• Anonym

Tablett mot glutenintolerans???

Hej! Jag undrar om det verkligen stämmer, som en kompis till mig säger...nämligen att det finns en tablett som glutenintoleranta kan ta, och som gör att de kan äta vad som helst med gluten i??? Jag har aldrig hört talas om någon sådan tablett, för egen del. Vi har glutenintoleranta i bekantskapskretsen, så vi har våndats över vad vi ska hitta på för tårta som är ok att äta, även för de glutenintoleranta gästerna. Men enligt denna kompis finns det ett preparat som heter cellenzym, och som gör att man kan äta helt vanlig kost. Enligt vad jag får fram på nätet, verkar det ju bara vara ett helt vanligt(?) kosttillskott, så jag tvivlar starkt på vad kompisen säger. Det underliga är, att hon har en dotter med påstådd(?) glutenintolerans, som bevisligen äter vanligt bröd och vanlig pasta, tex...det har jag sett med egna ögon. Det jag tvivlar på nu, är faktiskt själva diagnosen på dottern! Så, om det finns någon ÄKTA glutenintolerant härute, eller någon som vet mer om detta än jag, snälla, hjälp mig!

• Svar på tråden Tablett mot glutenintolerans???
  • Anonym

Den finns men är ännu bara på test stadium.

• Anonym
    Anonym skrev 2011-06-12 17:15:49 följande:
    Den finns men är ännu bara på test stadium.
    Så det är inte denna då, den som kompisen påstår att hennes dotter äter, cellenzym? För den går ju uppenbarligen att köpa i affär nu. Och enligt vad jag kan utläsa, bara ser ut att vara ett kosttillskott.
  • Anonym

Cellenzym är  hollistic  medicin, dvs det inte ens hundra att den funkar som det ska  MEN det finns en studie  liknade medicin.

Nackdelen med  glutenintolerans är ju den att visst  vissa kan äta pasta och  bröd utan att bli sjuka direkt men sedan när tarmen är tillräckligt skadad så kan de sluta  med operation.

Gluten  blir ofta misstagen för laktosintolerans och tvärtom,  har barnet varit hos en riktigt doktor och  fått gjort tester? 

• Anonym
    c4trin skrev 2011-06-12 17:32:42 följande:
    Finns ju för laktosintolleranta.. Inte så att din kompis har blandat ihop det?
    Det borde vara omöjligt, eftersom hon har en son med påstådd(?!) laktosintollerans! (Bullrig i magen om han äter glass, tex)   Jag vet också att det finns sånt för just laktosintolleranta, men som sagt, det är ju stor skillnad på det ena och det andra. Mina gäster är verkligen glutenintolleranta, så jag törs inte gå efter vad någon som ev ställt diagnos på barnen själv, säger.
  • Anonym

Jag har gluten och mig veterligen så finns det INTE en sådan tablett för gluten.
    Tårta som passar till gluten är tex budapest och schwartsvald, då bottnarna är gjorda av maräng. 

• Anonym

Att man blir bullerig i magen är oftas inte laktosintolerans utan  andra problem som för mycket eller för lite syra i magsäcken.

Grannbarnet har själv diagonserad laktosintolerans, mamma tycker det är onödigt att gå till doktorn eftersom  de endast behöver byta mjölk.    Nåja,  barnet äter allt annat med laktos även  choklad  utan problem, så mormorn och jag  hällde vanlig mjölk i  laktosfria  kartongen och laktosfri i  det  vanliga,  magen bullrade som attan när flickebarnet drack från den vanliga paketet men inte från det laktosfria kartongen.

Så nu ska mormor ta barnet till doktorn och få det testat.

Jag är själv laktosintolerant,  laktos  ger mig fisningar, magkramper och svullen mage.

• Anonym

Jag är också glutenallerkiker och har heller aldrig hört talas om en sådan tablett.
    Vet att det finns för de som är känliga mot laktos...

Men vad ska ni ha för tårta? det är ju väldigt vanligt med mousse tårtor på bröllop.
    Om ni väljer en sådan så kan ni väl be konditorn göra en extra liten mousse bakelse med marängbotten till de som är glutenallergiker.

Vi ska själv ha en mousse tårta men konditorn fixar en glutenfri sockerkaksbotten till den översta tårtan så att jag (bruden) kan äta av min egen bröllopstårta! Skrattande

• Anonym (vårdpersonal)

Jag kan med all säkerhet säga att det ännu på marknaden inte finns ngn tablett för glutenintoleranta att ta som gör att de utan konsekvenser kan äta gluten. Om det finns ngn tablett de forskar på som kommer komma på marknaden så småningom vet jag inte.

• Anonym
    Anonym (vårdpersonal) skrev 2011-06-12 20:03:27 följande:
    Jag kan med all säkerhet säga att det ännu på marknaden inte finns ngn tablett för glutenintoleranta att ta som gör att de utan konsekvenser kan äta gluten. Om det finns ngn tablett de forskar på som kommer komma på marknaden så småningom vet jag inte.
    Tack så mycket för ditt svar! Jo, jag känner nog att min kompis kan ha självdiagnostiserat sina barn, och att det därför går att ta det hon säger med en stooor nypa salt. Tyvärr är det så att hon alltid har haft en stor förmåga att fabulera, så jag är inte så förvånad. Det hade bara varit så underbart om det vore sant. Ungefär som den där reklamen där man hittat på ett gräs som inte blir längre än önskvärt, utan sedan bara blir tätare och tätare. Om det verkar vara för bra för att vara sant...är det oftast det också! 
Svar på tråden Tablett mot glutenintolerans???