kolla på the natural sapphire company eller nåt i den stilen. Många fina!

Min kommer dock från smeden som gjorde ringen.

• Syrinx
    Styrka skrev 2011-06-10 18:35:51 följande:
    Nej, tyvärr, jag frågade inte... Sorry, önskar jag hade kunnat hjälpa dig!
    Tack, vad gullig du är!  
    TerrorMorsan skrev 2011-06-10 19:20:28 följande:
    shalins har en jättefin ring med rosa på =)
    Åh, tack för tipset, men jag ska låta en guldsmed göra vigselringen.
    Grönöga skrev 2011-06-12 23:26:23 följande:

Min 0,38 carat prinsesslipade rosa safir kostade 800 kr!

Kolla på the natural sapphire company eller nåt i den stilen. Många fina!

Min kommer dock från smeden som gjorde ringen.

Wow!!! Det är ju ett jättebra pris! Vad glad jag blir! Då finns det iallafall en ekonomisk möjlighet att ha en rosa fin sten i min ring Har du en bild förresten? Det skulle vara jätteroligt att se!
  • Grönöga

Har ingen bild på tyvärr. kan försöka fixa det. tänk dig en 3 mm skena med en v-formad fattninlg fast på andra sidan. svårt att förklara men vädigt snyggt!

• Syrinx
    Grönöga skrev 2011-06-15 15:51:14 följande:
    Har ingen bild på tyvärr. kan försöka fixa det. tänk dig en 3 mm skena med en v-formad fattninlg fast på andra sidan. svårt att förklara men vädigt snyggt!
    Haha, ja jag måste nog säga att jag inte riktigt förstår! Om du skulle få fram en bild på den skulle jag vara jätteglad. Det är säkert jättesnyggt!
  • saxomanix

en av mina vänner fick den här ringen av Dior (det står "oui" rund omkring stenet) och jag tror att den kostade rund omkring 2000€ fast stenet är ju också rätt stor OCH det är Dior....

• saxomanix

uh jag glömde säga att det är ingen diamant!

• Vickymb

Ju renare och klarare diamant ju dyrare. Hel vit är dyrast men extremt sällsynt.  Det är sjukt med J-Lo´sring och att efterfrågan blev större...men snygg var den var och skit dyr....MEN jag vet inte hur många carat den var på och ju större sten ju dyrare oavsett färg...sorry but Diomonds are girls best friends ;)

• moonlightgirl

Hej hej
    Här kommer en tjej till som älskar rosa. Jag har varit i kontakt med en guldsmed i närheten där jag bor. Jag pratade med dem om en ring de ska tillverka åt mig och sen ska jag ha varannan sten "vit" och varannan blå. Sen såg jag bilder på rosa diamanter och pratade med dem om det eftersom jag som jag skrev älskar rosa. Men de sa att de är inte lika tåliga som de vita och blåa. Kommer inte ihåg varför men då kände jag att jag kör på varannan blå och varannan vit som jag hade tänkt.  =)

Men jag ska ha en ring med en rosa diamant någon gång iallafall.  =)

Svar på tråden Rosa diamant?