Chicita skrev 2011-06-28 10:49:59 följande:
Vart hittar du tygerna? Jag letar med ljus och lykta varje år jag ska sy nya kläder och hamnar nästan alltid bland linnetygerna trots allt *suck*
Jag måste erkänna att jag nog aldrig varit på Effes
Vart ligger det?
Jag handlar i princip allt i söderköping på Korps hantverksbod (en hel medeltida kyrka omgjord till medeltids- och lajvbutik - himmelriket) och på Jofotex tygaffär, oxå i söderköping. Korps har ett fullständigt gigantiskt sortiment av partilinne (70 kr/m), ull i alla tjocklekar och ett visst sortiment av råsiden (alltså ruggigt siden, inte thaisiden). Särskilt råsiden är rätt knepigt att få tag på och brukar kosta galet mkt. Den rulle jag har nu köpte jag på en utförsäljning i Uppsala, så där kom jag billigt undan. Men att klippa i sidenet känns så "laddat" att jag inte kommit för mig att göra det än!
Men nu så, nu är hälften ihopsytt!
Jo, linne-fällan är nog rätt vanlig. Många (töntigt seriösa tyger, som jag) börjar väl där till man kommer på att linnet användes till underkläder. Sen går man över på ull, råsiden och brokader. Men jag har en hel drös linneklänningar, de är ju rätt sköna i sommarvärmen.
Ullklänningarna är grymma men snygga. Men bryr mig inte sååå mkt längre, linne har så fina färger.
Tyvärr, katastofalt nog verkar det som Effes har fått nya ägare som inte anammar medeltidstemat. Iaf inte på hemsidan.
http://www.effes.se Det var väl mer festarstället, dit alla gick på kvällen. Det är i 2 våningar, med dansgolv och scen på övervåningen. Där hade de medeltida band varje kväll, superkul! Antar att folk kommer fortsätta gå dit om de har öppet men det står till 17 varje dag under sommaren!
Verkar inte lovande...
Chicita skrev 2011-06-28 14:20:24 följande:
Här ska vi se om jag kan få in lite bilder på vad jag gjort senast...
Men VARFÖR kan jag aldrig se dina bilder du visar.
Såg dem inte i sytråden heller...
Aleta skrev 2011-07-21 23:52:54 följande:
Jag ska dra dit i år med mina små döttrar 3 och 7 år och har lovat dem var sin medeltidsklänning.
Antagligen blir det något medeltidsfantasiaktigt snarare än något korrekt. Jag har inget riktigt själv utan bara något som ser OK ut för den oinvigde.
Ni verkar ha bra koll, vad rekommenderar ni till de små?
De fick se några färgglada klänningar på Lunar plexus som de tyckte var fina. Allra helst ville äldsta flickan ha outfiten med skinnväst, kjol och underklänning. Såg man verkligen ut så under någon period eller är det ren fantasi?
www.lunarplexus.com/(S(z10q0rdlwj0yjifjtbfmcaff))/Clothing.aspx?C=2#
Vad kul att höra en till som ska dit! Har du varit där förr?
Från lunarplexus köper jag varje år ett antal breda sidenband från antika saris. De är underbara, det är årets givna mål på medeltidsveckan - handla dekorband i deras tält. De brukar inte va så långa och saftiga priser men helt sanslöst fina. De var inte med på hemsidan dock. Visste inte ens de hade en hemsida...