BrudInnan 30 skrev 2011-06-10 10:07:29 följande:
jaha så har jag inte sett det. för mig är förlovning att man köper ringar, för när räknas det som att man är förlovad? när man börjat prata om bröllop?
När ni bestämmer att ni skall gifta er med varandra. Då är ni förlovade.
Tidigare innebar ju att vara förlovad att man var lovad att gifta sig med någon, och att ingen annan kunde komma och be om ens hand. Då bodde man ju inte tillsammans innan (man kanske inte ens kysstes innan giftermålet) och om du då hade lovat att gifta dig med X så kunde du inte bara bestämma att du skulle gifta dig med Y utan att först slå upp förlovningen med X. Alternativt hade din far redan bestämt att det var Y som gällde och så var det med det.
Ringarna var väl - om jag förstått rätt - ofta en pant, framförallt till bruden, att hon skulle ha någonting värdefullt även om killen ändrade sig.
Men oavsett historian, så är man förlovad när man har bestämt sig för att gifta sig. Köper man ringar så blir det ju tydligare exakt vilken dag man bestämmer sig för det, men även om ni bara kommer överrens om att gifta er och inte köper förlovningsringar så är ni fortfarande förlovade. Den stora skillnaden mot förr ligger i att förlovning inte längre har någon juridisk mening, dvs även om du är förlovad med X och går och gifter dig med Y så kommer inte du (eller din familj) behöva betala skadestånd till X.