• Tessin

Beställde tårtan igår men är jättetveksam idag!! Behöver hjälp

Jag känner mig hur velig som helst när det kommer till bröllopstårtan. Vi har varit helt inne på en klassisk bröllopstårta i stil med denna fast med röda rosor:

Vi hade bestämt att det skulle vara någon slags chokladtårta, gärna med vit choklad som överdrag (alltså inte sockerpasta eller va det heter).

MEN igår när vi var på smakproning av olika fyllningar så blev allt helt upp och ner. Det hela slutade med något vi inte alls tänkt oss, men det lät väldigt bra när vi var där. Det vi bestämde där var att tårtan skulle se ut ungefär så här:

Garnering på dom små skulle vara chokladhjärta & hallon. Smakerna skulle vara ricotta/lime och hallon mousse (Väldigt goda båda två). Det skulle vara browniebotten och i mitten av tårtan/bakelsen skulle det vara ett lager med mandelmarängbotten. Dom kommer inte vara rosa utan vita.

Igår kväll blev jag jättetveksam till vårt val! Blir detta för annorlunda?? Tycker nog egentligen att de vanliga tårtorna är finare men det här är ju väldigt praktiskt, då har alla sin bit och man slipper och tänka på det.. Men låter det gott? Och är et fint?
    För helst ville jag ju egentligen ha en "chokladtårta".. tror jag.. åhh blir skogstokig här!! =)

Är det någon som vet vad man kan ha i en chokladtårta? Vad som passar bra ihop?

Snälla, säg vad ni tycker och ge mig gärna förslag på goda chokladtårtor!! =)

• Svar på tråden Beställde tårtan igår men är jättetveksam idag!! Behöver hjälp
  • EmmaStina

Det låter ju sjukt gott med det ni beställde! Och jag tycker inte att det är för annorlunda. Men det är ju en smaksak... Sen skulle det ju vara gott med en chokladtårta också såklart.

Fördelen med att ha en tårta som man skär bitar av är ju att alla kan bestämma själv hur stor/liten bit man vill ha, men det är ju onekligen väldigt praktiskt med bakelser.

Bara ni är nöjda med ert val tror jag inte någon kommer tycka att det är fel.

• Mili

Det är inte för annorlunda utan numera ganska vanligt att välja en tårta med färdiga bitar :)

Det är lättare att göra dessa goda eftersom konditorn inte måste tänka på att använda fyllning som klarar tyngd, vilket dom måste göra i vanliga tårtor.

Vill du ha en chokladtårta som är vit så får du välja choklad fyllning (passar perfekt med hallonmousse) och ett täcke av sockerpasta blandad med vit choklad eller ett täcke av vit marsipan. ren vit choklad kommer inte att täcka det mörka i chokladen och spricker lätt.

Lycka till

• say yes

Båda valen låter underbart goda, oavsett hur du gör kommer det bli jätte bra!

• queenelin
    say yes skrev 2011-06-29 13:21:54 följande:
    Båda valen låter underbart goda, oavsett hur du gör kommer det bli jätte bra!
    Håller med föregående talare! Båda valen låter hur goda som helst och kan inte gå fel! Små bakelser är jättegulligt och en tårta är fint! Oroa dig inte, vad du än väljer, det kommer att bli succé!
  • Oniq

Färdiga bitar istället för en hel tårta gör ju att det hela se snyggt ut även när några gäster försett sig. Vanliga tårtor kan ju se ut som rena slagfält efter att man skurit ut första biten :)

Gogo! Ser fint ut och låter jättegott!

• Kattpoet

Jag tycker detta är helt okej, mycket bättre än alla dessa muffins folk ska ha och det låter gott det med och det är ju lättare att räkna bitar.

Men om du vill ha  choklad så  kan man ha brownie botten  choklad mouse med hallonsylt täckt med  vit cocoform.    Här i Växjö så gör Askelycka en liten bakelse med   brownie, hallon och choklad guck, helt underbart  och till min väns födelsedag ska jag göra en  chokladbotten  4 lager fylled med  körsbärssylt och täckt med  vanilj smörkräm ( italiensk maräng smörkräm)  och sedan choklad och körsbär på toppen 

• zvartaliljan
    Mili skrev 2011-06-29 13:02:18 följande:

Det är inte för annorlunda utan numera ganska vanligt att välja en tårta med färdiga bitar :)

Det är lättare att göra dessa goda eftersom konditorn inte måste tänka på att använda fyllning som klarar tyngd, vilket dom måste göra i vanliga tårtor.

Vill du ha en chokladtårta som är vit så får du välja choklad fyllning (passar perfekt med hallonmousse) och ett täcke av sockerpasta blandad med vit choklad eller ett täcke av vit marsipan. ren vit choklad kommer inte att täcka det mörka i chokladen och spricker lätt.

Lycka till

det finns vit-chokladfondant man kan täcka tårtor med...gör man enkelt själv av vit choklad och vit sirap.. Blir en smidig och god "deg".

Browniebotten, mjölkchokladmousse, apelsinfromage och täckt med vit choklad.smörkräm hade vi på vårt bröllop. Supergott.

Men jag tycker det du beställt låter underbart gott också, o det är inte alls för ovanligt utan som flera säger så blir det vanligare o vanligare med färdiga bitar.
  • 120530

Håller med någon ovan om att det är finare för varje gäst med en portionsbit. Sista bitarna på en stor tårta ser ju inte så jättefina ut, även om de såklart smakar percis samma. Jag tycker det känns lyxigt med en egen liten bit Skrattande

• Kattpoet

Det bästa med portions bitar är ju att om ni har folk som allergiska så kan ni specialbeställa till dem något de tål utan att de känner sig utanför.

Som laktosintollerant blir man rätt trött på att få en skål med frukt bara folk inte  orkar ta reda på att det finns laktosfritt. 

Svar på tråden Beställde tårtan igår men är jättetveksam idag!! Behöver hjälp