• wahlstrm

Fotograf eller inte fotograf?

Future Mrs S skrev 2011-07-07 20:20:50 följande:
    Ni får mig verkligen att fundera men jag känner mig inte säker åt något håll...  :S
    Ole dole doff känns ungefär lika säkert just nu.. :(

Fattar inte att jag inte bara kan bestämma mig... :/

Är det ingen som inte haft fotograf men ändå inte ångrat sig? 
    Din man kommer säkert också tillhöra skaran som ångrar sig efteråt,
    när han vet hur extra fina ni var, gästernas bilder inte på långa vägar gör er rättvisa och att den dagen aldrig kommer igen.

Jag ångrade verkligen att jag inte hade fotograf och vet andra män som känt samma sak efteråt.
    Men före.. Nja.. Då såg det mest ut som en dyr extra kostnad, för "fota gör väl gästerna.." 

Posering är inget jag heller gillar, men det finns ju en hel del "naturliga ögonblick" som är minst lika fina under dagen och dom kan det ju vara mysigt att ha på bild :)
  • wahlstrm
    mikita skrev 2011-07-15 09:53:14 följande:
    Vi hade INTE proffessionell fotograf, men väl en duktig kompis med systemkamera. Vi är jättenöjda med bilderna, ångrar inte en sekund att vi inte anlitade en proffessionell. Vi bad henne ta många kort under vigseln och festen och vi hade även bestämt en liten fotostund efter vigseln, då vi gick runt i närheten av festplatsen och tog kort. Både kort där vi poserar, men hon tog också massor med kort där vi står och pratar, fixar varandras frisyrer osv. Vi fick ca 150 bilder efteråt och har jättesvårt att välja ut vilka vi ska använda som tackkort, framkalla till ramar, trycka på canvas. Men som sagt, det var med systemkamera (stor skillnad mot vanliga kompaktkameror tycker jag) och hon är både intresserad av foto och duktig hobbyfotograf. Vad är ditt alternativ till proffs? Har du någon som skulle kunna ta lite finare bilder med en bra kamera och som har lite blick för det där med foton? Eller är alternativet att samla in alla gästers bilder och hoppas på det bästa? Nu hårddrar jag det hela. Men jag vill inte att du ska bli besviken om du inte tar en proffessionell fotograf. Vi var säkra från början att kompisen skulle ta bra och fina bilder, därför valde vi som vi gjorde.
    Man skulle också kunna sammanfatta din text till "Vi betalade inte vårt proffs och det ångrar vi inte en sekund". :)

Om personen är duktig, har utrustningen, la full fokus på att fotografera och levererade det ni önskade så är det väl ett "proffs"? :)
  • wahlstrm
    KlaraV89 skrev 2011-07-15 11:03:42 följande:
    Här är en som inte ångrar att vi hade ett proffs, värt pengarna till 100%, vi fick till och med en till fotograf som gratis bonus.

Kan rekomendera henne www. malin-fotograf .com
    Malin fotograf måste betala dig bra med pengar eftersom det enda du någonsin skriver är hennes hemsideadress..
  • wahlstrm
    mikita skrev 2011-07-15 12:34:26 följande:
    Jag vet, jag skrvier som jag pratar -mycket Flört

Däremot håller jag inte med om att hon är ett proffs. För mig är ett proffs någon som är utbildad, har det som yrke.
    Hon är intresserad och duktig, precis som jag är intresserad av och duktig på blommor (men arbetar inte med det). Hon har en systemkamera medan många andra har kompaktkamera, jag har dyrare/lyxigare/bättre hjälpmedel i trädgården än vad många har. Vår önskan till alla gäster var att ta många bilder, det extra hon gjorde var fotostunden mellan vigseln och maten. Och vad säger att hon inte fick pröjs?
    För mig är ett proffs någon som levererar ett bra resultat och håller hög nivå på det dom gör :)
    Utbildning är inte speciellt ofta en garanti för varken kompetens eller bra resultat.

Vad låg skillnaden på din vän och ett, vad du anser, proffs?
    Ni kom överens om att hon skulle fota, hon hade utrustningen, ni gick undan för en porträttsession, hon levererade bilder som ni var nöjda med och ni betalade.

Hade man inte vetat bättre så skulle det lätt kunna misstolkas som att ni faktiskt anlitat en riktig fotograf ;)
  • wahlstrm
    Event killen skrev 2011-07-15 19:41:18 följande:
    Ett proffs !!
    är en person som tar betalt för en vara och betalar skatt och mons ....

Jaha.. Det är därför Zlatan är så grym på fotboll.. Det är momsen som gör det.. ;)
  • wahlstrm
    MKF skrev 2011-07-15 21:45:33 följande:
    Termen "proffsfotograf" kan betyda olika saker för olika personer, så jag undviker helst den. Istället brukar jag säga:

Amatör: En fotograf som kan vara allt från helt oerfaren till att fota en del på fritiden. Har ofta en utrustning och kan inte så mycket om foto.

Hobbyfotograf: En fotograf med erfarenhet och bra utrustning. Lever inte på sitt fotande, men kan ändå vara erfaren och engagerad. Har ibland egen firma.

Yrkesfotograf: En fotograf som lever på sitt fotande. Arbetar för egen firma eller är anställd. Har bra utrustning. Har ibland en utbildning i botten med. Har ofta studio.

Det enda sättet för er att bedömma vem ni ska anlita är att titta på tidigare arbete, personligheter och kostnad/budget.
    Bra formulerat
Svar på tråden Fotograf eller inte fotograf?