Medeltidsveckan och andra medeltidsevenemang
Förresten är det någon av er som vet vart man skulle kunna hitta ett hårnät i metall?
Förresten är det någon av er som vet vart man skulle kunna hitta ett hårnät i metall?
Jag försökte tidigare att "väva" ett nät av silvertråd. Men jag fick inte till det bra alls. Väldigt frustrerande
Och jag är inte avundsjuk alls ... nähäää då, inte det minsta *muttrar*
Makens mantel är nästan klar. Vissa saker i det här mönstret funkade inte så bra som jag skulle önskat, så jag kommer modifiera det till min mantel. Men passformen var riktigt bra. Saknar lite av vidden som vi har i våra nuvarande mantlar, så jag ska se om jag kan få in lite mer vidd i min också. Om tyget räcker till det dvs
Jag gör ju aldrig något enkelt för mig, så jag gjorde "motveck" i hörnen så för att få det snyggt så måste jag sy igen insidan där för hand. Men då blir hörnen helt osynliga sen också utifrån sett. Ingen "öppning" åt något håll.
Kollar man mösterbeskrivningen så ska man först fålla manteln och sen sy framkanten för att få "öppningen" neråt och inte framåt och det är ju bra tänkt, men nu blir det ingen öppning åt något håll
Gillar inte heller dom synliga sömmarna på insidan av huvan. men det kommer man inte ifrån tyvärr. Ska försöka minimera det på min dock genom att sy på ett lite annorlunda sätt än vad mönstret beskriver
I dag blir det en klassiker här hemma... I matväg alltså
Honungsslungade rotsaker (vi brukar avrunda dom i grillen för lite yta) med fläskkotletter, vinsky och vinbärsgelé
Funderar på om jag ska koka lite vitkål till det och ha som en sidorätt
Åhhh nu längtar jag ännu mer till Gotland och kapitelhusgårdens mat!!
Får nog ta å göra min variant (som jag själv tycker blev lik deras) av spenat och svamppirog med honungsfräst kål och färskost med örter *mums*
Vilket mönster använder du när du syr mantel? kan du inte fälla sömmarna i luvan så det ser HK ut??? Sambon ska sy en mantel snart då vi blir fullvärdiga medlemmar i föreningen nu i vår. En halv/trekvarts/hel cirkelmantel är ju mest HK men en sydd i våder är bekvämare att bära. Har inte bestämmt än hur vi ska göra (jag kommer nog få hjälpa till en del).
Jaha var det det du menade med HK
Det funkar inte på dom sömmarna eftersom det bara är insnitt. Det är typ 3 millimeter sömsmån och det är redan färdigsytt. Jag tänker inte åka till Stockholm (23 mil) och köpa mer tyg bara för att mönstret var dåligt...
Det får vara som det är på makens mantel. Det är nog mest jag som stör mig bara...
Sy kan jag. Jag förstod bara inte vad du menade Jag har aldrig hört uttrycket "Se HK ut"
Sen är jag inte så jättenoga med att det är exakt medeltida. Jag syr det mesta på maskin. Om någon har problem med våra kläder så får dom kolla åt ett annat håll helt enkelt
Vi var inte där förra året. Vi gifte oss precis efter medeltidsveckan och skulle inte hinna dit innan. Så TRiX fick komma till oss istället och AUG (Glada Galten) skötte cateringen
Nu i år blir första året som vi tar med oss några ner. Så vi ska försöka få lite egen guidning, förutom det vi ska guida dom själva då förståss