• Fru Twist

Velig i hur vi ska göra med festen..

I går kom äntligen frågan!! Officielt vill säga, vi har pratat om det länge att vi ska gifa oss. Vi är nog mer praktiker än romantiker. Kruxet är nu att vi inte har råd med den stora fest som vi skulle önska. Vi har båda stora släkter och många vänner så om vi ska bjuda de flesta blir det ca 120 personer. Vi har precis köpt hus så stora delar av våra sparpengar har gått till det. Det vi funderar på är att skippa bröllopspresenter och be folk betala en kuvertavgift istället, på ca 200 kr per person.  Är detta helt fel att göra?
    Vi har jätte svårt att stryka personer från gästlistan, för de flesta är släkt. Bjuder man en kusin måste man väl bjuda alla. Vi umgås några gånger per år vid släktkalas.

Är orolig hur detta ska motas av folk, vi vill ju ha många där, Vi kan ju göra ett litet och enkelt men då blir det sura miner från människor som inte blir bjudan istället. Känns som vi måste välja mellan två dåliga alternativ..

Finns det någo med några bra alternativ eller ideer? Vi planerar på att gifta oss i maj nästa år.

• Svar på tråden Velig i hur vi ska göra med festen..
  • MrsT2011
    EllaBella skrev 2011-06-12 07:05:50 följande:
    Jag tycker det är skitbra med kuvertavgift. Det enda som verkar krångligt är hur man ser till att alla gäster betalar, har sett i några trådar här på BT att bruden raljerat över att mängder av gäster inte satt in sin kuvertavgift. I det fallet hade brudparet bett gästerna sätta in pengar på ett visst konto.
    Ha ha, är det så folk gör?? Jag trodde att man åtminstone var smart nog att administrera det på plats i lokalen, helst på en restaurang/festvåning med kassa-apparat och kortläsare så att folk slipper rodda med kontanter. Där ser man hur lite jag vet om kuvertavgifter...
  • Kattpoet

Det som skrämmer mig  när det kommer till kuvert avgift är ju det att Brudparet vet om att de har dåligt med pengar och sedan förväntar sig att andra ska  ha bättre med pengar än de.

Är man 5 i familjen och alla är bjudna och kuvert avgiften är 350 kr  så betalar man ju  1750 kr för allt, det är ju lika mycket som man kunde betalat för fest mat för runt 20-30 personer om man lagade själv.

• MrsT2011
    Kattpoet skrev 2011-06-12 11:50:23 följande:
    Det som skrämmer mig  när det kommer till kuvert avgift är ju det att Brudparet vet om att de har dåligt med pengar och sedan förväntar sig att andra ska  ha bättre med pengar än de.

Är man 5 i familjen och alla är bjudna och kuvert avgiften är 350 kr  så betalar man ju  1750 kr för allt, det är ju lika mycket som man kunde betalat för fest mat för runt 20-30 personer om man lagade själv.
    Word!!
  • izredam

I vårat fall så är det verkligen inte så! Vi är studenter båda två - alla som kommer på bröllopet jobbar heltid, de flesta av våra vänner som kommer bor dessutom kvar hemma hos föräldrarna - vi är helt klart de som har sämst med pengar! Dessutom kommer vi att bjuda på maten till barnen, så ingen kommer att betala mat för mer än tre vuxna.

Lite imponerad över hur lätt man kan ha att döma människor såhär över internet. Bara för att du har det på ett sätt så innebär det inte att alla andra har det så!
  • prinsessanogrodan

Bjud de som ni verkligen ha med er på er dag. Det finns alltid någon som kan sura ihop över att inte bli bjudna och de som blir bjudna kan ha åsikter om tusen olika saker. Bjud de som ni "inte kan gifta er utan". Det är inte antalet gäster eller antal kr man lägger som avgör hur lyckat det blir, det är kärleken mellan er och innerligheten och kärleken i relationerna med era gäster som gör det lyckat. Vårt bröllop  var lyckat för att våra gäster verkligen ville vara där och för att vi verkligen ville ha dom där. Kärleken mellan mig och mannen och mellan oss och våra gäster.....det KÄNDES genom hela dagen Jag har aldrig känt mig så ÄLSKAD, inte bara av mannen utan av alla som var där. Som att vara i centrum av en kärleksvirvel

