Pinkgrape skrev 2011-06-12 16:10:31 följande:
Jag kan ju tillägga att vi först hade tänkt ha festen i en mindre lokal där vi hade fått ordna ALLT själva. Maten, dukning, städning, dekorationer, maten och dryck. När vi satte oss ner och räknade på det, så visade det sig att det "billigare" alternativet skulle kosta precis lika mycket som det "dyrare", vilket är festvåning på hotell där de gör allt. Skillnaden tillslut blev kuvertavgiften. 250kr/person om vi valde det "billigare" alternativet och 350kr/person om vi valde det "dyrare". Vi valde det dyrare, eftersom det innebar så väldigt mycket mindre jobb för vår del. Vi känner våra gäster och vet att det INTE sitter i pengarna ifall de väljer att inte komma, utan då beror de helt enkelt på att de inte vill, inte har tid eller möjlighet. Alla har fast jobb och så vitt vi vet en bra ekonomi, definitivt bättre än våran iaf. Vi har ett par enstaka studerande och dem pratade vi med i förväg om kuvertavgiften för att förvissa oss om att det inte skulle bli ett problem för dem. Vi fick grönt ljus från alla.
precis så känner jag också - om de i slutändan väljer att inte komma så beror det inte på att de har ont om pengar, för alla gästerna har gott och väl tillräckligt med pengar för att komma på bröllopet. Och helt ärligt så förstår jag inte vad skillnaden mellan att säga att man vill ha pengar till en bröllopsresa är egentligen - jag menar i slutändan så vet ju inte gästerna vad pengarna går till i alla fall, skillnaden är att de nu slipper att noja över vad som är lagom mycket pengar. Och för vår del så blir den familj som kommer att betala mest pengar min m2bs familj, eftersom han har en 17årig lillasyster (som kommer hinna fylla 18 innan vi gifter oss - hjälp vad tiden går) - så de blir tre personer 350*3=1050 - troligtvis hade de lagt mycket mer på bröllopspresent annars så jag förstår verkligen inte problemet.
Tycker faktiskt man får sätta i perspektiv vad man hade lagt på present annars - säg att t ex m2b's faster och familj (de har två barn runt 10 år) hade köpt en present - det finns inte en chans att de med gott samvete hade kommit med en present för under 700kr, vilket är vad de kommer att betala nu. Våra familjer funkar inte så - jag vet inte om ni som inte tycker att det är okej med mer än 100-150kr i kuvertavgift hade kommit till ett bröllop med en present i den prisklassen också - så funkar det inte i vår bekantskapskrets och jag förstår inte varför vi skulle ha vårat bröllop efter hur andra har det med dem de umgås med?