• MissPersika

kostnad med buffé ca 80-90 personer?

Hej! Jag tänkte höra med er ni som haft buffé egentillagad på ert bröllop hur stor kostnad det blev. Låt oss säga exempel kassler, rostbiff, kyckling eller skinka. Vad hade ni? Potatissallad, grönsallad, bröd osv

• Svar på tråden kostnad med buffé ca 80-90 personer?
  • Semlorna

Jag tror totala kostnaden för tårtor, mat och efterrrättsbuffe (allt egengjort) gick på ungefär 7000 och vi var 46 st. Vi hade sallader (rödbets & linssallad, grönsallad, mozzarellasallad), lax (kokt och gravad), tonfiskpastej, tjälknöl, potatissallad, potatisgratäng, såser (gravlaxsås och hjortronsås), bröd och smör i buffen. Tårtorna var morotstårta, hallon & kladdkaketårta, rom & tryffeltårta och cheesecake. Efterrättsbuffen bestod av ostar, kex, pannacotta, muffins och tryfflar.

• Mirjami

Om ni gör egen, se till att festlokalen har kyl/värmemöjligheter för ALLT. Vår bröllopsplanerare sa att man behöver plan A B OCH C om man gör egen buffé. Min svåger betalade endast 75 kr per person för sin buffé via catering, Medelhavsbuffé, fantastiskt god. Själva har vi tagit en Nordisk buffé från en annan cateringfirma och den går på 179Kr/pers. Dyyyrt, men den kostar egentligen 220/pers så vi har fått en del rabatt ändå!

• Kattpoet

Vi hade kollat  kylmöjligheter men  kylen gick sönder och  damen som har  hand om lokalen blev inte informerad om detta och de som skulle tagit över efter henne sket i det.  Synd, damen i fråga är svårt sjuk så man kan ju inte gnälla, men vi fick lokalen gratis pga detta.

Nåja,  hela min buffé för  35 personer   gick på  1700 kr ( jag kollade kvittona igår)  och då ingick  detta.  

Fransk rissallad  (  Vi hade hälften över, jag föjlde ett amerikansk recept och  OJ så mycket det blev)
    Äppleköttbullar   
    Tjälknöl på  skinkstek  ( Skinksteken var på extrapris månaden innan, så det blev vårt val, billigare än kasslern just då) 
    Kall skuren korv.
     yoghurt sås
    Tomat relish
    oliver  (  hittade bra , goda  svarta soltorkade oliver på en arab butik för 25 kr lådan, vi använde en)
    Hembakt bröd
    ost
    smör 

Fika.
    7 sorters kakor
    Kanelbullar
    Kladdkaka med kola sås, banan och Vispgrädde.

Läsk och Kaffe.

Eftersom jag inte har så mycker pengar så brukar jag  söka genom   alla flygblad som kommer ut 3 till 2 månader innan festen för att hitta mat till Bufffen, så fort jag har  köttet så kollar igen när det närmare sig efter vad att ha till.  Än så länge har denna metoden funkat bra och gett mig  fantastiska middagar som får mina vänner att tro att jag har spenderat de tre dubbla.

Men jag är en bra kock och  väldigt bra på att få  budget mat att smaka  som gourmet  och jag kör aldrig med färdig gjort  eftersom  jag inte tål det.  Ja det ger mer jobb men  hellre det än att vara vrålsjuk dagen efter. 

Kött kan frysas in, jag hade frysen full av  skivad  tjälknöl, som när den hamnade på serverings faten fick lite extra av marinaden på sig.  Köttbullarna  rullades  3 veckor innan och stektes i ugn  och frös in.

Alla kakor gjordes dagen två dagar innan och dagen innan det hade jag gjort 7 sorters kakdeg och lagt i kylen, sedan var det bara att sätta ugnen på 175 grader och baka ut all, det var skoj.  Jag kunde ju ha gjort skurna kakor men  nja har  man 200+ kakmått så måste man ju använda dem någon gång och jag hade ju hjälp av  grannflickan i 1 timme då jag satt barnvakt till henne. 

Svar på tråden kostnad med buffé ca 80-90 personer?