• ClaraH

    Pengarpengarpengar....

    Jag hade också tänkt en budget på runt 30.000 sisådär. Egentligen hade jag ingen koll innan jag började räkna på det. Så jag har också blivit förvånad över vad saker och ting kostar. Vi kommer att hamna på ca 70.000 (utan ringar och resa). Våra största poster är maten, vinet, lokalen och fotografen. Maten gör jag själv, så där handlar det mest om hur många vi blir (gissar på ca 75-80 i slutändan) och vad råvarorna kostar. Visserligen kunde jag haft billigare mat, nu blir det oxfilé t.ex. men jag sparar ändå in massor på att göra maten själv. Lokalen blir mycket dyrare än vi tänkt oss, helt enkelt för att det ett år innan var i princip fullbokat på allt jag ringde på (vilket förvånade mig) och att vi bor i Stockholm och det verkar dyrare här helt klart.

    Fotografen kommer gå på ca 7-8000 vilket ändå inte verkar vara dyrt, ment det är ändå en stor post. Tårtan är också jättedyr i Stockholm, men det har vi inte bestämt ännu, verkar ju gå på minst 65:- biten. Vinet köper vi på systemet, det hade nog inte blivit så mycket billigare med Tyskland och fram för allt hade vi inte fått det vin vi vill ha. Syr klänningen själv (ca 1500), men de flesta av sönerna har fått nya kostymer inkl. mannen och dottern har fått klänning och skor. Håret till mig och smink och hår till henne går på 3000 (dyrt ja). Musiken blir Spotify premium.

    Så vi har väl sparat på en del saker och inte kunnat spara på annat kan man väl säga.

    Ursprungsplanen var en byggdegård men den var bokat även året efter.


  • ClaraH
    S2011 skrev 2011-06-14 08:58:02 följande:
    BT's budgetverktyg ger en bra grund för de poster som man behöver tänka på när man planerar.
    En del kan man bortse ifrån och en del andra kanske man får lägga till.

    Se till att börja kolla upp de alternativ som känns aktuella för er i tid. Allt man kan göra i god tid har man också goda möjligheter att spara in lite pengar på. Fundera på om ni känner några som kan hjälpa er (ffa med de poster som blir dyra, t.ex. tälthyra, mat, dricka, fotograf, frisör).

    25 000 kan ni komma riktigt långt med (ja, hela vägen), såtillvida just ert drömbröllop stämmer idémässigt med den tillgängliga budgeten. Sätt er och skriv ner vad ni vill ha (och vad ni absolut inte vill ha) och utgå från det.

    När vi började planera tänkte jag att taket nog låg på 25-30', medan min blivande man sa 40' (och nu fick han rätt igen, inget jag tänker upplysa honom omGlad ).

    Vårt bröllop är nu uppe i 39 000 kr totalt. Vi blir 39 personer.

    Vi har valt kyrkbröllop med bröllopsmiddagen i festvåning (23 400 kr). Tårtan får vi till bra pris (1 300 kr inkl leverans och montering).
    Jag köpte en kinaklänning (1 300 kr inkl underkjol, frakt osv) och fotograf har vi bland våra vänner (0 kr).
    Fästmannens kläder sköt iväg ordentligt också (4 500 kr) och jag vill ha håret gjort hos frisör (1 750 kr).
    Makeup fixar min lillasyster som är utbildad mua (0 kr) och musiken får spotify stå för (0 kr). Ringar hittade vi billigt (678 kr för bägge) och blommor har vi gett floristen i princip fria händer med ett tak på 1 000 kr.

    Det viktigaste jag tror ni ska titta på är kostnaden för att hyra tält. Det är inte alltid så himla billigt, så kolla runt vilka alternativ som finns, hör om det finns släkt/vänner som har partytält som ni kan låna och ställa ihop osv osv. Vi kollade också tält ett kort tag i början, men kostnaden för detta uppgick till mellan 15 000 och 20 000 kr, så vi skrotade faktiskt det (vi var ju egentligen inte sugna på trädgårdsbröllop heller..).
    Jag kollade också tält och det blev inte billigare än den lokal vi sedan bokade, tält är ofattbart dyrt. Ett alternativ är kanske att köpa ett tält och sedan försöka sälja det eller hyra ut det, om man kan lägga ut pengarna så länge.
Svar på tråden Pengarpengarpengar....