SnartfruNimbe skrev 2011-06-21 19:48:04 följande:
Att beställa kort är svindyrt på de flesta ställen. Ska jag ha 100 styck kostar det närmare 1500 kr.
Gör jag det själv köper jag fina ark för ca 1-2 kr styck, andra pysselsaker har jag hemma.
Så billiga ark lyckades då inte jag hitta! Jag tittade på möjligheten att göra korten själv, men kom snabbt fram till att det skulle bli dyrare. Vi köpte våra kort på Vistaprint, 50 fina kort stora som en halv A4 (jag blev lite överraskad, jag hade tydligen tänkt fel när jag tittade på måtten och trodde de skulle vara mindre) och i extra tjockt papper (snudd på kartong), med tryck på båda sidor (inbjudan på första sidan och all information på baksidan så slapp vi trycka infoblad separat), samt matchande kuvert med tryckt avsändaradress (fast vi valde att bara skriva "Namn <3 Namn" som avsändare) - allt för sammanlagt 750 kronor. Så ja, för 100 stycken skulle det nog bli närmare 1500, förmodligen lite mindre eftersom frakt och "behandlingsavgift" inte skulle öka proportionerligt, men nästan.
Men när jag tittade i pysselbutiker av olika slag skulle själva kortet kosta 3-4 kronor, kuvertet ytterligare 4-5 kronor, och till det skulle sen komma tryck av texten (min skrivare har börjat kladda, så för att få det snyggt skulle jag antingen behöva beställa från ett tryckeri eller köpa ny skrivare, men även om skrivaren hade varit ok hade man ju fått räkna med bläckkostnaden och ev, annat papper om korten inte gått att skriva på direkt), och så alla dekorationer som jag snabbt såg skulle gå på minst en femma per kort. Enda sättet att komma undan billigare skulle vara att köra med vanligt skrivarpapper och vita kuvert i 50-pack!
Men oavsett om man väljer att göra eller köpa korten färdiga så är det något som är svårt att börja med på allvar innan man säkert har spikat allt som ska stå i inbjudan - tid, plats, kanske vem som är toastmaster/värdar osv. Fast iofs - har man bestämt sig för att pyssla själv kan man ju börja köpa material, just för att sprida ut kostnaderna som TS ville.