• Styrka

Jag vill höra från er som haft utomhusvigsel!

Hej!
    Vi vill gifta oss utomhus nästa sommar, och nu skulle jag vilja höra (och se om ni vill komma med bilder) om hur det blev!
    Hur löste ni dekorationer på vigselplatsen?
    Hur löste ni musiken - nån som spelade instrument och sjöng, eller hade ni CD-spelare?
    Hur läste ni ingång och utgång - de flesta utomhusplatser är ju rätt öppna, kom ni gåendes runt ett hörn där gästerna fick syn på er, eller kanske skippade ni ingång och utgång och bara stod samlade med familj och vänner?
    Stod gästerna upp, eller hade ni placerat ut stolar eller filtar eller liknande?

Vi ska ha festen och middagen i en lokal inte så långt därifrån, men jag gissar att några har kört på partytält?

Jag vill gärna höra hur er vigsel gick, och få lite tips och andra synvinklar!

• Svar på tråden Jag vill höra från er som haft utomhusvigsel!
  • Styrka

Ett ljudsystem för aukustisk musik? Är inte just grejen med akustisk musik att man slipper elekronik?

CD-spelare, boombox, funkar det, tro?

• Styrka
    Cicci90 skrev 2011-07-06 12:48:13 följande:
    Min bästa kompis gifte sig utomhus förra året!
    Vet inte om jag får lägga ut några bilder här, men jag får försöka förklara så bra som möjligt!
    Kan nog skicka bilder till dig ifall du vill se hur jag menar.

Dekorationer: Där brudparet stod låg en fin vit matta, på den stod två röda "pallar" där paret skulle knäböja. Framför detta hade de satt upp en mycket vacker båge som brudens moster hade gjort. Den bestod av hassellöv, rosa rosor och brudslöja (heter det så..?)  Under denna båge stod pastorn, och paret stod vända mot honom. I övrigt fanns inga andra dekorationer, men sjön gjorde nog sitt också.

Musik: Framfördes med hjälp av en keyboard, mikrofoner och högtalare. Det var en lokal i närheten där vi kunde ta el ifrån. Krävdes dock långa förlängningssladdar. ;)

In och utgång: När alla gästerna var samlade på plats gick vi i värdparet fram och gav kort information ang. fotografering osv. Efter det anlände brudparet i sin 50-tals bil, alltså såg alla gäster när de kom. Lite ovanligt och roligt! När paret hade parkerat bilen började ingångsmarchen klinkas på piano, samtidigt som brudgummen klev ur på sin sida och gick och öppnade dörren åt bruden!
    Spänningen byggdes verkligen upp undertiden som dom kom åkandes i sin bil och kom närmre och närmre!

Gästerna satt på bänkar som var utställda i gräset, men filtar hade säkert fungerat lika bra! Bara man tänker på att vissa äldre kanske inte klarar av att sätta sig så långt ner, så se till att någon ordnar stolar till dom!

Festen var 5 minuters bilväg ifrån vigselplasten. :)

Sammanfattningsvis så var detta den finaste vigseln jag varit på. Plasten var jättefin och det blev en annan stämning än när man sitter inne i en kyrka.
    Enda minuset var att det kom en geting och ville kalasa på brudens blommor, men brudgummen räddade henne och alla började istället fnittra lite smått. Blev väldigt roligt och ett mycket komiskt inslag i en vigsel!
    Åh, det låter ju underbart!
    Vi funderar på att gå ut i musiklasserna och fråga om någon kan spela tvärflöjt. Sen tänkte jag att denna musikant får gå bakom oss och spela. Vi kommer komma gående från en kulle utom synhåll längs en gångväg fram till vigselplatsen i parken, och jag tänkte att gästerna uppmärksammas på oss genom att musiken hörs tydligare ju närmre vi kommer.

Psalmer och sång tänkte vi låta ackompanjers av boombox. Det går ju att koppla in mikrofon till boomboxen oxå ifall det skulle blåsa mycket.

Våra mor- och farföräldrar har gått bort, så de äldsta kommer vara våra föräldrar i 60-årsåldern, men visst ska det finnas stolar för dem att sitta på.

Vi behöver nåt att knäböja på, bra tips! Vi kan nog släpa fram en stock och lägga en filt på den, det blir nog fint.
    Vi tänkte ev köpa ett sängöverhäng i spets från ikea och hänga upp bakom prästen som inramning till oss istället för en båge, men det är inte helt genomtänkt och bestämt än.

Vi tänkte lägga ut filtar och stolar i rader och skapa en fri gräs-mittgång på detta sätt. Undrar om mittgången behöver dekoreras med nedstuckna blommor i plast kanske, eller flaggor/vimplar? Annars kanske gästerna flyttar filtarna efter eget tycke?
    Vad tror ni?
  • Styrka
    hedvig007 skrev 2011-07-06 16:06:59 följande:
    Vi ska också ha utomhuscermoni. Min största oro är vädret! Vi måste fundera på en back-up-plan!
    Vi funderar inte så mycket på vädret faktiskt. Lite dugg är ju ingen fara, och det är faktiskt sällan som det spöregnar. och det finns ju paraplyer.
    Dessutom är det vackert med regn! Lite illa om marken blir sumpvåt, bara, stackars gästerna ska ju sitta på marken... I så fall får vi väl vara i festlokalen, det ordnar sig!
  • Styrka

Sörön10: Tack för ditt svar! Massa bra input ju! Jag gillade särskilt att ni inte hade nån utgång utan bara stod kvar under låten och kramkalaset efteråt.
    Romantiskt att skriva en egen låt till sitt bröllop! Jag önskar jag hade talang nog för det!