Vi bjöd våra föräldrar,syskon, de allra närmsta vännerna och min enda moster. Ingen annan släkt.
    Jag har stor släkt och mannen har ganska liten men om vi skulle bjuda hela min släkt och mannens släkt och de som vi bjöd....det skulle bli mer än 220 personer. Alldeles för stort för oss. Vi skulle antingen få spara i många år för att kunna bjuda alla eller laga all mat (till 220 personer...hualigen!) och göra väldigt mycket själva....och inget av detta kändes lockande för oss, vi har inte så mycket kontakt med släkten.
    Om vi hade stått släkten nära, DÅ hade vi ansett att det skulle vara värt det att spara i många år eller göra allt själva....Men nu har vi inte så mycket kontakt med släkten och står dem inte nära så därför tyckte vi inte att det var värt det. Vi bjöd dom som vi kände att "vi inte kan gifta oss utan".....et blev 25 gäster.

Det finns säkert en massa åsikter i släkten och i omgivningen om att vårt bröllop inte var "så som ett bröllop 'ska' vara"......Dvs vi hade inte många gäster - vi bjöd INTE hela släkten och alla vi känt sedan dagis, vi hade INTE fest med dans och partaj hela natten......det var inte FEST med dricka och festfestfest hela natten....

Istället blev det exakt så som VI ville ha det : världens finaste vigsel i en underbar kyrka med utsikt över havet och skogen, middag på ett hotell vid havet med god mat och gott vin, underbart god tårta, många tal, tipspromenad, roliga lekar, dricka bubbel i bubbelpoolen med våra vänner som sov över på hotellet med oss....Vi hade en underbar dag och våra gäster hade det jättetrevligt, alla var avslapppnade och glada

• MrsT2011
    prinsessanogrodan skrev 2011-06-12 12:23:36 följande:
    Bjud de som ni verkligen ha med er på er dag. Det finns alltid någon som kan sura ihop över att inte bli bjudna och de som blir bjudna kan ha åsikter om tusen olika saker. Bjud de som ni "inte kan gifta er utan". Det är inte antalet gäster eller antal kr man lägger som avgör hur lyckat det blir, det är kärleken mellan er och innerligheten och kärleken i relationerna med era gäster som gör det lyckat. Vårt bröllop  var lyckat för att våra gäster verkligen ville vara där och för att vi verkligen ville ha dom där. Kärleken mellan mig och mannen och mellan oss och våra gäster.....det KÄNDES genom hela dagen Jag har aldrig känt mig så ÄLSKAD, inte bara av mannen utan av alla som var där. Som att vara i centrum av en kärleksvirvel

Åh, precis så kände vi också!! Vi strålade av lycka och glädje hela dagen, gästerna sa att de aldrig sett ett gladare brudpar! Lättnaden att dagen äntligen kommit och kärleken mellan oss gjorde att ALLA slappnade av och hade supertrevligt!
  • S2011

tycker inte alls att ni behöver känna att ni "måste" bjuda precis varenda släkting ni har.
    vi har heller inte möjlighet att bjuda hela vår släkt, alla våra  vänner och bekantingar.

vi landade på att bjuda 40 personer, varav 37 har tackat ja.
    i dessa ingår våra närmaste familjer (14 st), släkt (7 st, min mormor, gammelmoster m. man, min farbror med fru och två av mina kusiner) och resten är vänner (16 st, merparten utgörs av m2bs kompisgäng).

sätt ihop er gästlista utan att ta hänsyn till "måsten" som "om vi bjuder faster Lisa så måste ju moster Anna och kusinerna Laban, Ville, Monika, Gerd och Frida också bjudas". Det är bara med "måsten" som gästlistan rinner iväg till att bli tomtens julklappslista. bjud med hjärtat istället. 

• Strawberry

Instämmer!!

Tycker personligen att det är fel med kuvertavgift och anser att brudparet ska anpassa festen efter sin budget och inte ta ut betalt från gäster, bjud färre gäster, ha en mindre påkostad fest eller börja spara och ha ert bröllop när ni har råd!
  • Kattpoet

Och i min lilla värld är ju drömmen om att få vara fru till min man viktigare och störst än att ha lyx festen som knäcker min och andras budget.

• prinsessanogrodan
    Kattpoet skrev 2011-06-12 15:50:55 följande:
    Och i min lilla värld är ju drömmen om att få vara fru till min man viktigare och störst än att ha lyx festen som knäcker min och andras budget.

Svar på tråden Velig i hur vi ska göra med festen..