• Debe

Vart i tyskland åker vi för att köpa alkoholen till vår fest?

Nu är det dags att planera vår trip till Tyskland och jag vill gärna ta reda på vilka viner som säljs så att jag kan kolla upp dem innan för att vara säker på att de passar till maten.
    Vi åker från Stockholm via västkusten med bil och handlar väl på första bästa ställe vid gränsen till tyskland?

Calle?
    Bordershop?
    Vilket är bäst?
    Och vad heter orten?

Jag vill gärna kolla upp det innan som sagt och då vill jag ju titta på just den butikens sortiment. Just nu fattar jag ingenting av de ställen som finns i rullistan på calle.dk, haha.
    Jag är mycket tacksam för hjälp!

• Svar på tråden Vart i tyskland åker vi för att köpa alkoholen till vår fest?
  • Gotländskan
    Hej! Puttgardenborder shop är super smidigt, tar ni båten över från Danmark boka på nätet. Vi valde 3 timmarsturen och tro mig har man bara koll på vad man behöver så hinns det, men rekommenderar att man är drygt 2-3 pers så att man kan dra vagnarna. och då vi han med båten tillbaka inom de 3 timmarna fick vi tillbaka resans värde att handla för i taxfreen dvs 300 kr och det var perfekt!
    Debe skrev 2011-06-15 21:24:10 följande:
    Låter ju bra :)
  • Fröken Lindström

Vi var på bordershoppen. Dr har dom de flesta viner som finns på systemet. Vi valde ut ett vin som fanns på systemet och då kunde vi även provsmaka innan. Vi är supernöjda, fick all alkohol,läsk,vatten och godis för 5000:-

• Jenny11

Vi var på båda ställena, skiljer bara några minuter mellan dem. Calle (ligger i Burg) är litet men har rätt stort sortiment. Bordershopen är mycket större men vi kombinerade och kollade priser innan vi åkte dit. Vi åkte förra torsdagen och det var jättelugnt, nästan inget folk alls.

Värt att notera är att de har provsmakning på många viner på båda ställena. Så se till att ha med en pålitlig person som inte ska köra. Kom också ihåg att kolla lastvikten för bilen, danska polisen är tydligen rätt hård med överlastade bilar.

Vi fick också en värdekupong på 300 DKK till färjan, fast det hade gått över fyra timmar för oss. Vet inte hur de väljer ut, vi kanske såg fattiga ut.

• Julibrud2011

Vi blev tipsade om Calles av en som åker ofta och handlar, att det skulle vara mycket billigare där, och mindre folk. Vet inte hur väl det stämde, men billigt tyckte vi att det var i alla fall!!

• Jossis81

calle´s. Dom har ju en hemsida så jag har köpt hem det jag vill ha, så står det å väntar färdigt å klart på calles på lörda! smidigt å så J*kla billigt!!

Svar på tråden Vart i tyskland åker vi för att köpa alkoholen till vår fest?