Velig i hur vi ska göra med festen..
Jag vet inte vad folk har skrivit tidigare i tråden här, jag tänkte bara lämna min syn på det hela. Jag vet sedan tidigare att MÅNGA här på BT blir helt rabiata bara man nämner ordet "kuvertavgift".
Vi kommer ha kuvertavgift, efter vi velat fram och tillbaka länge och mycket. Vi känner oss väldigt nöjda med det valet och de enda jag stött på som tyckt annars är de här på BT. Aldrig i verkliga livet och inte bland våra gäster.
Vi har hyrt en festvåning på ett hotell här, där vi kommer ha middagen och festen. Vi har lagt upp det som så att vi bjuder på brudskålen, två glas dryck till maten (antingen 2x 50cl öl, 2x vinglas med påfyllning eller alkoholfritt), kaffe och tårtan. Kuvertavgiften täcker därför enbart matkostnaden. Övrig dryck, senare under kvällen, kan de som vill ha inhandla själva i hotellets bar. Vi kommer hålla med ramlösa och vanligt vatten under hela kvällen. Vill folk dricka dyr alkohol, så får det stå för dem.
När det gäller barn, så har vi helt enkelt varit tvugna att skriva att "Barn är självklart välkomna, men vi måste då ta ut en kuvertavgift även för dem.", eftersom hotellet av någon anledning inte har en barnmeny och tar lika mycket för ett barn som en vuxen. Skitknäppt tycker jag, men vi kan inte göra något åt det nu. Vi har dock inte många barn alls i varken släkten eller vänskapskretsen, så det gör inte så mycket. Det är i stort sett bara vår dotter och henne betalar ju självklart vi för :)
Givetvis så skrev vi dessutom att vi vänligt, med betsämt, undanber oss alla former av presenter, då vi tycker kuvertavgiften och att det faktum att de vill vara där och dela dagen med oss är present nog. Vi har fått positiva reaktioner på det, då folk vi känner tycker det är en självklarhet att var och en betalar för sig på det sättet, för de tycker inte att man ska lägga så otroligt mycket pengar på en fest och en dag. Plus att de är tacksamma över att slippa springa runt och leta en present.
Jag tycker definitivt att ni kan ha kuvertavgift, men det beror ju lite på vilken typ av människor ni har runt om er också. Kommer de ta illa upp tror ni? Eller kommer de tycka att det är en bra idé, så att alla kan vara med och fira? Det måste ni ju fundera lite på och känna efter.
Tycker personligen att det är fel med kuvertavgift och anser att brudparet ska anpassa festen efter sin budget och inte ta ut betalt från gäster, bjud färre gäster, ha en mindre påkostad fest eller börja spara och ha ert bröllop när ni har råd!