• ElinFalk85

8 månader till bröllopet.

Hej Allihopa!
    Så var det dags för mig att äntligen den 3.e mars 2012 få mitt livs kärlek.
    För mig innebär det en nystart eftersom jag lämnar ett väldigt hemskt förflutet bakom mig (med bland annat våldtäkter några stycken och misshandlar). Därför har vi enats om att jag ska få vara prinsessa för en dag :).
    Vi ska laga maten själva men beställa tårtan. Så vad gör man såhär 8 månader innan???
    Eftersom vi försöker bli gravida så har jag endast tittat på klänningar. Skor har jag köpt och dom är på väg hit. Vi har bestämt oss för vilken kyrka vi ska ha och har skrivit upp ett antal olika lokaler som passar vår prisklass.
    Med tanke på mitt förflutna och att Jag och min blivande man bara vart ihop i 4 månader så är våra familjer aningen anti, vilket gör oss mycket ledsna. Tärna är ordnat och marshalk (eftersom vi kör svensk sed så blir det inte bestman). Vi har lagt upp en budget också för hur mycket pengar vi ska lägga ned samt hur mycket vi måste spara per månad.
    Hur tänker ni kring toastmaster och kyrkomashalker? vem ska man välja?.
    Jag frågade min mamma men hon bara skrattade...lite snopet och min ena bror han ville inte heller.
    Några tps?
    Känner mig ganska stressad : /
    ska vi boka kyrka och lokal så att det är gjort?
    Vi har tänkt oss att vigas vid 12 och sen börja äta vid 14 (vi har massor med barn men i olika åldrar som inte orkar va uppe hela natten).
    Jag är mer organisatorisk än min blivande man, men han är lugnare än mig dock haha.

• Svar på tråden 8 månader till bröllopet.
  • Pinkgrape

Grattis, bröllop är och bör vara något roligt :)

Ni kan defintivt boka kyrkan och lokal för middagen/festen redan nu, det tycker jag. Sådant kan vara uppbokat långt i förväg, så ring redan nu i veckan. Ni kanske bör ha något reservdatum i åtanke också, ifall det skulle vara bokat den 3 mars redan.

Jag kan visserligen förstå era nära och kära till viss del, att de tycker det är tidigt att redan efter 4 månader planera bröllop och försöka bli gravida. För min del är det ju trots allt något man inte kastar sig in i när man är alldeles nykär, utan ett förnuftigt beslut man bör ta när förhållandet är stabilt osv.

Hursom.. toastmaster/madame kan ju vara i stort sett vem som helst. Vi har valt en av våra marskalker och hans syster (som dessutom är en gemensam vän till oss) och jag tror de kommer göra ett toppenjobb. De är trevliga, sociala, glada, organiserade samt spontana. Ni kanske kan höra er för bland vänner och se om det är någon som kan passa? Mitt förslag är dessutom att be två stycken om det, då det lätt kan bli lite mycket för en person.

Gästlista är också något som ni kanske ska ta och kika över? Det avgör ju budgeten lite och dessutom storleken på lokalen. Om ni vill, när ni bokat kyrkan och lokalen, så kan ni ju skicka ut "save the date"-kort, så gästerna vet om i god tid att det stundas bröllop.

Sedan är det väl bara att ta itu med allt annat. Temafärger om ni vill ha sådana, så ni kan planera allt annat i samma färger, så det blir enhetligt. Övriga tema också. Klänning, kläder till din blivande, kläder till tärnor, marskalker, ringar, buketter och andra blommor, övriga dekorationer, fisyrer osv osv :)

Ja, solist till kyrkan och eventuell transport, samt fotograf är också sådant som ni redan nu kan börja titta på och boka om ni hittar något ni tycker om och vill ha. Även sådant är ju saker som kan bli uppbokade på annat håll, även om ni inte gifter er under värsta bröllopsmånaderna.

