• BrudiMaj2012

    Kan vi köra ett "save the date" på julkorten i Dec?

    Vi har bestämt oss för nytt datum.. 30 juni nästa år.. Vi kommer att bjuda in ca 45 gäster, och allihop är verkligen viktiga personer i våra liv, Så vår förhoppning är ett så minimalt bortfall som möjligt.. Nu blev jag lite smått nojjig över att det är semestertid, och undrar vad ni tycker, ska man slänga in en liten parentes och be folk ha 30 juni obokat? :-P

  • Svar på tråden Kan vi köra ett "save the date" på julkorten i Dec?
  • Dazzle

    Vi skickar bara två save the date vilket är till mina kusiner i USA som kan behöva planera sin semester mycket väl om de vill komma. Resten får en inbjudan tre månader innan (iom att det är första helgen på industrisemesterna tycker jag att tre månader innan är gott att skicka dem). Våra nära vänner vet redan om datumet å de som kan kommer. PErsonligen tycker jag Save-the-date är mest för nyårsafton lr midsommarafton. Jag menar annars skulle ju alla få skicka dem, t.ex. om man gifter sig i maj så är det ju vanligt att många gifter sig då så då kanske man oxå ska skicka, lr i februari har många sportlov, i april påsklov osv...

    Sen får alla förstås göra som de vill, jag bara upplever det som en del av att man ska trissa upp bröllopshysterin. Det har varit bröllop i alla tider, folk har kunnat komma å vissa har missat. Spara pengarna å säg till de ni verkligen vills ka veta datumet personligen. Det tycker jag är mycket trevligare.

  • Dazzle

    Så ja, skickar ni ändå julkort kan det väl vara en trevlig parentes att ha med typ: Hoppas vi ses den 30 juni lr dyl.

    Lycka till

  • prinsessanogrodan

    Släng in en parentes du. Det låter som en trevlig "julklapp"
    Vet era gäster om att ni ska gifta er eller blir det en överraskning?
    Oavsett så kan det vara schysst att låta folk veta exakt datum redan vid jul så kan de planera semestrar och ledighet och boka transport och dyl för dom som behöver fixa sånt.
    Vi skickade inte save tha date men å andra sidan skickade vi inbjudninfgrana tidigt. Vi skickade inbjudningarna i december 2010 och gifte oss nu 4/6 2011.
    Vi hade allt klart (allt som behövdes för att skicka inbjudningarna dvs kyrka,bokat vigsel och lokal och middag) så vi skickade inbjudningarna och det var väldigt uppskattat av gästerna. De kunde planera ledigheter med sina jobb och de som hade långt att åka kunde fixa biljetter i god tid. De som ville ordna barnvakt kunde göra det (även mor -och farföräldrar kan ju ha jobb med obekväm arbetstid och behöva söka om ledighet från SINA jobb för att kunna vara barnvakt...). Våra extremt tidiga inbjudningar var väldigt uppskattade av våra gäster. Vi hade å andra sidan inte berättat att vi skulle gifta oss utan valde att planera de mesta själva i lugn och ro och sedan skickade vi inbjudningarna som en glad överraskning runt jul

  • madeleinejohan

    Jag tycker det är lite sent att skicka Save-the-date-korten då. Vi har nästan tänkt skicka våra inbjudningar runt den tiden nämligen, men vi kanske är tidiga istället. Vi ska gifta oss den 2/6 -12, och ska skicka STD-kort i augusti eller september :)

  • BrudiMaj2012

    Tack för alla svar! jag är egentligen inte så förtjust i savethedate-grejen.. Skulle inte ha skickat ut sådana om vi gift oss i maj tex.. men det är nog lite beroende på hur man är, jag tror att vi kör på julkorten iaf, så har vi det lite mera safe hade varit så himla tråkigt med bortfall pga tidigt planerade semestrar..

  • S2011

    kan ni inte bara skicka inbjudningarna tidigare?

    vi gifter oss 30 juli - verkligen mitt i semestrarna.
    eftersom vi visste att ganska många på bägge våra sidor är såna som planerar utlandssemestrar, roadtrips, campingresor osv osv just runt den tiden, så skickade vi våra inbjudningar i mitten av januari och satte OSA 15 juni. sen fixade min m2b ett event på facebook till vilket vi bjöd in alla våra tilltänkta gäster (som har facebook, dvs alla utom tre-fyra stycken). av 40 inbjudna har vi bara fått 3 nej (varav vi  visste en definitivt redan när vi skickade inbjudan) och alla har svarat senast två veckor innan OSA-datum.

    ärligt talat så förstår jag inte riktigt grejen med STD, men det är ju bara jag.
    om ni känner er väldigt oroade kan ni alldeles säkert lägga till en liten rad på julkortet, men om jag vore ni skulle jag hålla lite på det och skicka inbjudan tidigare istället. 

  • MrsT2011
    BrudiMaj2012 skrev 2011-06-22 12:57:45 följande:
    Tack för alla svar! jag är egentligen inte så förtjust i savethedate-grejen.. Skulle inte ha skickat ut sådana om vi gift oss i maj tex.. men det är nog lite beroende på hur man är, jag tror att vi kör på julkorten iaf, så har vi det lite mera safe hade varit så himla tråkigt med bortfall pga tidigt planerade semestrar..
    Vi gjorde precis som du beskriver till vårt bröllop den 4 juni: Save-the-date med julkorten i mitten av december, därefter inbjudan med utförligt info-blad i februari. I efterhand ångrar jag att vi inte skickade inbjudningarna direkt till jul istället. Hade funkat mycket bättre.

    Framför allt en grej blev väldigt fel: När jag fyllde 30 förra sommaren var alla välkomna, unga som gamla. Min mans syster och hennes barn var med och hade väldigt roligt. När systern fick vår save-the-date började hon direkt diskutera med sin femåriga dotter vad lilltjejen skulle ha för klänning på vårt bröllop. Besvikelsen var stor när den riktiga inbjudan kom, där det framgick att bröllopet var barnfritt... Först blev jag sur över att hon inte frågat oss vad som gällde innan hon pratade med dottern, men sedan gick det upp för mig att det inte är så lätt att förstå. Har barnen en gång varit välkomna på morbrors flickväns fest kan man ju nästan anta att de även är välkomna på sin egen morbrors bröllop...

    Alltså: Om bröllopets upplägg skiljer sig mycket från tidigare fester ni ordnat för er bekantskapskrets, då avråder jag från save-the-date eftersom folk tar en massa saker för givet.
Svar på tråden Kan vi köra ett "save the date" på julkorten i Dec?