• Jag han

Jädrar vad dyrt det verkar vara med tårtan!

Skulle kolla priser på tårta till bröllopet. 45-52 kr biten kostar det! Flera tusen kr blir det för oss. :(

Vad betalar ni för er för er tårta och var har ni köpt den?

• Svar på tråden Jädrar vad dyrt det verkar vara med tårtan!
  • GeneralElectric

TS, ni kan hålla priset nere genom att
    – beställa färre bitar än antalet gäster (kanske till 75 % av dem)
    – beställa från en restaurangskola där ni bor

• Iku

Vi har beställt från Ultimate Cake i malmö vars baspris är 69 kr per bit. Men så gör de helt otroliga tårtor! Jag tror aldrig att jag skulle lägga så mycket pengar på tårta om det inte hade varit för att jag är helt besatt av bröllopstårta, och verkligen, verkligen vil ha en sådan där amerikansk. Smakade en gång för flera år sedan och har längtat efter det  ända sedan dess! ^^. Egentligen tycker jag inte det är ett orimligt pris heller, efterrätter kostar ju minst lika mycket per portion, och en tårtbit måste väl absolut räknas som en efterrätt. Dessutom ingår konsultation med provsmakning om man är fler än 60 pers.

• goding666

Jag betalar 20 kr per bit hos en proffsig jättebra tårtbakerska! Trodde det va mycket dyrare, men vi blir inte mer än knappt 40 personer o då är det 6 barn inräknat.

Är super nöjd!

• MrsGranath

Vi betalar 16 kr/bit! Vi gjorde så att vi letade oss lite utanför stan och vips så halverades tårtpriset...

Nu är det förvisso specialdesignad prinsesstårta, men det är ju min favvis, så valet var enkelt... Kanske lite billigare dock eftersom det är en "standard"...

• Rebeccan

Vi kommer betala 31:-/biten för en jättefin moussetårta från Ritz konditori i Trollhättan :)

• Jag han

Oj vad mycket svar! Tusen tack!!

Vi kommer nog ta en annan tårta än det vi preliminärbokat. Bröllopstårta i all ära, men vi har en ansträngd budget som det är, så vi ska nog leta vidare bland lite andra tårtor.

Uppskattar alla svar! Supersnällt! Tack än en gång!

• tvåbarnsmamma
    Vi betalar 27kr/bit för våran tårta. Vaniljmousse, hallonmousse och grädde. Vit marsipan, och rosa marsipanrosor som dekoration. vi är mkt nöjda :) Detta är på café & konditori Lulus i Borås.
  • bruden

För oss är tårtan en del av festen så därför kvittar det vad den kostar. Jag vet vilket hantverk det är att göra en fin tårta precis som Aila skrev så himla bra längre upp.
    Vi betalar 49:-/bit men skulle betalt det dubbla utan tvekan. 

• Aila
    MarlenestÃ¥rtor skrev 2011-07-12 16:15:32 följande:
    Det finns ju en hel del privatpersoner som gör tårtor, och hjälper folk med det... Jag håller själv på mycket med det och folk ber mig om hjälp jämt. Google lite på tårtor och så staden där ni bor, kolla gärna bland googles bilder, då privatpersoners bilder ofta dyker upp. Då hamnar ni nog på 25-30kr/bit, och får ändå en helt personlig tårta som inte är med tråkig prinsessfyllning...Tungan ute
    Det kanske är svårare att få dem att göra det på sommaren dock, vet inte hur andra tänker, men jag vill ju gärna ha semester på min semester om man säg så  

Leta efter bloggar och sånt som handlar om tårtor. 
    Det finns många kreativa privatpersoner som gör tårtor på beställning.

Tänk på de att SKALL ha ett godkänt utrymme av livsmedelsinspektionen i kommunen. Det är mycket hårda förhållningsregler som gäller för livsmedelshantering och i synnerhet tillverkning av tårtor som ofta innehåller grädde, vaniljkrämer och andra ingredienser som är mycket känsliga för mikroorganismer. F-skattsedel skall också kunna uppvisas.

