8 månader till bröllopet.
Grattis, bröllop är och bör vara något roligt :)
Ni kan defintivt boka kyrkan och lokal för middagen/festen redan nu, det tycker jag. Sådant kan vara uppbokat långt i förväg, så ring redan nu i veckan. Ni kanske bör ha något reservdatum i åtanke också, ifall det skulle vara bokat den 3 mars redan.
Jag kan visserligen förstå era nära och kära till viss del, att de tycker det är tidigt att redan efter 4 månader planera bröllop och försöka bli gravida. För min del är det ju trots allt något man inte kastar sig in i när man är alldeles nykär, utan ett förnuftigt beslut man bör ta när förhållandet är stabilt osv.
Hursom.. toastmaster/madame kan ju vara i stort sett vem som helst. Vi har valt en av våra marskalker och hans syster (som dessutom är en gemensam vän till oss) och jag tror de kommer göra ett toppenjobb. De är trevliga, sociala, glada, organiserade samt spontana. Ni kanske kan höra er för bland vänner och se om det är någon som kan passa? Mitt förslag är dessutom att be två stycken om det, då det lätt kan bli lite mycket för en person.
Gästlista är också något som ni kanske ska ta och kika över? Det avgör ju budgeten lite och dessutom storleken på lokalen. Om ni vill, när ni bokat kyrkan och lokalen, så kan ni ju skicka ut "save the date"-kort, så gästerna vet om i god tid att det stundas bröllop.
Sedan är det väl bara att ta itu med allt annat. Temafärger om ni vill ha sådana, så ni kan planera allt annat i samma färger, så det blir enhetligt. Övriga tema också. Klänning, kläder till din blivande, kläder till tärnor, marskalker, ringar, buketter och andra blommor, övriga dekorationer, fisyrer osv osv :)
Ja, solist till kyrkan och eventuell transport, samt fotograf är också sådant som ni redan nu kan börja titta på och boka om ni hittar något ni tycker om och vill ha. Även sådant är ju saker som kan bli uppbokade på annat håll, även om ni inte gifter er under värsta bröllopsmånaderna.