Inlägg från: 1700tal |Visa alla inlägg
  • 1700tal

Nu måste inköpslistan för starksprit skrivas, kan ni hjälpa mig beräkna??

Nu behöver jag er hjälp! Det är så att mina föräldrar är på semester under juli i europa och passerar således tyskland på vägen hem med tom bil. För att spara in på resekostnader har vi nu bestämt att de ska inhandla all starksprit åt oss (det som håller sig till 2012 då vi gifter oss, vin och öl med kortare bästföredatum inhandlas senare) och vi måste skriva en inköpslista NU. Jag och mamma har under dagen bestämd vad vi ska ha till avec och i baren. Nu är bara frågan hur mkt. Vin till maten är ju enklare att beräkna, där finns bra schabloner men det här är mkt svårare. Det är 75 vuxna gäster, inga fylletrattar men en del festprissar, några nykterister och mkt blandad ålder på gästerna... Hjälp! Det får absolut inte bli för lite men jag kan inte ens bedöma om vi har tagit i i underkant eller överkant. Vad tror ni andra som planerar eller ännu hellre ni som redan ställts inför samma dilemma? Vad går åt, vilket av det vi ska servera i baren tror ni folk föredrar/väljer mest?

Avec -

whisky (4 flaskor, ska även räcka till manhattan i baren + serveras som den är)
    cognac (3 flaskor, ska även fortsättas serveras i baren)
    bailys (3 flaskor, ska även fortsättas serveras i baren)

I baren -

G&T (2 flaskor gin)
    Manhattan (4:a whisky, 2:a martini rosso och några stänk angostura bitter) (1 flaska martini rosso och minsta flaskan angostura)
    Rom och cola (3 flaskor rom)
    Vodka och apelsinjuice (3 flaskor vodka)
    Martini Bianco (4 flaskor martini)
    Whisky
    Cognac
    Bailys

Vad tror ni?? Är vi helt ute och cyklar? Det är SÅ svårt... Hellre i överkant än i underkant.

• Svar på tråden Nu måste inköpslistan för starksprit skrivas, kan ni hjälpa mig beräkna??
  • 1700tal
    Kattpoet skrev 2011-07-08 18:48:19 följande:
    Låter bra men jag skulle lägga till en bär likör till avec och det funkar alltid i drinkar.
    En favorit för mig är hallonlikör och socker dricka  ( ska vara 7up men det tål inte jag) och körsbärslikör eller svartvinbärs likör i vitt vin är mumma. 
    Det där var ju jättebra att du påpekade för det var exakt vad vi diskuterade och strök från listan i tron att de flesta gillar bailys, om man nu gillar likör. Men du har absolut rätt och hallonlikör var det jag tänkte på oxå altenativt hjortronlikör. Tänkte lite på hjortron eftersom vi har en del tyska och skotska gäster som nog skulle uppskatta det. Men gillar resten av gästerna det månn tro? Tårtan är inte bestämd men det kanske inte är så noga?

Hallonlikör och läsk har jag aldrig provat faktiskt.
  • 1700tal
    Kattpoet skrev 2011-07-08 19:03:49 följande:
    Hjortonlikör är något jag skulle ha om du har gäster från utanför sverige.

Tog makens skotska släkt en lång stund att förstå det inte var aprikos i tårtan... 
    Haha, kan tänka mig det. Tog lång tid för mig att hitta översättningen "cloud berry". Men vad hjälpte det, det var ingen i skottland som visste vad det var för det. Men några av mina bekanta där är stora fans av ikeas hjortron och flädersortiment. Så det blir det nog.
    Bettina skrev 2011-07-08 19:31:59 följande:
    Vi har 75 gäster och ca 70 som dricker, vi har beräknat så här.

Vitt vin, då jag räknat med 1 glas till förätt blir ca 3boxar + 8 box till festen
    Rött vin, då räknat 2 glas till huvudrätt blir ca 4 box +6 box till festen
    Avec då har vi bailys och whiskey och det går ca 17 glas på en flaska och man vet ju inte vad de väljer så det blir ca 5 flaskor vardera..vi beställer ytterligare några flaskor till festen.

Gin har vi köpt 6 l
    Vodka 3 l
    Öl 15 flak
    Jäger 7 l
    Cider 2 flak

Oj, låter ju som vi räknat i underkant då? 7 liter jäger? Vad gör man med den, drinkar? Och massa gin, samma där - till drinkar eller?
  • 1700tal
    Kattpoet skrev 2011-07-08 20:39:02 följande:
    Jag hittade att man kan blanda  hjortonlikör med   vit bubbligt vin och en fryst  hjorton i drinken  eller så kan man  blanda den med jokk tranbär tydligen.
    Men wow vad gott det där lät, det där ska vi absolut ha!! Grejer var att jag letade efter en champagnedrink för jag tänkte det kunde va lite fint och passande på ett bröllop. Men inga recept jag hittade föll mig i smaken alls, men det där lät (och smakar säkert!) jättegott! Skrattande Och så kan vi ha den överst på drinklistan i baren och kalla den "bröllopsdrinken"...

Men det där med jock tranbär - menar du att man kan blanda hjortronlikören med den eller det mousserande vinet? Blandat med tranbären borde det väl få en ganska oaptitlig färg, typ brun?

Undrar om det finns tranbärslikör förresten som alternativ till den fruktiga likören som avec...
  • 1700tal
    Bettina skrev 2011-07-08 20:41:00 följande:
    Vi gör gin och tonic
    Jägern dricker man ren i snapsglas  
    Ahaa... Skrattande
Svar på tråden Nu måste inköpslistan för starksprit skrivas, kan ni hjälpa mig beräkna??