augustibrud.bloggplatsen.se, lösenord när det behövs: Pinkgrape
  • ElinFalk85

Tack Pinkgrape :)
    Jo en gästlista har vi gjort och en lista på vad vi ska ha för mat.
    bageriet som vi vill ska baka tårtan har jag skickat ett mail till men dom har inte svarat :(, nåja det kommer nog svar snart.
    jo det är lite tidigt, men vi känner att vi är som gjutna för varandra :).
    Vi har hittat et ställe som hyr ut frackar och tillbehör som vi ska kontakta.
    transport blir nog brudgummens pappa, i svärföräldrarnas bil. det är en tradition bland syskonen haha.
    ringar vet vi vilka vi ska ha, vår tärna tänkte vi att hon får stå för sin klänningen osv själv. det vet hon.
    frisyrer vet jag inte riktigt ännu....det gör mig lite gråhårig ;). jag har väldigt lockigt och långt hår och har tänkt mig någon frisyr som gudarna från grekland eller rom har på bilder.

jag har skickat ut save-the-date sms räknas det? ;)

Vi är väldigt glada över vårt beslut och jag är väldigt glad över att få bli min blivande mans fru osv. men det är väl alla som gifter sig hoppas jag ;)

• Pinkgrape

Då låter det ju som att ni kommit en bra bit påväg, men jag måste säga att det var modigt att meddela gästerna innan ni bokat varken kyrka eller lokal. Då bör ni definitivt ta itu med snarast kan jag tycka.

Hur tidigt man väljer att göra saker, är ju väldigt mycker upp till en själv. Vi bokade kyrkan och började planera vårt bröllop i början av mars och gifter oss 13 augusti. Vi hade alltså ca 6 månader på oss att planera. Vissa andra kanske planerar i 2år. Vi vet ett par som planerade hela sitt bröllop på mindre än en vecka. De kom på en lördag att de ville gifta sig och torsdagen efter vigdes de. De hade allt, brudklänning, tärna, präst och en fest.

Ni kommer nog så småningom hitta en rytm som passar er i planerandet :) Det viktigaste är sådant som vigselförättare, vigselplats och lokal för middag/fest. Efter det kan man ta saker lite eftersom.

• ElinFalk85

Nu har vi bokat Lokal och den är även bokad dagen innan så vi kan förbereda. Eftersom vår årsdag infaller på en tråkig vardag så ändrade vi vår dag till valborg. Vi fick lokalen för vardagspris :D :D :D. Så vi betalar 4000kr för att ha den i 2 dagar. Vi har även tagit kontakt med en cateringfirma (som även har restaurang) där brudgummen ätit lunch och lovordade stället. Kyrkan har vi mailat förslamlingen och frågat. Det kommer gå såå bra detta :). Vi kommer dra över vår budget med 1-2000kr men vi tycker inte det är så farligt. Vi betalar heldre det för att få maten caterad så skönt och slippa stå och laga mat in i det sista :).

• Pinkgrape

Men vad roligt, nu har ni ju kommit en väldigt bra bit påväg :) Hehe ja, att slippa laga all mat själva och ha den stressen också, det är värt någon extra tusenlapp kan jag också tycka faktiskt :)

• ElinFalk85

Ja det känns jättebra :). Det blir ett Nacka-bröllop för vår del. Festlokalen ligger i Nacka, kyrkan på samma väg och så cateringen i Orminge som också ligger i Nacka. Gött :). Klänningen väntar jag med eftersom jag kanske är antingen gravid eller mycket smalare. (jag håller på att gå ned i vikt, då jaghar ca 14 kilo i övervikt). Nu är jag mycket lugnare och ser fram emot det hela :).
    Vi blir 37 personer om alla kommer varav 10 st är barn, vi fick hyra den till vardagspris, och lokalen ska vara utrymd kl. 23. Det gör oss ingenting, vi är inga nattmänniskor nån av oss och dom där små terroristerna (barnen) ;), kommer inte orka va uppe längre iaf :). Hotell för bröllopsnatten har vi inte tänkt på ännu, men vi tror inte att det ska vara svårt. Igår hade jag svårt att sova och satt och tittade på vad det skulle kosta och trycka upp alla kort. Jäklar va dyrt! Nej det blir Panduro och göra egna :). Temafärger för oss blir blått och lila :).

