Inlägg från: Kattpoet |Visa alla inlägg
  • Kattpoet

Inhandla tidigt!!!

Att man kan spara Alkohol ett år beror på helt på vad det är, vissa viner är inte gjorda för att lagras ett år till och  öl har inte en för evig livslängd, läs på burkarna innan ni köper så ni inte står med 3 flak  öl som gått ut.

Kom också ihåg att färdig lagad mat bara har en månads livlängd innan den börjar bli dålig.  Fryst kött är det samma,  ju fettare kött  ju kortare livslängd i frysen har det.  Kyckling bröst håller ett år  emedans   fläskfile i 2 månadar.

Hemma frysen är nämligen inte gjord som  frysvaruhusen frysar så vi kan inte frysa ner saker och ting hur länge som helst.   

Man kan frysa bakade kakor i  2 månader utan problem  men man kan också frysa obakade kakor i 1 månad och sedan baka av dem dagen innan.  Mindre stress eftersom kakorna bara behöver åka från frysen till ugnen.

• Kattpoet

Jag var privat kock en gång i tiden, jag också väldigt bra med  planering och sådant men jag vet att många  idag inte är det,  jag vet att många inte har en aning om hur länge mat håller sig i frysen.

• Kattpoet

Jag trodde folk kunde det med, men efter att ha tagit hand om ett ungdoms site matforum har jag lärt mig så är inte fallet.

Svar på tråden Inhandla tidigt!!!