BrudiMaj2012 skrev 2011-06-22 12:57:45 följande:
Tack för alla svar!
jag är egentligen inte så förtjust i savethedate-grejen.. Skulle inte ha skickat ut sådana om vi gift oss i maj tex.. men det är nog lite beroende på hur man är, jag tror att vi kör på julkorten iaf, så har vi det lite mera safe
hade varit så himla tråkigt med bortfall pga tidigt planerade semestrar..
Vi gjorde precis som du beskriver till vårt bröllop den 4 juni: Save-the-date med julkorten i mitten av december, därefter inbjudan med utförligt info-blad i februari. I efterhand ångrar jag att vi inte skickade inbjudningarna direkt till jul istället. Hade funkat mycket bättre.
Framför allt en grej blev väldigt fel: När jag fyllde 30 förra sommaren var alla välkomna, unga som gamla. Min mans syster och hennes barn var med och hade väldigt roligt. När systern fick vår save-the-date började hon direkt diskutera med sin femåriga dotter vad lilltjejen skulle ha för klänning på vårt bröllop. Besvikelsen var stor när den riktiga inbjudan kom, där det framgick att bröllopet var barnfritt... Först blev jag sur över att hon inte frågat oss vad som gällde innan hon pratade med dottern, men sedan gick det upp för mig att det inte är så lätt att förstå. Har barnen en gång varit välkomna på morbrors flickväns fest kan man ju nästan anta att de även är välkomna på sin egen morbrors bröllop...
Alltså: Om bröllopets upplägg skiljer sig mycket från tidigare fester ni ordnat för er bekantskapskrets, då avråder jag från save-the-date eftersom folk tar en massa saker för givet.