• ulfolinda

bråk med sambons barn....

det hela började i december förra året. vi har ingen bil och hade bett min sambos son köra mig till vetrinären med sambons dotters katt som skulle kastrras. det gick fint sa sonen några dagar innan och vi hade planerat allt. till saken hör att sonens sambo var gravid och väntade barn i slutet av januari. detta handlade om 27 december. dagen innan vetrinärbesöker skickar sonen ett sms att han inte får köra mig till vetrinären för den gravida sambon. om nåt händer måse han ju köra henne till bb skrev han. jag bad om hjälp i max en timme. varför kunde hon inte åka med? då kunde dem ju åkt om vattnet gått så kunde jag ta taxi hem menar jag.

ett par dagar senare ringer sonen och pratar med sin pappa och säger att han och sambon varit fyllechaffisar till hans morfar en hel natt i skåne. vi bor i halmstad. tydligen gick det fint att köra runt hela natten i ett annat landskap men inte köra mig till vetrinären inom stan.
    men jag ordnade det på annat vis och det var lugnt.
    den 5 januari föddes deras son två veckor för tidigt. vi blev jätteglada och min sambo var så stolt över att bli farfar. två veckor senare fick vi reda på att jag väntade barn också. jag har själv inga barn sedan tidigare och min lycka var total. dumma lilla jag trode ju att de skulle bli glada för att få veta att sonen B kan vi kalla honom, skulle få ett syskon. Bs barn skulle få en kusin. men ack vad jag hade fel. B blev asförbannad för att vi försökte ta all uppmärksamhet från dem. B hörde inte av sig på flera dagar utan var riktigt arg. så dumma vi var som väntade barn! jag grät floder och kände mig så otroligt ledsen. efter några dagar pratade min sambo med sin son och allt lugnade väl ner sig.
    i februari ringde Bs sambo och grät en morgon. hon fick inte riktigt liv i sin son. men ingen kunde köra henne till akuten. hennes sambo jobbar på sjön och hon har inget körkort. jag ringde snabbt min bästa väninna och hon körde oss upp till akuten. vi var där nån timme och pojken piggnade till. jag betalade taxin hem och åkte med henne hem så hon inte skulle känna sig ensam och otrygg. vi kom varandra närmare och pratade ut om min graviditet och Bs reaktion. det kändes riktigt bra.

den 19 februari förlorade vi vårt barn i ett missfall. jag var bara i vecka 8 och jag var jätteledsen i veckor. tydligen hade B dåligt samvete för de och trodde att de kunde varit hans fel att jag fick missfall.
    i april fick jag reda på att jag var gravid igen och jag gladdes försiktigt åt det.

i slutet av maj skulle sambons dotter på obligatorisk dans på skolan en kväll några mil bort. vi har ju ingen bil så min sambo ringde Bs sambo och frågade om vi fick låna deras bil. hon har inget körkort och bilen står ju bara där i två veckor när han är på sjön. Bs sambo sa att det gick fint, vi kunde komma dagen innan och hämta nyckeln. vi bor cirka 200 meter från varandra. dagen vi skulle hämta nyckeln hade min sambo ont i ryggen som bara den och vi behövde handla hem mjölk och sånt tungt. vi kom fram till att vi skulle fråga om vi kunde låna bilen redan den dagen och ha den på vår parkering över natten. jag sickade ett sms och frågade om vi kunde hämta bilen. hon svarade att vi skulle hämta nyckeln och bilen dagen därpå. jag skrev igen och sa att vi hade tänkt passa på att handla idag om vi fått. nej skrev hon tillbaka. B ville inte det och hade vi sagt det för tre dagar sen hade det gått bra men nu gjorde vi inte det...

efter tio minuter ringde B och var otrevlig. vi kunde ju inte bara ta bilen utan att fråga och jag skulle inte lägga mig i och skriva till hans sambo. han sa att hans pappa tog sig friheter osv. det blev jättegräl och min sambo förklarade att han för tre dagar sedan inte visste att han skulle få problem med ryggen och att jag bara hade skrivit vad han sa åt mig att skriva.