• Styrka
    Sörön10 skrev 2011-07-06 22:56:24 följande:
    Ja det funkade jättebra med "utgången"! Vi stod och tittade på "församlingen" kanske en minut och sedan bröt våra mammor vakumet och kom och kramades!  

Prova skriv! Jag skrev för fiol och har bara gjort det en gång förut! Vågade dock inte skriva i programmet att det var min låt, skrev bara "Brudvals från Sörön"! =) Folk fattade tydligen ändå! haha 
    Äsch, jag kan inte ens några noter! Möjligen skulle jag kunna komponera en fin sångtext, kanske nån musiklärare skulle kunna tonsätta den så det passar min röst (som för övrigt lämnar en hel del övrigt att önska) men en  sådan sång- och musikhjälp lär väl kosta pengar... jag får helt enkelt skriva ny text  till redan befintliga låtar, och leta instrumentalversioner av dem... *funderar*
  • Styrka

Wow, vilka härliga berättelser, hörrni!

• Styrka
    Vattendroppen85 skrev 2011-07-06 23:10:13 följande:
    Vi kommer också gifta oss utomhus om vädret tillåter. Planen är att vi ska stå på ett trädäck som tillhör resturangen vi kommer ha festen på som vätter utmed havet. Det är superfin utsikt och vi kommer nog inte dekorera så mkt, resturangen har två sora urnor med blommor som vi eventullet kommer ställa på varsin sida om oss.  Vi kommer troligtvis ha högtalare ute på trädäcket som spelar ingångs och utgångsmusik.

Vi måste gå runt en hörna på restrangen innan folk ser oss, så vi tänker ha en ingångsmarch. Sen är jag lite osäker på om vi bara ska stå kvar när cermonin tar slut eller om vi ska ha en utgångsmarch också, vad tycker ni? vi tänkte ha lite migel efter vigslen och sen går vi ganska snabbt iväg för fotografering.

Hur ska ni göra, ska gästerna kasta ris, rosblad eller blåsa såpbubblor på er? eller ska man skippa det helt och hållet?
    I mitt tycke låter det som om utgångsmarsch vore lite överflödigt i ert fall? Stå ni kvar, förbered er på såpbubblor och ris, mingla lite, ge er in i kramkalas, och trippa sedan iväg till fotograferingen, det är mitt tips!
  • Styrka

Ja, det var så jag spontant kände!

• Styrka

Det är en vacker park på hisingen. Ett stenkast bort ligger en vacker gammal skola, och ytterligare ett stenkast bort finns en vacker villa, som tyvärr är kontor. (annars hade vi gärna haft festen där.)
    Det är mycket grönt, ekar (tror jag att det är) en liten damm och en liten asfalterad gångväg vi tänkte gå på fram till vigselplatsen. Det är ett gräsparti framför en liten skogsdunge på berg.
    Det finns ingen el (om man inte få låna av skolan, men tveksamt mitt i sommarlovet).
    Dekorationer tänkte jag nog inte att vi skulle behöva frånsett filtarna och pallar till gästerna. Eventuellt hänga upp den där spetsöverhänget bakom prästen för att bara liksom markera var vigseln kommer att ske. Eventuellt tänkte jag dock kanske kanta "altargången" med nedstuckna blommor i gräset, men en altargång kan ju lika gärna ordnas genom att man placerar ut filtarna på lämpligt sätt.

• Styrka

wow, vad vackert att gifta sig i en gammal ruin!

• Styrka

Nja, ruin har vi ju inte tillgång till... och bänkar blir nog lite krångligt att skaffa fram, men jag tror det löser sig fint med vita fleecefiltar. De rear ut vita fleecefiltar på Jysk för 12 kr/st just nu btw! *tips till andra hugade*
    Och vi hittade vita dekorationsstenar på både Lagerhouse andra inredningsbutiker som vi kasnke tänkte markera altargången med. De blåste ju inte bort som blomblad, och kostar inte lika mycket som plastblommor. 25 kr för en rejäl burk, det tycker jag var billigt! Det kasnke går åt 3-4 burkar?

• Styrka
    magiska16juli skrev 2011-07-18 09:57:03 följande:

Vi gifte oss i lördags 16 juli och hade utomhus vigsel...vi var hemma hos min pappa, han har två gårdar en som är k-märkt och ej får renoveras ..men så klart underhållas så den är ok ;)...Vi hade en kanon dag från början till slut..Gården är kring byggd med massor av lador, så vi hade gjort ena längan som en dans å mat , bar och musik plats hade lap toppen kopplad med två stora högtalare gjort spel listor samt spotify!!...hade massor med ljus slingor över allt i ladan .Hade ett party tält utan för med plats för 60 pers...hade honörsbord sen tre lång bord från det. ljus slingor i tältet med...

Vi gick ut till musiken av kalle moreus *underbar* och efter en stund minskades musiken och vigslen började..efter vi sagt ja å pussats...;)..så spelade min Mans far en egen skriven låt på gitarr...EN HELT MAGSIK DAG OCH KVÄLL...LYCKLIG SOM TUSAN!!!! 

Wow, det låter underbart! Ni ser jättelyckliga ut, stort grattis!
Svar på tråden Jag vill höra från er som haft utomhusvigsel!