• Bridezilla11

skulle förminska min ring; nu är den förstörd!

Jag är så arg, så jag måste bara få skriva av mig
    .

Jag lämnade in min ring i veckan för att få den en storlek mindre. Guldsmeden sa att det var inga problem att göra den mindre. Den skulle vara färdig igår. Jag och BM åker dit, den är inte färdig. Åker dit idag, och den är klar. Jag hade inte så mkt tid på mig, så jag kollade ringen snabbt, betalade och åkte vidare. När jag sedan kom hem och kunde kolla den ordentligt, ser jag att han repat hela J***A ringen, och "sågat" i den så det är två djupa skåror (se bilden, där det röda är, där är skårorna på riktigt) Man kan tro att han stått med sandpapper och slipat den, så repig är den.
    Jag fick aldrig något kvitto av honom, så jag vet inte om jag kan anmäla honom? Eller vad fan ska jag göra? Tänker gå dit imorgon och skälla ut honom och kräva en ny ring eftersom han förstört denna. Men jag inser redan nu att det är ganska lönlöst, han kommer inte göra ett skit. Det är en sån där sista pris gubbe i Vårbergs centrum, så akta er alla ni som bor i närheten.

Ååh, jag är så jävla ledsen :(
  • Svar på tråden skulle förminska min ring; nu är den förstörd!
  • Bridezilla11
    Ninana skrev 2011-06-13 14:28:27 följande:
    Har betalat med kort eller kontant?
    Kontant betalade jag, han tog inte emot kort.
  • Semlorna
    Bridezilla11 skrev 2011-06-13 14:40:19 följande:
    Hur ska du då kunna bevisa att han utfört arbetet alls? Fick du något kvitto när du lämnade in ringen? Annars är du nog rätt körd om han vägrar
  • Ninana
    Bridezilla11 skrev 2011-06-13 14:40:19 följande:
    guldsmedsaffärer brukar ha videokamera och filmar allt. Nekar han det, kräv videobandet. En gång kräv jag en audiofil och då bakade Nordeabanken!
  • JT2010
    Bridezilla11 skrev 2011-06-13 14:18:26 följande:
    Jag hade fullt upp i helgen, så har varken hunnit fota ringen eller åka tillbaka. Tänkte fota den nu, och efter kl 17 ska vi åka tillbaka. Jag är rädd att han kommer skita i vad jag säger, jag har ju trots allt inget kvitto på det. Men å andra sidan erbjöd han mig inte ens det, eftersom han inte slog in pengarna i kassan. Men det måste jag väl kunna kräva nu i efterhand?
    Jag vet precis hur dom flesta invandrare med butiker fungerar. Dom tar inte på sig ansvaret för fem öre och vill bara tjäna pengar. Nu vill jag inte låta som någon rasist, utan det är bara ren fakta. I alla fall dom flesta jag stött på hittills.
    Någon som har några tips, kan jag göra allt det ni sagt utan att han garvar mig rakt upp i ansiktet och tänker "du kan inte göra något mot mig utan kvitto" ?? 
    Det är en sak att vara sur på personen som förstört din ring och vilja göra något åt saken, det har jag full förståelse för. Men det är en helt annan att uttrycka att alla invandrare som jobbar i butiker är oansvariga och bara vill tjäna pengar, speciellt efter ett tillfälle. Du har ingen koll på "hur de flesta invandrare med butiker" jobbar. Hade en svensk person jobbat i butiken och försört din ring hade du ju inte dragit alla svenskar över en och samma kam! Svenskar som jobbar i butik kan sköta sina affärer minst lika illa som du påstår att så många invandrare gör.

Vad vet du, han kanske åtgärdar felet utan problem! Är så tragiskt att invandrare ska få så himla mkt skit medan svenskar kan komma undan med samma sak...

Intressant att inte en enda kotte reagerar på en sådan ful kommentar. Men som vanligt på BT är det väl bara synd om bruden...
  • 2 0 1 2

Först tyckte jag synd om dej TS, i den tråkiga situation du hamnat i. Men efter ditt senaste inlägg kan jag inte annat än tycka du är riktigt dum. Om det är den synen du har på invandrare, varför gick du ens dit från början? Och hur kunde du då gå med på att ta emot ringen utan kvitto? Nej skäms på dej.

• Syrinx
    JT2010 skrev 2011-06-13 15:26:41 följande:
    Det är en sak att vara sur på personen som förstört din ring och vilja göra något åt saken, det har jag full förståelse för. Men det är en helt annan att uttrycka att alla invandrare som jobbar i butiker är oansvariga och bara vill tjäna pengar, speciellt efter ett tillfälle. Du har ingen koll på "hur de flesta invandrare med butiker" jobbar. Hade en svensk person jobbat i butiken och försört din ring hade du ju inte dragit alla svenskar över en och samma kam! Svenskar som jobbar i butik kan sköta sina affärer minst lika illa som du påstår att så många invandrare gör.

Vad vet du, han kanske åtgärdar felet utan problem! Är så tragiskt att invandrare ska få så himla mkt skit medan svenskar kan komma undan med samma sak...