Att förvara äggkartonger tillsammans med färdiga tårtor är t.ex. inte tillåtet. Man ska alltid skilja på råvaror och färdig produkt som skall till kunden.

Livsmedelsinspektörerna är väl medvetna om detta ökande problem med hobbytillverkare som gör det för att det är roligt. Visst ska man ha roligt men att ta beställningar till människor man inte känner är inte tillåtet såvida man inte uppfyller kraven för tillverkning.

Även i dessa lägen kan man hitta prisvänliga alternativ, men många gånger har inte de som tillverkar hemma varken godkänd lokal eller kunskaper i mikrobiologi och livsmedelshygien.

Vill inte framstå som en tråkmåns, men det finns saker man bör känna till helt enkelt. 
  • MarlenestÃ¥rtor
    Aila skrev 2011-07-12 22:44:55 följande:
    Det finns många kreativa privatpersoner som gör tårtor på beställning.

Tänk på de att SKALL ha ett godkänt utrymme av livsmedelsinspektionen i kommunen. Det är mycket hårda förhållningsregler som gäller för livsmedelshantering och i synnerhet tillverkning av tårtor som ofta innehåller grädde, vaniljkrämer och andra ingredienser som är mycket känsliga för mikroorganismer. F-skattsedel skall också kunna uppvisas.

Att förvara äggkartonger tillsammans med färdiga tårtor är t.ex. inte tillåtet. Man ska alltid skilja på råvaror och färdig produkt som skall till kunden.

Livsmedelsinspektörerna är väl medvetna om detta ökande problem med hobbytillverkare som gör det för att det är roligt. Visst ska man ha roligt men att ta beställningar till människor man inte känner är inte tillåtet såvida man inte uppfyller kraven för tillverkning.

Även i dessa lägen kan man hitta prisvänliga alternativ, men många gånger har inte de som tillverkar hemma varken godkänd lokal eller kunskaper i mikrobiologi och livsmedelshygien.

Vill inte framstå som en tråkmåns, men det finns saker man bör känna till helt enkelt. 
    ¨Det vet nog de flesta egentligen känns det som...

Man kan ju få hjälp med dekorationer av hobbybagare, så kan man köpa billigare helt vita eller i någon annan snygg färg som man har som tema. Man säger helt enkelt att man vill ha 10 st helt vita marsipantårtor, man behöver inte nämna bröllop. Så kan man ju få hjälp med att någon gör blommor och sånt billigt, så kan man lägga på dem själv.
  • Mirjami

Jag gör chokladbottnar och chokladcupcakes. Färska hallon i (mousse i tårtan som bara är 2-bitars)  och topping blir vanilj creamcheese, bredd på tårtan och spritsad högt på cupcakesen. En liten fjärilsgodis som jag gör själv på cupcakesen och lite blommor och sånt på tårtan.

Toppingen blir vit och godiset i temafärgen. Annars kommer det bli typ som på bilden. Fick tips om just detta cupcakesfat här på fb, kostar 149:- på Clas Ohlson!
  • Höstbrud11

Ett tips är att kolla med tex ICA Maxi eller liknande som har egen konditor. Där kan man komma ner till 16 kr per bit om man väljer en tårta ur deras ordinarie sortiment. Att göra en egen variant gick på 25 kr per bit här norr om Stockholm iaf. De hade jättefina moussetårtor tex med olika bottnar :)

• Vickymb

Jag var så lyckligt lottad att jag vann en bröllopstårta i ett en stor bröllopstävlig på en mässa i köpenhamn så jag blev överlycklig. MEN då gick det upp för mig hur dyrt det är så jag snackade men en kollega på jobbet som ochså nyligen gift sig och de hade 150 gäster på sitt bröllop och för det måste ju ha kostat en förmögenhet, men hon hade inte beställt en bröllopstårta utan en födelsedagstårta till halva priset. Hon har heller inte varit så mkt till rosor och pluttinutt på tårtor så hon fick den neutrallare och snygg och enkel men jävligt mkt billigare =)

Svar på tråden Jädrar vad dyrt det verkar vara med tårtan!