kostnad med buffé ca 80-90 personer?
Vi hade kollat kylmöjligheter men kylen gick sönder och damen som har hand om lokalen blev inte informerad om detta och de som skulle tagit över efter henne sket i det. Synd, damen i fråga är svårt sjuk så man kan ju inte gnälla, men vi fick lokalen gratis pga detta.
Nåja, hela min buffé för 35 personer gick på 1700 kr ( jag kollade kvittona igår) och då ingick detta.
Fransk rissallad ( Vi hade hälften över, jag föjlde ett amerikansk recept och OJ så mycket det blev)
Äppleköttbullar
Tjälknöl på skinkstek ( Skinksteken var på extrapris månaden innan, så det blev vårt val, billigare än kasslern just då)
Kall skuren korv.
yoghurt sås
Tomat relish
oliver ( hittade bra , goda svarta soltorkade oliver på en arab butik för 25 kr lådan, vi använde en)
Hembakt bröd
ost
smör
Fika.
7 sorters kakor
Kanelbullar
Kladdkaka med kola sås, banan och Vispgrädde.
Läsk och Kaffe.
Eftersom jag inte har så mycker pengar så brukar jag söka genom alla flygblad som kommer ut 3 till 2 månader innan festen för att hitta mat till Bufffen, så fort jag har köttet så kollar igen när det närmare sig efter vad att ha till. Än så länge har denna metoden funkat bra och gett mig fantastiska middagar som får mina vänner att tro att jag har spenderat de tre dubbla.
Men jag är en bra kock och väldigt bra på att få budget mat att smaka som gourmet och jag kör aldrig med färdig gjort eftersom jag inte tål det. Ja det ger mer jobb men hellre det än att vara vrålsjuk dagen efter.
Kött kan frysas in, jag hade frysen full av skivad tjälknöl, som när den hamnade på serverings faten fick lite extra av marinaden på sig. Köttbullarna rullades 3 veckor innan och stektes i ugn och frös in.
Alla kakor gjordes dagen två dagar innan och dagen innan det hade jag gjort 7 sorters kakdeg och lagt i kylen, sedan var det bara att sätta ugnen på 175 grader och baka ut all, det var skoj. Jag kunde ju ha gjort skurna kakor men nja har man 200+ kakmått så måste man ju använda dem någon gång och jag hade ju hjälp av grannflickan i 1 timme då jag satt barnvakt till henne.