• Pinkgrape

Men det låter ju jättebra, låter ju som att ni funderat på vad ni vill ha och att det kommer bli så :) Vi skippar hotell på bröllopsnatten, pengarna räcker inte till, men att sova hemma blir bra. Speciellt när vi får barnvakt haha Man lär ju däcka så fort man kommer hem.

Ja, trycksaker kan snabbt dra iväg i pris. Vi beställde dock inbjudningar från vistaprint.se, för när vi räknade på det, så blev det billigare än att göra egna + en hel massa mindre jobb. Fint val av temafärger iaf tycker, vi hade också funderat på lila, men det blev tillslut rosa, svart och vitt :)

• ElinFalk85

jo jag är en väldigt petig brud hihi. Absolut ingen bridezilla, men jag vet vad jag vill ha :). Min blivande man vet ju hur mycket detta betyder för mig i och med mitt hemska förflutna så han bara ler och pussar på mig :). hm tror det är positivt hihi. Men jag frågar givetvis honom också. Jag har tänkt en del på att beställa Klänning från Kina, men det blir nog Bridal Outlet istället.

• Pinkgrape

Hehe ja, samma här. Jag vet också vad jag vill ha, men pga vår ekonomi har jag fått backa en del. Nåja, jag tror ändå att vårt bröllop kommer bli jättebra :) Tyvärr har vi haft lite otur bland gästerna, så bortfallet blir större än väntat, men vi kommer försöka ha kul ändå :) Min blivande ville ju inte alls ha ett stort kyrkligt bröllop, men han verkar vara rätt okej med det nu trots allt haha

Jag har beställt kinaklänningar och ifall du skulle ångra dig, så kan jag verkligen rekommendera sidan www.mylove-bridal.com, där det är flera brudar här på BT som beställt ifrån och är jättenöjda, inklusive jag själv. Man kan göra små ändringar på klänningarna och det tar ca 4-5 veckor att få hem den från beställning. Bara ett tips som sagt :)

• ElinFalk85

wow va fina klänningar, jag är helt kär :)

• johanna suarez
    ElinFalk85 skrev 2011-06-20 15:52:58 följande:
    Hej Allihopa!
    Så var det dags för mig att äntligen den 3.e mars 2012 få mitt livs kärlek.
    För mig innebär det en nystart eftersom jag lämnar ett väldigt hemskt förflutet bakom mig (med bland annat våldtäkter några stycken och misshandlar). Därför har vi enats om att jag ska få vara prinsessa för en dag :).
    Vi ska laga maten själva men beställa tårtan. Så vad gör man såhär 8 månader innan???
    Eftersom vi försöker bli gravida så har jag endast tittat på klänningar. Skor har jag köpt och dom är på väg hit. Vi har bestämt oss för vilken kyrka vi ska ha och har skrivit upp ett antal olika lokaler som passar vår prisklass.
    Med tanke på mitt förflutna och att Jag och min blivande man bara vart ihop i 4 månader så är våra familjer aningen anti, vilket gör oss mycket ledsna. Tärna är ordnat och marshalk (eftersom vi kör svensk sed så blir det inte bestman). Vi har lagt upp en budget också för hur mycket pengar vi ska lägga ned samt hur mycket vi måste spara per månad.
    Hur tänker ni kring toastmaster och kyrkomashalker? vem ska man välja?.
    Jag frågade min mamma men hon bara skrattade...lite snopet och min ena bror han ville inte heller.
    Några tps?
    Känner mig ganska stressad : /
    ska vi boka kyrka och lokal så att det är gjort?
    Vi har tänkt oss att vigas vid 12 och sen börja äta vid 14 (vi har massor med barn men i olika åldrar som inte orkar va uppe hela natten).
    Jag är mer organisatorisk än min blivande man, men han är lugnare än mig dock haha.
    Grattis till bröllopet =)
    Försök hitta lokal och boka själva vigseln i tid, ett tips som jag hade behövt...
    Om ni ska ha det i skåne känner jag flera serveringspersonal som gärna serverar på bröllop. Är ni intresserade av en dans show  till bröllopet är det bara att kika förbi min sida för att få lite tips.. Lycka till =))
Svar på tråden 8 månader till bröllopet.