• Pinkgrape

Bordsplacering, hjälp?

Jag inser ju att det är dags att börja tänka på detta med bordsplacering. Inser också att jag är helt tom i huvudet gällande den saken. Vad bör man tänka på? Hur "ska" man placera människor? Kan man strunta i det? Kan man blanda hej vilt eller bör man hålla ihop de som redan känner varandra? Ska man sätta min släkt på ena sidan, min  blivandes på andra och vännerna i mitten? Jag vill ju inte att folk känna sig helt ensamma och inte ha någon att prata med, men jag vill ju samtidigt inte att det ska bli alltför grupperat.

augustibrud.bloggplatsen.se, lösenord när det behövs: Pinkgrape
  • Svar på tråden Bordsplacering, hjälp?
  • Morneraka

Vi gick inte alls enligt tradition förutom på honnörsbordet!

Vi har så många småbarns familjer så alla gavlar behövdes till dem, så vi har både kompisar o yngre släktningar närmst oss i stället för de äldre... men vi såg till att alla kände en, antingen mitt i mot eller vid sidan, sen försökte vi blanda hej vilt! men samtidigt dela upp dem lite i ålder, gemensamma intressen... vi ha tex 4 st orehört jakt intresserade herrar som inte känner varandra, men delade de i par på olika ställen o sen se till att deras sambo/fru hade någon som INTE  var intresserade av jakt..;) ja, de känner inte varandra men har ett gemensamt intresse... vi satte även de med små mitt imot varandra vid gaveln o sen nya människor efter dem, men med sånna vi tror de skulle kunna ha riktigt trevligt med!

Lite luddigt, men så gjorde vi=) och det känns som vi har lyckats bra.=)

9/7-11
  • dreams come true

Vi har valt att sätta par tillsammans, alla par. inklusive föräldrar. Detta för att man ju då blir garanterad att ha trevligt med i alla fall någon

Vår fest är barnfri, och väldigt många har gjort stora ansträngningar för att skaffa barnvakt, då tänker vi att man nog gärna sitter tillsammans med sin respektive. Sedan har vi blandat med min släkt, hans släkt och vänner. Efter vad vi tror kan passa folket. Men även se till att det finns några "fartfyllda" människor vid alla bord. Och så placerar vi de som VI vill ha nära allra närmast honnörsbordet. Ev. gör vi ett otraditionellt honnörsbord med tärnor och best mans istället för föräldrar. Och i så fall får föräldrarna sitta längst upp mot honnörsbordet.

• bruden

Vi har runda bord förutom honnörsbordet och har valt att sätta närmast familj närmast oss. Sen är det en salig och trevlig blandning. Eftersom vi har runda bord så blir det inte lika "stelt" med pratandet utan alla kan se på varann vid bordet och prata Vi har satt par vid samma bord men med en person emellan. Om det är fem par vid ett bord så sitter de varannan så att de inte har sin partner bredvid sig.

• Gwennie

Vi ska också börja ta tag i det där, men vi är inte helt på det klara med hur vi vill göra än. Vi vet att vi vill sätta folk gruppvis istället för långbord, även honnörsbordet. Jag tycker att det är lättare att få kontakt och sitta och prata när man sitter i grupper och det gäller honnören likaväl. Tror att vi kommer att frångå den traditionella placeringen helt och bara utgå från vem som skulle funka med vem. Våra föräldrar kommer väl att sitta i närheten av oss, men tror nog att vi kommer att blanda in en kompis eller två vid vårt bord också. Det kommer i viss mån att innebära att hans släkt sitter lite för sig och min för sig, men vi blandar upp med dem som vi vet är väldigt sociala och fungerar med alla. Egentligen hade jag velat blanda hej vilt, men min blivande har en stor släkt som träffas väldigt sällan, så de kommer nog att uppskatta att få tillfälle att sitta och prata med varandra eftersom det gått många år sedan sist.
    Ingen aning hur vi gör med paren, om de ska sitta tillsammans eller ej, men personligen brukar jag tycka att det känns skönt att veta att man har sin partner åtminstone i närheten.

• Pinkgrape

Ja, det är ju det där också.. långbord eller inte. Måste prata med hotellet vi ska vara på och se vad som är möjligt. Helst skulle jag vilja ha småbord, inte långbord. Det känns ju dock som att vi kan blanda lite då. Vi har ju flera par som gjort slut sedan inbjudan gick ut men där båda kommer på bröllopet. Det känns som att vi lika gärna kan blanda upp lite så att de inte blir så tydligt singel eller att de hamnar med sin fd respektive.

Vi har bara ett barn med och det är vår dotter, hon är 4,5år, och hennes placerar vi faktiskt mellan oss.

augustibrud.bloggplatsen.se, lösenord när det behövs: Pinkgrape
Svar på tråden Bordsplacering, hjälp?