Intressant att inte en enda kotte reagerar på en sådan ful kommentar. Men som vanligt på BT är det väl bara synd om bruden...
  • JT2010
    2 0 1 2 skrev 2011-06-13 15:52:05 följande:
     Om det är den synen du har på invandrare, varför gick du ens dit från början? Och hur kunde du då gå med på att ta emot ringen utan kvitto? Nej skäms på dej.
    Tänkte precis samma tanke...
  • Snigel Bee

Jag reagerade också, men reaktionen som jag hade var mer att jag struntade i att skriva om några råd som jag hade till TS. I det här fallet så tyckte jag inte så värst synd om bruden.

Sen så tänkte jag också som er att vrf gick du ens dit? Jag menar invandrare, ja du visste väl redan när du gick in genom dörren och såg dom att du skulle bli lurad!!!
  • Ninana

Jag missade hennes text ang invandrare...så tragisk..
  • Mirjami

Problemet du har är att du ej tog kvitto. Gå dit omedelbart och be att få det, låtsas som ingenting. När du har kvittot, DÅ ska du klaga!

Jag kan konsumentköplagen mycket väl och behöver du hjälp så maila. Googla annars konsumentköplagen och ring konsumentvägledningen. Se till att fota ringen ordentligt så du har bildbevis om du måste blanda in ARN. Tror ej du behvöer gå så långt, han förlorar för mycket på att bråka.

Så-Fixa Kvitto och ring kommunens växel och be om konsumentvägledningen! Då får du all hjälp du behöver!

• 2 0 1 2
    Mirjami skrev 2011-06-14 10:11:02 följande:
    Problemet du har är att du ej tog kvitto. Gå dit omedelbart och be att få det, låtsas som ingenting. När du har kvittot, DÅ ska du klaga!

Jag kan konsumentköplagen mycket väl och behöver du hjälp så maila. Googla annars konsumentköplagen och ring konsumentvägledningen. Se till att fota ringen ordentligt så du har bildbevis om du måste blanda in ARN. Tror ej du behvöer gå så långt, han förlorar för mycket på att bråka.

Så-Fixa Kvitto och ring kommunens växel och be om konsumentvägledningen! Då får du all hjälp du behöver!
    Mirjami, jag vill eg. inte kapa tråden men skulle du vilja svara på en fråga åt mig? Har beställt och betalat grejer från www.bodytechnology.se  för 540 kronor, detta var den 27 april. Det har inte kommit några varor eller brev från dem trots att vi mailat 2 ggr, och de svarar inte i telefon... Har idag mailat och hotat med polisanmälan samt anmälan till konsumentverket, vad för hjälp kan jag få där tror du?
  • Mirjami
    2 0 1 2 skrev 2011-06-14 10:17:39 följande:
    Mirjami, jag vill eg. inte kapa tråden men skulle du vilja svara på en fråga åt mig? Har beställt och betalat grejer från www.bodytechnology.se  för 540 kronor, detta var den 27 april. Det har inte kommit några varor eller brev från dem trots att vi mailat 2 ggr, och de svarar inte i telefon... Har idag mailat och hotat med polisanmälan samt anmälan till konsumentverket, vad för hjälp kan jag få där tror du?
    Har du mailen sparade? Orden likså? Man brukar få bekräftelsemail nämligen. Något kvitto på betalningen? Har du betalat och sedan mailat dem har du rätt att kräva pengar åter eller varan, eventuellt likvärdig vara, dock inget som är av mindre värde (vissa kan försöka med sådant om varan ej finns i lager).

Man måste ge dem en rimlig tid att svara, vilket du redan gett dem dock. Googla och se om de är svartlistade, inte för att det hjälper men kan vara intressant att veta ändå. Sedan kontaktar du ARN. Gå in på deras hemsida och gör en anmälan där. Bifoga all relevant dokumenatation, såsom kvitto på betalning/bekräftelsemail på betalningen, korrespondens med datum och så. ARN kan besluta att rekommendera dem att fullfölja köpet, dock är det inget de MÅSTE följa. Komplettera då gärna med polisanmälan, men tyvärr kan du inte förvänta dig allt för mycket där då detta nog inte räknas osm högprioriterat ärende och du kan få vänta länga, månader och kanske år innan något sker.

Dock är du skyddad av lagen och de måste fullfölja köpet, återbetala eller erbjuda likvärdig eller bättre vara. En sak som brukar ta bättre skruv är att rådgöra med en advokat. De åtar sig aldrig ärendet då det handlar om en struntsumma i deras ögon, men en första telefonkontakt brukar vara gratis och sedan kan du i mail till bodytechnology hänvisa till att du talat med advokat om ärendet och uppge dennes namn. Det är inte olagligt att göra så, du behöver dock inte påpeka att han/hon ej åtar sig ärendet.

Men steg ett anser jag vore att kontakta konsumentvägledningen. De är kunniga om vad som gäller precis specifikt för just din sorts ärende. Och plugga konsumentköplagen, den är alltid bra att kunna oavsett du handlar online, går på restaurang eller köper ett par skor. Lär dig dina rättigheter och skyldigheter i handeln och du undviker problem.

