Om han inte vill gifta sig pga att hans föräldrar är döda?
Jag och min sambo har varit ihop i snart 4 år, och har pratat om att förlova oss under hösten/vintern och gifta oss under nästa år. Det är egentligen mest han som varit drivande och pratat om festen, resan och hur han vill ha det. Jag har absolut varit med på planerna, men har inte velat vara "för på", så jag har tagit det lite lugnt och inte tagit upp ämnet så mycket själv.
För ca 1 v sedan var vi på bröllop, ett stort bröllop med mycket gäster och massor med skålar och tal. Efter det har han helt svängt... i lördags sa han att han inte vill gifta sig alls, och att det inte betyder något alls för honom. Då var han bara arg och upprörd för andra saker (han blev osams med sin bror) så jag la inte så mycket mer vikt vid det då.
Igår pratade vi lite mer, och han tycker allting känns jobbigt. Hans pappa har varit död i många år, och hans mamma gick bort för 2 år sedan i cancer. Han konstaterade ledsen att det skulle bli väldigt tomt på "hans" sida vid honnörsbordet, och jag sa att självklart har vi inget honnörsbord så som det traditionellt sett är.
Han är inte emot att gifta sig, men tycker att alla sådana här större familjegrejer är jobbiga då han saknar främst sin mamma väldigt mycket. Ingen av oss vill gifta sig helt ensamma utan någon familj och släkt närvarande. Därför tycker han heller inte att det spelar så stor roll om vi bara skulle ha en liten fest - jag har ju fortfarnade mina föräldrar med och en hel del nära släkt, medan han inte har så stor släkt förutom några syskon. Skillnaden skulle bli stor ändå menar han. Han har många fler vänner än vad jag har, så med en större fest blir det liksom jämnare ändå.
Vad kan man göra för att det inte ska bli så tydligt att han inte har några föräldrar närvarande? Att inte ha ett traditionellt honnörsbord är självklart för mig. Det skulle han tycka var jättejobbigt, och jag tycker inte det fyller någon direkt funktion. Vad finns det för bra alternativ där? Den traditionella talordningen inkluderar ju föräldrar hit och dit, och jag misstänker att det skulle bli en hel del tal. Hur kan man göra där för att få det så bra som möjligt? Annat man kan göra för att ändå hålla lite på de svenska traditionerna men göra det lite lättare för min BM?