• Dejli

Fotograf eller inte fotograf?

Jag klipper ut dina funderingar och svarar såhär:

Fördelar med fotograf:
    Vi får "garanterat" fina bilder
    - Betala inte förrän ni är nöjda med bilderna, och ta referenser...

Ingen i familjen behöver gå runt med kamera hela tiden så alla gäster får vara gäster
    - Håller med här. Man missar mycket av festen och stämningen om man ser allt genom kameralinsen. Dessutom är det lätt att missa "självklara" bilder därför att man inte har erfarenheten att "se" bilder.

Vi får en mysig stund tillsammans under fotograferingen (tror jag?)
    - Med en bra fotograf är det jätteroligt att bli fotograferad (tycker t o m jag som hellre står bakom annars...)

----------------------------------------------------

Nackdelar med fotograf:

Kostar pengar
    - Ja, det kommer man ju tyvärr sällan ifrån

Kanske blir jag besviken på bilderna
    - Risken är nog större att du blir besviken med en amatörfotograf. Det är SVÅRT att fotografera riktigt bra bilder där man har mycket vitt (om man har en vit brudkläning). Inte ens riktigt bra kameror klarar av att fotografera vitt särskilt bra, särskilt i solljus.

Kanske regnar det och vi måste fota inne och jag vill INTE ha bilder från studio!
    - Man måste inte alls fota inne bara för att det regnar. En duktig fotograf löser det! Det kan t o m bli mycket bättre än i sol! Det är f ö MYCKET lättare att fotografera stora kontraster (vitt o svart) om det inte är solljus ute.
    www.brollopstorget.se/Forum-1-69/m4004798.html?www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm/1450199.htm
    www.brollopstorget.se/Forum-1-69/m4004798.html?www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm/1450199.htm
    www.brollopstorget.se/Forum-1-69/m4004798.html

Kanske kommer vi känna oss stressade och stela inför fotografen?
    - En duktig fotograf är duktig på att få folk att slappna av och känna sig bekväma. De har många knep för att få motiven avslappnade framför kameran och vet många poser som inte ser konstlade ut. Även om man har en vän som fotograferar så är det inte alls säkert man känner sig avslappnad eftersom man med stor sannolikhet får komma med alla förslag själv.

• Dejli

Vet inte varför länkarna går till sidan jag hämtade dem ifrån. I den tråden lade jag iaf in några länkar på bilder tagna i regn.

Svar på tråden Fotograf eller inte fotograf?