Och viktigast av allt- SPARA KVITTON!!!  Jag höll på att få lägenheten nedbränd av en trsig brödrost, men kunde ej reklamera och få ersättning för skador i köket då jag inte fann kvittot. Det stod mig dyrt och jag lärde mig en läxa. Har nu en kvittomapp där allt (utom matkvitton som är ett par veckor eller mer såklart) sorteras efter kategori. Låter överambisiöst, men jädrar vad det förenklat. och jag reklamerar ALLT som går sönder inom tre år! Inom sex månader efter köp räknas det som fabrikationsfel, efter det är det konsumenten som måste bevisa att det är fabrikationsfel. Men oftast bråkar de inte utan går med på kraven rätt fort. Och stå på sig är viktigt, ge inte efter bara för att de är bitchiga!
  • 2 0 1 2
    Mirjami skrev 2011-06-14 10:43:04 följande:
    Har du mailen sparade? Orden likså? Man brukar få bekräftelsemail nämligen. Något kvitto på betalningen? Har du betalat och sedan mailat dem har du rätt att kräva pengar åter eller varan, eventuellt likvärdig vara, dock inget som är av mindre värde (vissa kan försöka med sådant om varan ej finns i lager).

Man måste ge dem en rimlig tid att svara, vilket du redan gett dem dock. Googla och se om de är svartlistade, inte för att det hjälper men kan vara intressant att veta ändå. Sedan kontaktar du ARN. Gå in på deras hemsida och gör en anmälan där. Bifoga all relevant dokumenatation, såsom kvitto på betalning/bekräftelsemail på betalningen, korrespondens med datum och så. ARN kan besluta att rekommendera dem att fullfölja köpet, dock är det inget de MÅSTE följa. Komplettera då gärna med polisanmälan, men tyvärr kan du inte förvänta dig allt för mycket där då detta nog inte räknas osm högprioriterat ärende och du kan få vänta länga, månader och kanske år innan något sker.

Dock är du skyddad av lagen och de måste fullfölja köpet, återbetala eller erbjuda likvärdig eller bättre vara. En sak som brukar ta bättre skruv är att rådgöra med en advokat. De åtar sig aldrig ärendet då det handlar om en struntsumma i deras ögon, men en första telefonkontakt brukar vara gratis och sedan kan du i mail till bodytechnology hänvisa till att du talat med advokat om ärendet och uppge dennes namn. Det är inte olagligt att göra så, du behöver dock inte påpeka att han/hon ej åtar sig ärendet.

Men steg ett anser jag vore att kontakta konsumentvägledningen. De är kunniga om vad som gäller precis specifikt för just din sorts ärende. Och plugga konsumentköplagen, den är alltid bra att kunna oavsett du handlar online, går på restaurang eller köper ett par skor. Lär dig dina rättigheter och skyldigheter i handeln och du undviker problem.

Och viktigast av allt- SPARA KVITTON!!!  Jag höll på att få lägenheten nedbränd av en trsig brödrost, men kunde ej reklamera och få ersättning för skador i köket då jag inte fann kvittot. Det stod mig dyrt och jag lärde mig en läxa. Har nu en kvittomapp där allt (utom matkvitton som är ett par veckor eller mer såklart) sorteras efter kategori. Låter överambisiöst, men jädrar vad det förenklat. och jag reklamerar ALLT som går sönder inom tre år! Inom sex månader efter köp räknas det som fabrikationsfel, efter det är det konsumenten som måste bevisa att det är fabrikationsfel. Men oftast bråkar de inte utan går med på kraven rätt fort. Och stå på sig är viktigt, ge inte efter bara för att de är bitchiga!
    Tusen tack för ditt långa och utförliga svar! De brev som skickats till dem från min M2B-s mail finns kvar, dock har jag inte kvar de som jag skickat via företagets hemsida, alltså de jag skickade idag. Där skrev jag i det första att då de underlåter att besvara mail och telefonsamtal kan de, om inga varor kommer i veckan, se fram emot en anmälan till konsumentverket (avslutade detta brev med "trevlig midsommar!". Sedan läste jag att andra anmält till polisen, så jag skickade ett kompletterande brev och skrev att jag hoppas att de, mot bakgrund av det jag beskrivit kommer hända, finner det bäst att skicka oss varorna eller pengarna tillbaka. Vi får se vad som händer! Tusen tack för ditt brev, jag följer dina råd om inte de ger sig på skitföretaget.

Ber om ursäkt att jag kapat tråden!
  • JT2010

Innan man kräver att få ut videoband från kameraövervakning och kontakta konsumentvägledare osv borde man väl börja med att gå tillbaka till stället och snacka med de som gjort fel????? Fattar inte vf det ska bli så himla mkt dramatik över det hela utan att ens veta vilken reaktion hon kommer få från stället. Tänk om de faktiskt är tillmötesgående? Så himla trist att bara förutsätta att de kommer vara helt katastrofala att ha att göra med....

Svar på tråden skulle förminska min ring; nu är den förstörd!