• Pinkgrape

8 månader till bröllopet.

Grattis, bröllop är och bör vara något roligt :)

Ni kan defintivt boka kyrkan och lokal för middagen/festen redan nu, det tycker jag. Sådant kan vara uppbokat långt i förväg, så ring redan nu i veckan. Ni kanske bör ha något reservdatum i åtanke också, ifall det skulle vara bokat den 3 mars redan.

Jag kan visserligen förstå era nära och kära till viss del, att de tycker det är tidigt att redan efter 4 månader planera bröllop och försöka bli gravida. För min del är det ju trots allt något man inte kastar sig in i när man är alldeles nykär, utan ett förnuftigt beslut man bör ta när förhållandet är stabilt osv.

Hursom.. toastmaster/madame kan ju vara i stort sett vem som helst. Vi har valt en av våra marskalker och hans syster (som dessutom är en gemensam vän till oss) och jag tror de kommer göra ett toppenjobb. De är trevliga, sociala, glada, organiserade samt spontana. Ni kanske kan höra er för bland vänner och se om det är någon som kan passa? Mitt förslag är dessutom att be två stycken om det, då det lätt kan bli lite mycket för en person.

Gästlista är också något som ni kanske ska ta och kika över? Det avgör ju budgeten lite och dessutom storleken på lokalen. Om ni vill, när ni bokat kyrkan och lokalen, så kan ni ju skicka ut "save the date"-kort, så gästerna vet om i god tid att det stundas bröllop.

Sedan är det väl bara att ta itu med allt annat. Temafärger om ni vill ha sådana, så ni kan planera allt annat i samma färger, så det blir enhetligt. Övriga tema också. Klänning, kläder till din blivande, kläder till tärnor, marskalker, ringar, buketter och andra blommor, övriga dekorationer, fisyrer osv osv :)

Ja, solist till kyrkan och eventuell transport, samt fotograf är också sådant som ni redan nu kan börja titta på och boka om ni hittar något ni tycker om och vill ha. Även sådant är ju saker som kan bli uppbokade på annat håll, även om ni inte gifter er under värsta bröllopsmånaderna.

augustibrud.bloggplatsen.se, lösenord när det behövs: Pinkgrape
  • Pinkgrape

Då låter det ju som att ni kommit en bra bit påväg, men jag måste säga att det var modigt att meddela gästerna innan ni bokat varken kyrka eller lokal. Då bör ni definitivt ta itu med snarast kan jag tycka.

Hur tidigt man väljer att göra saker, är ju väldigt mycker upp till en själv. Vi bokade kyrkan och började planera vårt bröllop i början av mars och gifter oss 13 augusti. Vi hade alltså ca 6 månader på oss att planera. Vissa andra kanske planerar i 2år. Vi vet ett par som planerade hela sitt bröllop på mindre än en vecka. De kom på en lördag att de ville gifta sig och torsdagen efter vigdes de. De hade allt, brudklänning, tärna, präst och en fest.

Ni kommer nog så småningom hitta en rytm som passar er i planerandet :) Det viktigaste är sådant som vigselförättare, vigselplats och lokal för middag/fest. Efter det kan man ta saker lite eftersom.

• Pinkgrape

Men vad roligt, nu har ni ju kommit en väldigt bra bit påväg :) Hehe ja, att slippa laga all mat själva och ha den stressen också, det är värt någon extra tusenlapp kan jag också tycka faktiskt :)

• Pinkgrape

Men det låter ju jättebra, låter ju som att ni funderat på vad ni vill ha och att det kommer bli så :) Vi skippar hotell på bröllopsnatten, pengarna räcker inte till, men att sova hemma blir bra. Speciellt när vi får barnvakt haha Man lär ju däcka så fort man kommer hem.

Ja, trycksaker kan snabbt dra iväg i pris. Vi beställde dock inbjudningar från vistaprint.se, för när vi räknade på det, så blev det billigare än att göra egna + en hel massa mindre jobb. Fint val av temafärger iaf tycker, vi hade också funderat på lila, men det blev tillslut rosa, svart och vitt :)

• Pinkgrape

Hehe ja, samma här. Jag vet också vad jag vill ha, men pga vår ekonomi har jag fått backa en del. Nåja, jag tror ändå att vårt bröllop kommer bli jättebra :) Tyvärr har vi haft lite otur bland gästerna, så bortfallet blir större än väntat, men vi kommer försöka ha kul ändå :) Min blivande ville ju inte alls ha ett stort kyrkligt bröllop, men han verkar vara rätt okej med det nu trots allt haha

Jag har beställt kinaklänningar och ifall du skulle ångra dig, så kan jag verkligen rekommendera sidan www.mylove-bridal.com, där det är flera brudar här på BT som beställt ifrån och är jättenöjda, inklusive jag själv. Man kan göra små ändringar på klänningarna och det tar ca 4-5 veckor att få hem den från beställning. Bara ett tips som sagt :)

Svar på tråden 8 månader till bröllopet.