passionsblomman skrev 2011-07-10 13:00:49 följande:
Jag har inte sagt att du är dum!
Däremot är jag väldigt van att folk generellt sett inte alls har räknat med att arbetet i sig ska kosta något alls. Det lät heller inte så på din första beskrivning.
Det jag undrar med hur den är gjord, är ifall fjädrarna verkar stuckna i torr oasis, så de är flyttbara, eller om alltsammans verkar sammanbundet med varandra och sitter fast? För tekniken avgör ju om det hela ens går att ta isär och sedan sätta ihop igen på ett vettigt sätt. Jag har inte sett din bukett mer än på bild ovanifrån, och undrar som florist hur man smartast skulle kunna bygga ut den utan att behöva göra om den helt och hållet. Det går bara att svara på ifall man får klart för sig hur den är ihopsatt som den är nu.
Du är ju helt fri att låta göra om din bukett precis hur du vill, men jag tror du kan hamna i läget att den då kommer att kosta dig väsentligt mycket mer än den gjorde från början.
När det kommer till blomsorter, så står jag fast vid att du tidigare fått en lång rad råd och tips på blomsorter-av mig tillexempel-som du bara avfärdat som "fula". Men att hitta blommor i vitt eller rosa är annars bland det lättadste som finns, eftersom de färgerna är jättestora i blomvärlden.
Nejlikor, elegansnejlikor, nerine, dahlior, fresia, orkidéer, rosor, chrysanthemum och så vidare. Det alla blommorna har gemensamt, är att de kommer att behöva specialprepareras om de inte kan vattenförsörjas, och en fjäderbukett kan ju inte sprayas med blomsprutan, så det är inte helt enkelt rent tekniskt.
Jag vet att du inte jobbar med blommor, det är för att jag gör det som jag försöker ge konkret ledning och hjälp på vägen. Det var gratis och det gjorde jag så gärna. Varsågod.
Förlåt, jag menade inte att du hade sagt eller tyckt det. Var absolut inte menat så, och okej, jag kanske inte skrev rakt ut att jag även räknade med kostnaden för arbetet, men jag tyckte som att det är rätt självklart om man pratar om att låta någon annan göra jobbet :P
Ahaaaa, du menar så... hm. Fjädrarna sitter som i små grupper på ståltråd som är som stjälkar och tar man bort bandet som är handtaget, så kan man separera på de små grupperna eller vad man ska säga. Förstår du något alls? hehe
Haha jo, jag vet, men jag tänker att eftersom det inte blir så många blommor nu, så är jag inte riktigt lika brydd om hur de ser ut, förutom såna gerbera, germini och blommor som "hänger". Vill gärna ha lite större blommor, tex rosor, nejlika, dahlia och inte tex brudslöja. Att buketten kommer kosta mer med blommor i gör inget. Den var inte så dyr från början. Jag tänker också att det kan bli svårt eftersom man, precis som du säger, inte kan spraya vatten på fjädrarna. Har letat och letat efter fejkblommor, men alla som är fina, hinner jag inte få i tid. Har kollar i butiker här, men det är svårt att hitta i rosa och vitt. Är de rosa, så är de oftast gula också och samma med vita, de blir också ofta väldigt gula. Jag tänkte att det skulle vara enklaste alternativet annars.