• BlomAnna

Fotas före eller efter vigseln?

Vilket är egentligen "smartast" att fotograferas före eller efter vigseln?

Vi kommer gifta oss utomhus på samma ställe som festen är vilket gör att vi inte kommer hinna ha en stund för oss själva vid transport till festen så att säga. Kan det då vara vettigt att fotograferas efter vigseln medan gästerna minglar och kanske går en tipspromenad eller något liknande? Tänker att det nog är skönt att bara vara med varandra en stund mellan vigsel och fest.

Om man fotas före vigseln hur gör man då om man tex vill sitta på marken,klättra upp i ett träd eller limnade för att få bra bilder? Man vill ju inte gärna ha fläckar på klänningen innan vigseln. Vill ju inte ha fläckar på klänningen till festen heller men det känns ändå mer ok

Hur har ni andra tänkt?

• Svar på tråden Fotas före eller efter vigseln?
  • Blivande fru Swärdh

Samma sits som er, viger oss utanför lokalen. Vi tänkte först fota oss efter vigseln men efter att ha pratat med vigselförrättaren, som gav förslag att fota oss före, så insåg vi att han har rätt! Blir mindre stress att fota sig före då man inte vill låta gästerna vänta alltför länge heller.

• Mariamilena80

Vi fotas före, av praktiska skäl och för att vigseln börjar 16 och det blir så sent efter tycker vi.

• Fru Kopparskiöld

Vi var först helt inne på att fotas efteråt för då är man ju gift Glad
    Men eftersom gästerna inte ska vänta, sminket kommer inte vara lika bra efter kyrkan, håret, ja ni vet så det blir fotas i lugn och ro innan vigseln.
    Dock så känns det konstigt att sätta på vigselringen och fotas med den fast man inte är gift, men det får man lägga åt sidan Flört

• Emblas Mamma

Tror att det är mindre stressigt att fotas före,
    fast det kanske beror på vilken tid man gifter sig.

Frågan är om ni inte kan ta en liten omväg med er transport (om ni har nåon) efter kyrkan så ni bara kan ta det lugnt och njuta ett tag?
    Vi gjorde det och åkte runt i ett bra tag och tyckte det var skönt att bara sitta där och skåla och titta på varann :)

Ska ni klättra upp i ett träd? hehe, häftigt :P
    Jag vet inte riktigt hur det ska gå? Men om ni vill sitta på marken så kan ni ju ha ett lakan under som ni gömmer lite snyggt.
    Om det är högt gräs kan du kanske gå och hålla upp klänningen lite, ha stövlar på dig.
    Är ni försiktiga tror jag inte ni får gräsfläckar! Vi fick inga och vi gjorde några konstigheter :) Det enda som hände var att kjolkanterna blev lite blöta, men det märktes inte sen. Som tu var ;)

• EllaBella

Vi hade samma upplägg som ni, vi vigdes i trädgården utanför lokalen. Fotograferingen hade vi innan, vilket jag aboslut vill rekommendera! Vi fotades i nästan 2 timmar, som bara flög förbi. Det är ju många olika motiv man vill ha - buketten, ringarna, olika poser och vinklar på oss som par, bara mig, bara min man etc och jag är glad att vi slapp stressa igenom det. 

Ang att smutsa ned sig Jag hade ett par andra skor på fotograferingen, då mina "riktiga" var i vitt tyg och vi var ute i naturen och fotades. Fotografen hade i sin tur med sig filtar som vi kunde sitta på, när vi tog några foton sittandes. Klättra i träd behövde vi inte göra

• Paper Feed

Vi fotar oss efter vigseln, dels för att vi inte vill se varandra innan och dels för att det är en liten resväg mellan vigselplatsen och festlokalen, sen kommer vi nog vara mer avslappnade också. Fast jag och sambon lär väl få fräscha upp oss innan fotograferingen eftersom vi garanterat kommer att gråta båda två.

• eeyore78

Vi kommer absolut att fota oss efter vigseln
    Min blivande man kommer inte att se mig fören jag kommer in i kyrkan så vi kommer att fotas när våra gäster tar sig från kyrkan till lokelen 

Smiket hoppas jag kommer att tåla lite tårar <3
    (annars får min smikös bättra på det)

• rotorp

Vi kommer att fotograferas efter vigseln, Är cirka 1-1 1/2 mil mellan kyrka och festlokalen. Och att blivande maken inte vill se mig förrän jag tågar in i kyrkan. Och sen kommer jag göra sista checken av maten och tårtan på morgnen så gott om tid till det =)

• Elila

Vi har valt att fota oss efteråt...

Vi har vigseln klockan 14 och det blir både för stressigt att ha det innan och sen tycker jag inte det känns lika roligt.

Vi ska inte sova ihop natten till vigseln utan första gången vi ses är när jag tågar upp för altargången.
    Vi vill hellre ha bilder då håret kanske inte är perfekt men då vi verkligen ler av lycka och inte ler av nervositet som det kanske blir om man fotar innan...

Alla säger dessutom att fotografitiden tar sådan tid men den vi har pratat med sa att det räcker med max 1 timme vilket känns helt ok för oss.

• eeyore78
    Elisabeth och Markus skrev 2011-06-23 09:46:31 följande:
    Vi har valt att fota oss efteråt...

Vi har vigseln klockan 14 och det blir både för stressigt att ha det innan och sen tycker jag inte det känns lika roligt.

Vi ska inte sova ihop natten till vigseln utan första gången vi ses är när jag tågar upp för altargången.
    Vi vill hellre ha bilder då håret kanske inte är perfekt men då vi verkligen ler av lycka och inte ler av nervositet som det kanske blir om man fotar innan...

Alla säger dessutom att fotografitiden tar sådan tid men den vi har pratat med sa att det räcker med max 1 timme vilket känns helt ok för oss.
    Våran fotograf har oxå satt en timme

Jag kommer att ha med mig en tjej som tar kort på mig under förmiddagen och min blivnade kommer att ha en som tar på hans gäng =) Hon kommer sedan att at kort under festen Ta kort på allt det som händer under kvällen...maten,talen,tårtan,dansen ja alla dom tillfällena man vill spara <3

Vi kommer heller inte att sova ihop sista natten som ogifta så det kommer att bli så underbart att få se honom stå där framme vid altaret <3

Läääääängtar till det är dax
Svar på tråden Fotas före eller efter vigseln?