det slutade med att vi sa att vi ej behövde låna bilen mer. vi betalade hellre 1000 spänn i taxi kändes det som. varför krusa?? i stället ställde min väninna upp och vi kunde låna hennes bil.
    efter det här började tydligen ett hatkrig mot mig. B hörde inte av sig och inte min sambo heller. vi hade väl inte gjort nåt fel? nu är det över en månad sen detta hände.
    B var här och hämtade deras extranyckel vi hade om det skulle hända nåt och dem behövde vår hjälp nån gång. min sambo försökte prata med honom jag hörde alltihopa. jag lade mig i sa B och var arg. han sa att han inte trodde att hans pappa tyckte att han ställde upp alls. jo klart du ställt upp alltid svarade min sambo men nu handlade det ju inte om alla andra gånger det handlade ju om denna gången.och säger man till sin egen far att han tar sig friheter? B var arg och gick hem.
    dagen därpå kom ett sms att dem kommer på vår vigsel men inte festen. han skulle inte heller vara toastmaster mer.
    några dagar senare skriver Bs sambo till mig på facebook och ber mig säga åt min sambo att ringa sin son. jag svarade att dem får sköta det själva. vid detta laget var jag så trött på allt att vi bokade av kyrkan och bestämde oss för att gifta oss borgerligt i stället själva. då blir man inte sviken och ledsen mer.
    jag skrev detta till henne och hon blev sur och menade att vi kan inte skylla på B. hon skämdes först och sa att det kändes som hennes fel allting. hon skrev på och jag svarade bara på hennes frågor. hon blev otrevlig och menar på att det är min sambos fel att det blivit såhär. att han inte vill ringa B och reda ut nåt. hon sa att min sambo bara skiter i sitt barnbarn och sina barn. han borde väl fatta varför dem inte vill komma på bröllopet skrev hon. nej sa jag han får väl förklara varför dem ej vill komma. vara ärlig. det slutade med att hon skrev att hon aldrig ville prata med mig eller min sambo mer. det är ditt val svarade jag bara.

samma dag ringde min sambo till B men B vägrade svara. han smsade att han inte hade tid att prata. min sambo skrev att han ville prata och att b får ringa när han kan. bollen var hos honom. det är nog en vecka sen nu.
    igår skrev Bs sambo till mig på facebook och frågade vilken vecka jag var i. då kände jag att hallå? vad sysslar hon med? hon kan väl inte skriva att hon aldrig vill ha med mig att göra och sen låtsas som inget? jag svarade inte. efter en halvtimme hade både hon och b tagit bort mig från deras vänner. hur moget är det?

är det jag som är överkänslig eller har jag rätt? hur tycker ni dem beter sig??

• Svar på tråden bråk med sambons barn....
  • 2 0 1 2

Vilket märkligt beteende. Det känns som om det pågår något maktkrig mellan B och din sambo, att B försöker ta rollen att uppfostra sin egen far på något vis?

Hoppas det ordnar sig och att graviditeten går bra! Jag bor också i Halmstad förresten!

• MrsDRBM

Jag tycker dem beter sig fruktansvärt omoget. De är vuxna människor med ett barn själva och borde kunna förstå att världen inte cirkulerar kring endast dem två. Framför allt B verkar omogen och ganska självisk. Det låter som att du/ni försökt vara så resonliga som möjligt och t.ex. Kommit med förslag så som att B's sambo kunde följa med i bilen osv. Kort sagt. Jag tycker inte du överreagerar.

• ulfolinda

skönt att höra. efter ett tag tror man nästan att det är man själv som är dum i huvudet. jag bara känner att jag inte orkar med mer bråk och skit. vi ska gifta oss och vill glädjas.

till saken hör ju att bs sambo blev jättesur när vi sa att vi skulle gifta oss i september i år. då kan ju inte dem gifta sig i september liksom. fast hon vill inte gifta sig i september utan hon vill ha ett sommarbröllop nästa år..... så varför bli sur??

• BrudiMaj2012

Tycker verkligen att det känns som att ni gjort vad ni kunnat.. hur gamla är din sambos son och hans tjej? låter som att de inte är över 20 iaf, med tanke på hur egocentrerat de tänker.. Antingen finns det bakomliggande orsaker, kanske i förhållandet far/ son som de behöver reda ut, eller så är B väldigt naiv och självupptagenn.. hoppas hur som helst att ni får ordning på det hela, inte kul när det är slitningar i familjen...

