• MissPersika

Har präster rätt att säga NEJ till ingångsmusik osv...

vi har tänkt att ha shania twain from this moment on i utgångsmusik men har då tänkt att det ska bli över en cdspelning och inte från orgel... för det gillar vi inte.

Kan dom säga nej till detta? 

• Svar på tråden Har präster rätt att säga NEJ till ingångsmusik osv...
  • Aniara4
    MissPersika skrev 2011-07-04 15:14:30 följande:
    men om man verkligen inte vill ha ORGEL ELLER KANTOR SOM SPELAR UTAN VILL KÖRA på det man vill så finns ingen chans att man får igenom detta... kan man gå till högre "skyer" då för att få igenom sitt val?
    Man kan absolut slippa orgel om man inte vill ha det, men som redan nämnts, det låter oftast ganska illa med inspelad musik i en kyrkan. Det blir skrälligt och konstiga ekon och låter inte alls lika bra som livemusik. Kyrkomusiker brukar i regel kunna spela piano också, det kanske är ett alternativ för er?

Alltså, prästen kan säga nej om sången är innehållsmässigt olämplig, musikern kan säga nej om h*n inte kan spela något eller av ljudmässiga skäl. Eller så kanske kyrkan inte ens har någon ljudanläggning eftersom det som sagt kan låta rätt jävligt.
  • dreams come true

Jag tror också att de kan säga nej med hänvisning till upphovsrätt och sådant. I så fall kanske ni får se till att någon annan sjunger in en skiva som ni sedan kan spela upp i kyrkan..

• passionsblomman
    MissPersika skrev 2011-07-04 15:14:30 följande:
    men om man verkligen inte vill ha ORGEL ELLER KANTOR SOM SPELAR UTAN VILL KÖRA på det man vill så finns ingen chans att man får igenom detta... kan man gå till högre "skyer" då för att få igenom sitt val?
    Nej, det är inte brudparets vilja som kommer i första rummet-till mångas häpnad och betörtning- utan prästen ansvarar för en gudstjänst, där ni som brudpar är deltagare. Både prästens åsikter, kantorns, och dessutom lokalens begränsningar är sådant man får finna sig i om manväljer en kyrklig vigsel.

Orgel som något krav, behöver ni nog inte oroa er över. Däremot kan CD-inspelad musik mycket väl vara något ni får släppa, dels av rent ljudanläggningsmässiga skäl, och även för att man ibland värnar att gudstjänsten ska vara "live" och här och nu så att säga.

Men jag undrar stilla, har det ännu hänt något i din kontakt med kyrkan som gör att du behöver inta den aningen stridslystna ställningen "att få igenom och gå till högre ort" och vad som isåfall kräver stora bokstäver?
    En sak är säker: ingen i världen kommer att tvinga er att ha orgelmusik på er bröllopsdag. Vill ni däremot detaljbestämma varje inslag i ceremonin, så är kanske den kyrkliga vigseln inte ert rätta forum.
    Det är svårt att vara modig när man är ett mycket litet djur
  • zadde

Vi har precis pratat med våran präst. Hon avrådde oss att ha cd-spelare i kyrkan då ljudsystemet inte klarade det. och det inte skulle låta alls bra.  men hon sa inte blankt nej utan tyckte att vi skulle prata med kantorn om det. 

• Willowfield

Vår präst sa ifrån när det gällde ingångsmusik, det SKALL vara orgel enligt honom, låten i sig tyckte han det inte var ngt fel på men som sag orgel SKA det vara...

• Blivande präst

Jag har tjänstgjort i flera kyrkor som inte har andra instrument än orgeln, och inte heller någon högtalaranläggning...
    (I nått enstaka fall har det funnits teleslinga, men inga högtalare.)

• Styrka
    Blivande präst skrev 2011-07-04 22:16:06 följande:
    Jag har tjänstgjort i flera kyrkor som inte har andra instrument än orgeln, och inte heller någon högtalaranläggning...
    (I nått enstaka fall har det funnits teleslinga, men inga högtalare.)
    Går det spela Edvard Griegs Morning mood på orgel? Den är ju skriven för tvärflöjt... Blir det vackert på orgel, tro?
  • Mirjami

Jag är personligen rädd för kantorer som leker loss! Har hört de som experimenterar och spelar vitt och brett så öronen blöder. Vi ska ha ingångmusiken via spotify faktiskt och kyrkan är så stor att prästen alltid har en liten mirkofon vid kinden, som pop-artister, för att höras av alla. Så högtalaranläggning finns, det vet vi.

Ut ska själv MUSIKEN spelas återigen på spotify men med livesång till. I kyrkan spelas gitarr och sjungs live. Kantorn får bara spela PIANO under psalmerna, annars HANDS OFF!!! Ingen orgel, just för att jag hört just i den kyrkan en kantor (vet ej om det är samma) som spelar som en skadeskjuten kråka! Kråkor är hemskt dåliga på orgel ändå!

• Cantaton
    Mirjami skrev 2011-07-06 11:52:12 följande:
    Jag är personligen rädd för kantorer som leker loss! Har hört de som experimenterar och spelar vitt och brett så öronen blöder. Vi ska ha ingångmusiken via spotify faktiskt och kyrkan är så stor att prästen alltid har en liten mirkofon vid kinden, som pop-artister, för att höras av alla. Så högtalaranläggning finns, det vet vi.

Ut ska själv MUSIKEN spelas återigen på spotify men med livesång till. I kyrkan spelas gitarr och sjungs live. Kantorn får bara spela PIANO under psalmerna, annars HANDS OFF!!! Ingen orgel, just för att jag hört just i den kyrkan en kantor (vet ej om det är samma) som spelar som en skadeskjuten kråka! Kråkor är hemskt dåliga på orgel ändå!
    I de flesta kyrkor har prästen headset, det säger ingenting om högtalarnas kvalitet... Oftast är de anpassade just till prästens tal, så det kan vara värt att kolla...
  • Kattpoet

Mirjam, låt  kantorn spela för er, man kan faktiskt  be om att få höra kantorn spela  och många är väldigt bra på att spela och vissa skriver även egen musik för orgel.

Och det krävs rätt så mycket att spräcka trumhinnor i kyrkan. 

• Aniara4
    passionsblomman skrev 2011-07-04 19:22:04 följande:
    Nej, det är inte brudparets vilja som kommer i första rummet-till mångas häpnad och betörtning- utan prästen ansvarar för en gudstjänst, där ni som brudpar är deltagare. Både prästens åsikter, kantorns, och dessutom lokalens begränsningar är sådant man får finna sig i om manväljer en kyrklig vigsel.
    Detta kan inte upprepas nog många gånger, verkar det som.
Svar på tråden Har präster rätt att säga NEJ till ingångsmusik osv...