• Willowfield

Med Önskan om snabbt svar, ang p, frakt och tull när man

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-06-27 08:39
    Hmm!
    Klickade lite fel där...
    Frågan är Jag har för första gången handlat på Etsy, och skall få varan skickat till mig.
    Inköpes land USA, skickas hit till Sverige.

Tips eller förslag eller annat då det gäller tull och moms?
    Något jag bör tänka på, akta mig för osv?

Samt om ngn har erfarenhet av leveranstid?
    Tackar :)

• Svar på tråden Med Önskan om snabbt svar, ang p, frakt och tull när man
  • KhiraLii

Är det en billigare vara så brukar den slinka igenom, fastnar det betalar du 25% moms + en viss procentsats tull (olika beroende på typ av vara) samt en avgift till posten som brukar vara 100-150 ungefär.

Leveranstid kan variera väldigt men det snabbaste ifrån USA med vanliga postgång brukar vara minst 2 veckor.

• Skumboll

Jag har handlat en del på etsy, både från usa och canada men grejerna har aldrig fastnat i tullen. Beror ju på varans värde också, jag har mest handlat grejer under tusenlappen.
    Leveranstiden, från det att de skickar varan till att jag haft den i brevlådan brukar vara 1-1,5 vecka.  

• Willowfield

Ok, hade för mig att det fanns en gräns på värdet där man inte betalar tull?
    Har de ngn postgång i Usa som är snabbare än vanlig postgång?

Tack för ditt snabba svar. 

• Willowfield
    Skumboll skrev 2011-06-27 08:48:03 följande:
    Jag har handlat en del på etsy, både från usa och canada men grejerna har aldrig fastnat i tullen. Beror ju på varans värde också, jag har mest handlat grejer under tusenlappen.
    Leveranstiden, från det att de skickar varan till att jag haft den i brevlådan brukar vara 1-1,5 vecka.  
    Låter ju hoppfullt denna varas kostnad ligger strax över 500 kr,

• Skumboll
    Willowfield skrev 2011-06-27 08:49:28 följande:
    Låter ju hoppfullt denna varas kostnad ligger strax över 500 kr,

Då är det nog ingen fara! 

Tull behöver man inte betala på varor under 1400 kr. Om det ändå fastnar i tullen tar de ut moms och expeditionsavgift. 
  • KhiraLii

Jag har fått varor levererade express med Fedex på två dagar men vet inte vad specifikt den frakten kostat då den ingått i varans värde. Om du vill ändra typ av frakt, kontakta säljaren innan du handlar eftersom du automatiskt måste betala direkt på Etsy.

• Jennie A

Hej!
    Jag handlade på etsy för en månad sen. Ett bridal sash för 1200, det fastnade tyvärr i tullen. Fast det enda som hände var att jag fick lösa ut bältet för 368 kronor moms + postavgift (hamnade inte i brevlådan utan på affären där man brukar hämta paket). Bältet blev lite dyrt men definitivt värt 1600 kronor. Sambon däremot sa att jag numera har köpförbud till bröllopetFlört

Svar på tråden Med Önskan om snabbt svar, ang p, frakt och tull när man