Jag han skrev 2011-06-10 05:38:01 följande:
Vi är inte förlovade. Vi köpte tre ringar till vår dag. En till honom och två till mig. Grejen är att han vill ha sin i kyrkan. Hur kan man göra med min "förlovningsring"? Ska han sätta på mig den på morgonen, medan han inte får någon? Känns lite oromantiskt och trist. Eller ska jag bara sätta på mig den själv? Dessutom köpte jag ju bara förlovningsringen för att det skulle vara snyggt till vigselringen! Hade gärna skippat den annars och bara tagit varsin vigselring.
Om ni inte vill använda den ena ringen som förlovningsring, kan den inte bli din morgongåva då? Alltså att du får en av ringarna på morgonen efter vigseln. Det finns ju många som har tre ringar, en förlovnings, en vigsel och en i morgongåva, men du kan ju skippa förlovningsringen istället.. Bara en tanke...
Mace skrev 2011-06-10 10:27:25 följande:
Men alltså - NEJ. Men förlovning gör man inte som man vill. Förlovning är inte något man bara definierar själv och lägger vilken betydelse man vill i. Förlovning är när man bestämt sig för att gifta sig, och eftersom du MÅSTE skicka in hindersprövningen i alla fall en månad innan så kommer du att vara förlovad i i alla fall en månad. Ringar och sådant är frivilligt, men förlovad blir du. Däremot har det ingen juridisk betydelse, som sagt, men du är fortfarande förlovad när du kommit överrens om att gifta dig med någon.
Förlovning = överrenskomelse om att gifta sig.
Man kan välja att prata om det eller ej och man kan göra det till en grej eller bara strunta i det, men du är förlovad när du bestämt att du skall gifta dig. Det är inte en definitionsfråga.
Det finns en massa åsikter om förlovningar hit och dit och ska och måste och folk som vill tala om hur det går till. Man "måste" inte förlova sig innan man gifter sig, det finns massvis av människor som aldrig har varit förlovade och bara rätt upp och ned en dag gick och gifte sig, bl a. mina föräldrar. Att man lämnar in en hindersprövning innebär inte att man är förlovad. Så det är visst en definitionsfråga! Du definierar alla som har utalat att de ska gifta sig innom en viss tid som "förlovade" - även om de själva inte definierar sig som det... Varför gäller din definition över deras menar du? Förlovning är inte en juridisk term, i motsats till vigsel, (så man
kan faktiskt inte säga att man är gift om man inte har blivit lagligt vigd och det är en jätteskillnad!) däremot finns det en tradition av att man förlovar sig. Traditioner kan man som bekant göra lite som man vill med - vissa måste ha dopp i grytan och lutfisk enligt farfars farmors gammelmosters recept varje julafton och andra drar till Thailand. Så precis som jul och studenten och midsommarfirande är det faktiskt en högst frivillig grej med förlovning, om, och hur man väljer att utforma den...