Bjud de som ni verkligen ha med er på er dag. Det finns alltid någon som kan sura ihop över att inte bli bjudna och de som blir bjudna kan ha åsikter om tusen olika saker. Bjud de som ni "inte kan gifta er utan". Det är inte antalet gäster eller antal kr man lägger som avgör hur lyckat det blir, det är kärleken mellan er och innerligheten och kärleken i relationerna med era gäster som gör det lyckat. Vårt bröllop var lyckat för att våra gäster verkligen ville vara där och för att vi verkligen ville ha dom där. Kärleken mellan mig och mannen och mellan oss och våra gäster.....det KÄNDES genom hela dagen Jag har aldrig känt mig så ÄLSKAD, inte bara av mannen utan av alla som var där. Som att vara i centrum av en kärleksvirvel
Vi bjöd våra föräldrar,syskon, de allra närmsta vännerna och min enda moster. Ingen annan släkt.
Jag har stor släkt och mannen har ganska liten men om vi skulle bjuda hela min släkt och mannens släkt och de som vi bjöd....det skulle bli mer än 220 personer. Alldeles för stort för oss. Vi skulle antingen få spara i många år för att kunna bjuda alla eller laga all mat (till 220 personer...hualigen!) och göra väldigt mycket själva....och inget av detta kändes lockande för oss, vi har inte så mycket kontakt med släkten.
Om vi hade stått släkten nära, DÅ hade vi ansett att det skulle vara värt det att spara i många år eller göra allt själva....Men nu har vi inte så mycket kontakt med släkten och står dem inte nära så därför tyckte vi inte att det var värt det. Vi bjöd dom som vi kände att "vi inte kan gifta oss utan".....et blev 25 gäster.
Det finns säkert en massa åsikter i släkten och i omgivningen om att vårt bröllop inte var "så som ett bröllop 'ska' vara"......Dvs vi hade inte många gäster - vi bjöd INTE hela släkten och alla vi känt sedan dagis, vi hade INTE fest med dans och partaj hela natten......det var inte FEST med dricka och festfestfest hela natten....
Istället blev det exakt så som VI ville ha det : världens finaste vigsel i en underbar kyrka med utsikt över havet och skogen, middag på ett hotell vid havet med god mat och gott vin, underbart god tårta, många tal, tipspromenad, roliga lekar, dricka bubbel i bubbelpoolen med våra vänner som sov över på hotellet med oss....Vi hade en underbar dag och våra gäster hade det jättetrevligt, alla var avslapppnade och glada