2 0 1 2 skrev 2011-06-14 10:17:39 följande:
Mirjami, jag vill eg. inte kapa tråden men skulle du vilja svara på en fråga åt mig? Har beställt och betalat grejer från
www.bodytechnology.se för 540 kronor, detta var den 27 april. Det har inte kommit några varor eller brev från dem trots att vi mailat 2 ggr, och de svarar inte i telefon... Har idag mailat och hotat med polisanmälan samt anmälan till konsumentverket, vad för hjälp kan jag få där tror du?
Har du mailen sparade? Orden likså? Man brukar få bekräftelsemail nämligen. Något kvitto på betalningen? Har du betalat och sedan mailat dem har du rätt att kräva pengar åter eller varan, eventuellt likvärdig vara, dock inget som är av mindre värde (vissa kan försöka med sådant om varan ej finns i lager).
Man måste ge dem en rimlig tid att svara, vilket du redan gett dem dock. Googla och se om de är svartlistade, inte för att det hjälper men kan vara intressant att veta ändå. Sedan kontaktar du ARN. Gå in på deras hemsida och gör en anmälan där. Bifoga all relevant dokumenatation, såsom kvitto på betalning/bekräftelsemail på betalningen, korrespondens med datum och så. ARN kan besluta att rekommendera dem att fullfölja köpet, dock är det inget de MÅSTE följa. Komplettera då gärna med polisanmälan, men tyvärr kan du inte förvänta dig allt för mycket där då detta nog inte räknas osm högprioriterat ärende och du kan få vänta länga, månader och kanske år innan något sker.
Dock är du skyddad av lagen och de måste fullfölja köpet, återbetala eller erbjuda likvärdig eller bättre vara. En sak som brukar ta bättre skruv är att rådgöra med en advokat. De åtar sig aldrig ärendet då det handlar om en struntsumma i deras ögon, men en första telefonkontakt brukar vara gratis och sedan kan du i mail till bodytechnology hänvisa till att du talat med advokat om ärendet och uppge dennes namn. Det är inte olagligt att göra så, du behöver dock inte påpeka att han/hon ej åtar sig ärendet.
Men steg ett anser jag vore att kontakta konsumentvägledningen. De är kunniga om vad som gäller precis specifikt för just din sorts ärende. Och plugga konsumentköplagen, den är alltid bra att kunna oavsett du handlar online, går på restaurang eller köper ett par skor. Lär dig dina rättigheter och skyldigheter i handeln och du undviker problem.
Och viktigast av allt- SPARA KVITTON!!! Jag höll på att få lägenheten nedbränd av en trsig brödrost, men kunde ej reklamera och få ersättning för skador i köket då jag inte fann kvittot. Det stod mig dyrt och jag lärde mig en läxa. Har nu en kvittomapp där allt (utom matkvitton som är ett par veckor eller mer såklart) sorteras efter kategori. Låter överambisiöst, men jädrar vad det förenklat. och jag reklamerar ALLT som går sönder inom tre år! Inom sex månader efter köp räknas det som fabrikationsfel, efter det är det konsumenten som måste bevisa att det är fabrikationsfel. Men oftast bråkar de inte utan går med på kraven rätt fort. Och stå på sig är viktigt, ge inte efter bara för att de är bitchiga!