• S2011

    Pengarpengarpengar....

    BT's budgetverktyg ger en bra grund för de poster som man behöver tänka på när man planerar.
    En del kan man bortse ifrån och en del andra kanske man får lägga till.

    Se till att börja kolla upp de alternativ som känns aktuella för er i tid. Allt man kan göra i god tid har man också goda möjligheter att spara in lite pengar på. Fundera på om ni känner några som kan hjälpa er (ffa med de poster som blir dyra, t.ex. tälthyra, mat, dricka, fotograf, frisör).

    25 000 kan ni komma riktigt långt med (ja, hela vägen), såtillvida just ert drömbröllop stämmer idémässigt med den tillgängliga budgeten. Sätt er och skriv ner vad ni vill ha (och vad ni absolut inte vill ha) och utgå från det.

    När vi började planera tänkte jag att taket nog låg på 25-30', medan min blivande man sa 40' (och nu fick han rätt igen, inget jag tänker upplysa honom omGlad ).

    Vårt bröllop är nu uppe i 39 000 kr totalt. Vi blir 39 personer.

    Vi har valt kyrkbröllop med bröllopsmiddagen i festvåning (23 400 kr). Tårtan får vi till bra pris (1 300 kr inkl leverans och montering).
    Jag köpte en kinaklänning (1 300 kr inkl underkjol, frakt osv) och fotograf har vi bland våra vänner (0 kr).
    Fästmannens kläder sköt iväg ordentligt också (4 500 kr) och jag vill ha håret gjort hos frisör (1 750 kr).
    Makeup fixar min lillasyster som är utbildad mua (0 kr) och musiken får spotify stå för (0 kr). Ringar hittade vi billigt (678 kr för bägge) och blommor har vi gett floristen i princip fria händer med ett tak på 1 000 kr.

    Det viktigaste jag tror ni ska titta på är kostnaden för att hyra tält. Det är inte alltid så himla billigt, så kolla runt vilka alternativ som finns, hör om det finns släkt/vänner som har partytält som ni kan låna och ställa ihop osv osv. Vi kollade också tält ett kort tag i början, men kostnaden för detta uppgick till mellan 15 000 och 20 000 kr, så vi skrotade faktiskt det (vi var ju egentligen inte sugna på trädgårdsbröllop heller..).

  • S2011
    Kattpoet skrev 2011-06-14 09:14:49 följande:
    Om man gör egen buffé och har frys  kan man faktiskt  rätta sina bufee ider till vad som är billigt,  som när det är billigt med fryst kyckling file då kan man köpa på sig  det som behövs eftersom det håller i ett år  medans fläskkött är max tre månader innan och nötkött lite längre.

    Köttet är alltid dyraste posten  för maten  och visserligen kan man göra det billigare om man har en släktning som jagar. 

    Om jag ska vara ärlig,  jag  vet inte hur man spenderar  35 000 på ett bröllop,  jag är för snål och söker lösningar hela tiden på ett billigare alternativ. 
    Jag har under min tid på BT fått uppfattningen av att du gärna fixar och donar själv för att pressa priser eller bara för att det är roligt. Jag tror att mycket ligger i just det - hur mycket man orkar och vill fixa själv.

    Om man inte kan, orkar eller vill fixa all mat själv, fixa dekorationer själv, fixa dukning själv osv osv så kostar det i regel mer också.

    För egen del, t.ex. hade vi kunnat spara in säkert 10 000 kr om vi hyrt en "tom lokal", bett våra föräldrar hjälpa oss laga mat, städat lokalen själv osv, men dels hade det inte blivit det bröllop vi vill ha och dels så är vi inte intresserade av allt det extrajobbet (och definitivt inte sugna på att be våra gäster laga till och ordna med middagen och/eller städa dagen efter).

    Jag tycker det är hedervärt med de som orkar stå i och hålla på, pressa priser och fixa allting själv. Men själv är jag antagligen för lat (?) för att ens tänka tanken att göra så (även om jag för den skull inte strör pengar omkring mig eller lägger hur mycket som helst på bröllopet). Och så tycker jag att det är nog med saker som ska planeras och fixas utan att behöva ha kritiska punkter (mat osv) hängande över huvudet.
  • S2011
    Kattpoet skrev 2011-06-14 09:38:09 följande:
    s2011,  jag har en muskelsjukdom,  allt jag gör är planerat ut efter vad jag kan klara  av och om mina vänner ställer upp.   Alla vet att jag har en muskelsjukdom så är det fest så blir oftas papptallrikar så jag ska kunna orka med "disken"  eller så ringer någon och anmäler sig som  diskhjälp direkt och då kan vi använda fin porslinet.

    Men eftersom jag är sjukskriven så betyder ju det också att pengar finns inte  gott om och  jag ser det som så, jag två val, antigen  gör jag det bästa av vad jag har   eller så suktar jag efter något jag inte kan få och surar.