• ulfolinda

B är 27 år och hans sambo 24, så mogna borde dem ju vara egentligen. men att ta väck mig från facebook liksom... hur moget är det?

• Houdini

Spelar det någon roll vem som har rätt egentligen?

När jag har hamnat i bråk och tjafs med framför allt familjen eller släkten har jag försökt efter att det har gått någon dag så jag har lugnat ner mig, att inte tänka på vem som har rätt eller fel utan försöka komma på hur och om det går att lösa konflikten och om jag vill lösa konflikten.

Som jag tolkar Bs sambos fråga till dig på FB var det en utsträckt hand som du totalt sket i. Har du funderat i den riktningen? Hur gammal är du själv?

Angående att B blev arg när han fick veta att ni skulle ha barn, det är jättevanligt att barnen inte blir direkt överlyckliga när pappa skaffar nya barn efter det att de har blivit farfar/morfar många tycker det är pinsamt när deras föräldrar skaffar barn när de är "gamla" De ska nöja sig med att vara farfar/morfar mormor/farmor. Du och ert barn kanske upplevs som ett hot om uppmärksamheten från farfar. därför blr det så här.

Så i stället för att fokusera på vem som har rätt eller fel, fokusera på hur ni ska lösa den här soppan i stället, mitt förslag är att ni tjejer försöker träffas öga mot öga och snackar ihop er. Och sen tvingar ni era tjurskalliga karlar att prata ut

• ClaraH
    Det är förmodligen annat som ligger bakom än de enskilda händelser du tar upp här. Kanske en skillsmässa? Kan vara jobbigt för sonen att hans sambo träffat dig, även om han inte är så ung längre. Känslor som han kanske inte kan styra över.

Sen slås jag av att ni har en kommunikation på Facebook om så här seriösa saker. Det skulle jag aldrig ha. Du kanske borde ha ringt upp istället när den första inviten från sonens fru kom. I text är det lätt att missa nyanser och lätt att misstolka för båda parter. Så det är en allmän rekommendation att inte ta sånt på mail, sms eller Facebook.

Men mycket av detta ligger på din sambo. Han är far och hur det nu är så måste han försöka få ihop detta på något sätt. Far och son kanske ska träffas på tu man hand?
  • andersson1970

Jag har bara ett råd....hur jäkla ont det än gör eller kommer göra.
    "gör slut".....
    Jag gjorde slut med min mor när jag var 25 på grund av vår dåliga relation, uppbygd av hat sedan jag gick i blöjor. Trött på ständiga besvikelser och en fruktansvärd barndom tog jag beslutet att kapa banden.
    Visst, jag saknar mamma, men inte den mamma hon var.
    Att "göra slut" med sina barn är förstås snäppet "värre".
    Man skulle ju kunna säga, om man menar det; jag kommer alltid finnas här för dig om du behöver mig, men jag tar inte mer skit nu.

Kan bara relatera till mig själv och säga att min sinnesro är så mycket större nu när mamma inte finns i mitt liv.
    Dåliga energier ska man ta bort & tillför de bara oro & elände finns det ingen anledning att behålla dem för de få glada stunderna.

• ulfolinda

glömde visst skriva att när jag sa att vårt barn är beräknat till den 4 januari blev hon förbannad och sa att jag skulle i princip ge fan i att föda den 5 januari på samma dag som deras barn. jag ska knipa sa hon.

dagen innan hon "sträckte ut sin hand" så skrev hon på min sida och min sambos systerdotter svarade. de skrev flera gånger. poff så raderade hon allt hon skrivit och systerdottern satt som ett frågetecken och undrade vad i helvete som pågick. 

jag är trött att bli trampad på av dessa två människor och sedan bara glömma och förlåta. jag är 29 år och min sambo och Bs mamma gjorde slut för 20 år sedan. min sambos tös på nu 16 år blev arg i cirka fem minuter för att vi väntade barn första gången. efter dem fem minuterna var hon inte arg mer utan accepterade läget. som en vuxen.

• ulfolinda

clarah tyckte jag skulle ringa upp. vid sambons invit till att prata började hon med att skriva att hon inte ville att hennes sambo B skulle veta att hon skrev till mig. så at ringa i smyg fungerar inte när han är hemma.

Svar på tråden bråk med sambons barn....