Inlägg från: GeneralElectric |Visa alla inlägg
  • GeneralElectric

Fotograf eller inte fotograf?

Vi hade två fotografer som vardera jobbade åtta respektive tolv timmar (de följde mig respektive M2B på förmiddagen; bara en var med på kvällen), en rutinerad pressfotograf som fotograferat några bröllop och en yngre fotograf med inriktning på mode/bröllop/porträtt. Det blev otroligt fina bilder!
    Många av våra gäster har fotograferat också – en av dem skickade oss 500 filer – och på så vis fick vi in bilder från några av våra sidoarrangemang. Men dessa bilder kommer inte i närheten av proffsfotografernas kvalitet, vad gäller teknik, komposition, motivval och blick för bildmässiga situationer.
    Så vi ångrar inte att vi satsade på ”riktiga” fotografer! Kanske hade vi klarat oss med bara en.
    Däremot irriterar det mig att jag mot slutet av planeringen – då allt blev riktigt stressigt – inte hann göra en riktig lista på vad vi ville ha fotograferat. Båda fotograferna hade fått en briefing av vad vi önskade, men inte en konkret lista. Därför missades flera uppenbara motiv, såsom en (grupp)bild på barnen i brudnäbben.
    Detta grämer jag mig väldigt mycket över, men på det hela taget har vi en fantastisk dokumentation av vår dag, som vi tänkt göra album, bildspel, tackkort med mera av.
    Om du, TS, tror att ni inte kommer att använda bilderna så mycket är det klart att det kan kännas onödigt att kosta på en fotograf. Men, jag tror att det är svårt att tänka sig att ni inte kommer att ångra er efteråt. Bilderna finns ju kvar i decennier...
    Men vad är det som får er att tro att ni måste ”posera” (som du skrivit flera gånger)??? Det måste ni förstås inte. Varför inte ta kontakta med en lokal dokumentär- eller pressfotograf, och be denne dokumentera bröllop som om det vore en journalistiskt intressant händelse? Då slipper ni posering. En nackdel kan vara att inte alla pressfotografer gillar att fotografera bröllop, och inte alla är så bra på porträtt – men för många är det rolig omväxling. (Observera att många bröllopsfotografer som på sina hemsidor säger sig arbeta "journalistiskt, i reportagestil” snarare tar arrangerade bilder à la modemagasin – fast det kan ju vara på brudparens begäran.)

Vi hade i förväg kommit överens med en av fotograferna om att ta porträttbilder i olika Gamla stanmiljöer (Slottsbacken, Bollhusgränd m fl). Men vi hade också en ”regnplan” och det var att ta de viktigaste porträtten i ett särskilt rum i kyrkan, Själakoret med vackra, medeltida väggmålningar. Till sist bestämde vi oss för att vi ville göra det även om det skulle vara fint väder (vilket det tyvärr inte blev). Jag tror att det kan bli väldigt vackra porträttbilder i de flesta kyrkor!

Svar på tråden Fotograf eller inte fotograf?