    Jag tycker det första är ett bättre val, göra det bästa av det man har  och försöka se glädjen i det lilla.  

    Klänningen är inte viktig, att jag har rätt karl vid min sida är,  bjuda på det finaste av det finaste är inte viktigt när jag har mina vänner där  och rent ärligt de är de finaste av de finaste, deras kärlek mer viktig än oxfile och parma skinka. 

    Det är så  jag ser livet, så länge kärleken finns är jag rik och det är det viktigaste. 
    Jag förstår vad det innebär med fysiska och ekonomiska begränsningar, inte alltid kul och inte alltid det lättaste. Vad jag menade med mitt inlägg var bara att i de fall man inte väljer att göra allting själv så är det i regel också så att det kostar lite mer än det annars kunnat göra. Det behöver inte vara så, men utsikterna för det är större.

    Du skrev i ditt förra inlägg "jag  vet inte hur man spenderar  35 000 på ett bröllop,  jag är för snål och söker lösningar hela tiden på ett billigare alternativ" och vad jag menar är att 35 000 kr behöver inte nödvändigtvis vara enorma horder med pengar, men det kan innebära en lättare arbetsbörda och "enklare lösningar".
    Man behöver inte gå helt wild and crazy och handla som en tok, bjuda på fiiiiin mat eller köpa den dyraste klänningen för att komma upp i 35 000 kr på bröllopet. Det kan räcka med en så enkel sak som att säga "nej, jag tänker inte stressa med att laga all mat själv, jag tänker inte låta min familj stå i dagar/veckor/månader och laga mat och jag tänker inte kliva upp/tänker inte låta mina gäster kliva upp tidigt morgonen efter min bröllopsdag för att städa". Det är de valen som gjort att vi kommit upp i en kostnad om ca 25 000 kr för bröllopsmiddagen/festen.

    Och, jag skulle också önska att vi kunde sluta koppla ihop kärleken, vänskapen och lyckan med vilken ekonomi och bröllopsbudget man har. Par som lägger 10', 40' och 100' kr på sitt bröllop skiljer sig med största sannolikhet inte det minsta i hur mycket man älskar varandra, sin familj och sina vänner och hur lycklig man är i sitt liv och leverne. Kärlek och lycka handlar om att göra livsval som är sanna och riktiga mot sig själv och kan inte värderas med pengars tyngd. Och det gäller oavsett om man är fattig eller rik.
  • S2011
    ClaraH skrev 2011-06-14 11:26:53 följande:
    Jag kollade också tält och det blev inte billigare än den lokal vi sedan bokade, tält är ofattbart dyrt. Ett alternativ är kanske att köpa ett tält och sedan försöka sälja det eller hyra ut det, om man kan lägga ut pengarna så länge.
    Samma för oss. Skulle som sagt kostat oss närmare 20' att hyra tält, men för lokalen vi nu ska vara i betalar vi ingenting alls. Det blir visserligen ganska mycket mer på framförallt budgetposten "alkohol", eftersom vi måste ta detta från festvåningen. Men i slutändan känns det ändå värt det, att få en helt fantastisk lokal som ramar in vårt bröllop på det vis vi önskar oss istället för att köra på ett "budgetalternativ" (som ju inte direkt behöver vara budget, uppenbarligen (se t.ex. kostnaden för tält, igen)) och känna att "det här var ju kul, men tänk om vi hade valt det där stället, det som vi egentligen ville vara på...."

    Jag är helt för att jämföra priser och hålla koll på pengarna. Men man behöver ju inte vara dumsnål för det.
  • S2011
    Pinkgrape skrev 2011-06-14 11:40:56 följande:
    Lite så var det för oss också. Varken tält eller den billigare lokalen skulle bli billigare. 3000kr ville de ha för den billigare lokalen och då hade vi fått ordna blommor, dukar och sånt själv + att det var en källarlokal och vi hade fått båda duka och sedan städa den själva tidigt som skrutt morgonen efter. Vår dyrare lokal kostar 5000kr och då ingår dukning, dekorationer, servering och städning dagen efter. Det bar sig alltså att välja det dyrare alternativet.
    augustibrud.bloggplatsen.se, lösenord när det behövs: Pinkgrape
    Precis. Vår "billiga" lokal skulle kosta 2500 i hyra för ett dygn och skulle också ha inneburit kostnader för dekorationer, dukning osv och visade sig kosta ganska mycket mer än det smakade.

    Vår festvåning innebär ingen lokalkostnad öht, ingår dekorationer, dukning, personal osv.
    Där betalar vi alltså mat + dryck (600 kr pp).

    Enligt vår kalkyl skilde det 800 kr mellan alternativen vi valde mellan (laga mat själv osv har aldrig varit aktuellt). Jag betalar gärna 800 spänn extra för inget bekymmer what-so-ever :)
Svar på tråden Pengarpengarpengar....