• Malois

Middagen, förslag tack...

Ja nu börjar det närma sig med stormsteg och maten är inte riktigt klar... Tänker servera pottaisgratäng med något kött, vet bara inte vad. Söker något som kan färdigställas och bara göras det sista av strax innan servering, och det är till 50 personer. Har funderat på att tilllaga köttet som "Oxfile Provencale" men utan de sista 5 minuternas gratinering, de tar man precis före servering.
    Någon som har något annat förslag på varm mat, det är ju ändå November....

• Svar på tråden Middagen, förslag tack...
  • Kattpoet

Min första tanke var Älg gryta men det kanske inte fint nog.
    Till förrätt kan ni ju ha en varm soppa med höst grönsaker, väldigt lätt att hålla varm.

Man kan göra kallt  kött och varm sås och potatis, slottstek brukades servera så och jag  minns inte  att någon tyckte det var konstigt då på  80 talet eftersom köttet blev ju varmt av såsen och potatisen. 

• Margris

Rådjurssadel med körsbärssås och smörstekta katareller?

Helstekt ört- och baconfylld oxfilé med murkelsås, potatiskaka och smörsväng sparrris är en personlig favorit!

• Mysan82

Kantarellsoppa till förrätt, Heltsekt oxfile med potatisgratäng, en mustig rödvinssås och lite rotfrukter till det, och sedan en fruktig dessert?

Tips e att ringa till olika restauranger och be om menyförslag för ditt kommande bröllop. Antingen så hyr du in den restaurangen som du tyckte hade bäst förslag eller så lagar du det själv och har fått en massa härlig inspiration! :P

• Malois

Tack för alla tipsen!!! Ja tanken är att jag ska göra det sjäv och förbereda in i det sista satt de som hjälper till bara har att värma. Så recept på saftigt kött till många önskas...

• Mysan82

Helstekt fläskytterfile... Jag personligen tycker att det köttet är saftigare än fläskfile. Om man rundsteker köttet först så det får en fin yta och sedan värmer det i ugnen så brukar det bli jättebra. Sen trancherar man det precis innan servering :) Detta funkar med vilket kött som helst! :)
    Har du ngn som hjälper dej med maten? Ska det vara tallrik, fat eller buffe? 

Svar på tråden Middagen, förslag tack...