• Debe

Vart i tyskland åker vi för att köpa alkoholen till vår fest?

Nu är det dags att planera vår trip till Tyskland och jag vill gärna ta reda på vilka viner som säljs så att jag kan kolla upp dem innan för att vara säker på att de passar till maten.
    Vi åker från Stockholm via västkusten med bil och handlar väl på första bästa ställe vid gränsen till tyskland?

Calle?
    Bordershop?
    Vilket är bäst?
    Och vad heter orten?

Jag vill gärna kolla upp det innan som sagt och då vill jag ju titta på just den butikens sortiment. Just nu fattar jag ingenting av de ställen som finns i rullistan på calle.dk, haha.
    Jag är mycket tacksam för hjälp!

• Svar på tråden Vart i tyskland åker vi för att köpa alkoholen till vår fest?
  • lunagarden

Glöm inte att räkna på lastvikten, bara

Vi hade tänkt köpa flaskvin, men det fick bli BiBs för vi ville inte chansa och riskera att få böta för övervikt.

• Brud  vår 2012

man kan åka en 'annan väg', liten omväg och då slipper man väg-vågen =)
    Ha bara koll på hur mkt bilen klarar!!!

• Debe
    lunagarden skrev 2011-06-20 11:29:55 följande:

Glöm inte att räkna på lastvikten, bara

Vi hade tänkt köpa flaskvin, men det fick bli BiBs för vi ville inte chansa och riskera att få böta för övervikt.

Brud vår 2012 skrev 2011-06-20 20:20:23 följande:
    Tack för tipsen! Kanske får tänka om med vinflaskorna då...
  • Jenny11
    Debe skrev 2011-06-17 07:19:27 följande:
    Vi ska inte köpa boxviner
    Men vinet kanske både finns på flaska och box, de borde ju smaka hyfsat lika. Då går det ju ändå att smaka på boxvinet.
  • lunagarden
    Brud vår 2012 skrev 2011-06-20 20:20:23 följande:

Det kan kontrollvägas lite här och var, jag har hört om några som handlat alkohol i Tyskland och sedan blivit tagna i Jönköping. Men då har man såklart maximal otur.

Vi tyckte ändå det var onödigt att chansa så vi köpte finare viner på box som serveringspersonalen får hälla upp i karaffer

Bilarna tar inte så mycket vikt, vår tar 425 kg och då ska man räkna bort passagernas vikt först och främst och annan packning. Sen väger ett flak öl ca 8 kg och 6 flaskor vin likaså.

Bara skumpan blir ju en hel del vikt

• Debe
    lunagarden skrev 2011-06-21 21:23:14 följande:

Det kan kontrollvägas lite här och var, jag har hört om några som handlat alkohol i Tyskland och sedan blivit tagna i Jönköping. Men då har man såklart maximal otur.

Vi tyckte ändå det var onödigt att chansa så vi köpte finare viner på box som serveringspersonalen får hälla upp i karaffer

Bilarna tar inte så mycket vikt, vår tar 425 kg och då ska man räkna bort passagernas vikt först och främst och annan packning. Sen väger ett flak öl ca 8 kg och 6 flaskor vin likaså.

Bara skumpan blir ju en hel del vikt

Dags att leta fram bilpapprerna då...
  • Debe
    Gotländskan skrev 2011-06-15 21:38:52 följande:
    Vilken färja ska man åka med? Från Sverige till danmark och sen därifrån till Tyskland? Vill gärna ha en billig och smidig resa...
  • Debe

Nu har jag googlat lite och antar att det är Scandlines som man ska ta?
    Den planerade resan går Helsingborg-Helsingör, Rödbyhavn-Puttgarden och sen samma väg tillbaka.
    Hinner man hämta ut det man förbeställt och ta färjan tillbaka där inom 3 timmar och då få "pengarna tillbaka" att handla för på båten? Får man bätre pris på färjebiljetterna om man bokar innan eller spelar det ingen roll?
    Jag är mycket tacksam för svar!

• lunagarden
    Debe skrev 2011-07-03 14:39:40 följande:

Nu har jag googlat lite och antar att det är Scandlines som man ska ta?
    Den planerade resan går Helsingborg-Helsingör, Rödbyhavn-Puttgarden och sen samma väg tillbaka.
    Hinner man hämta ut det man förbeställt och ta färjan tillbaka där inom 3 timmar och då få "pengarna tillbaka" att handla för på båten? Får man bätre pris på färjebiljetterna om man bokar innan eller spelar det ingen roll?
    Jag är mycket tacksam för svar!

Ja, det är rätt. Det är svårt att boka i förväg om du inte vet exakt vilka tider du ska passa. När vi körde ner var tex bron avstängd i en timme pga en olycka, och då hade vi missat färjan om vi hade förbokat. Vet dock inte om det skiljer något i pris.

Vi hade inte förbeställt, men hade en lista att gå efter och vi klarade det på två timmar. Det tar bara 5 min att köra från färjan till butiken

• Rosi

du har ju calles.dk det ligger i Burg inte så långt från färgan.
    Men det man kan göra som jag och min bilvande man kommer att göra det är att ta leverans med bussgots på det upp till Karlstad för det kommer vi att tjäna på.
    För annas blir det samma kostnad för oss ner hela vägen. på grund av att man ha släp med, det är även dyrare att åka färjan över då....

• Morneraka

Vi körde ner torsdagen innan midsommar, båtarna behöver inte förbokas, vi åkte helsinborg-helrsingör, båtarna går med 20-30 min mellanrum, sen var det raka vägen ner till Rödbyhavn vidare till Puttgarden, vi köpte alla biljett i sverige, det är en lapp man har att hålla reda på sen, vi hade bara bestämt vad vi skulle köpa. snapps, o vad vi skulle ha till drinkbordet visste vi, men varken öl,vin eller skumpa, vi gick in två ggr o handlade o hade gott om tid sen att få tillbax pengarna på båten hem. vi handlade på bordeshop för vi kände inte för att leta oss ner längre i tyskland..;) bordeshop har oxå en hemsida..

Jag TROR att det är ganska svårt att boka i förväg, många turister som kör, och det är inte ovanligt med köer i danmark när man ska hem. vi körde kingcab så vi hade inte släp, kostade runt 1200:- med alla biljetter.

vet inte om du blev klokare;)

Mvh
    Nettan

9/7-11
Svar på tråden Vart i tyskland åker vi för att köpa alkoholen till vår fest?