Inlägg från: Kattpoet |Visa alla inlägg
  • Kattpoet

Nu måste inköpslistan för starksprit skrivas, kan ni hjälpa mig beräkna??

Låter bra men jag skulle lägga till en bär likör till avec och det funkar alltid i drinkar.
    En favorit för mig är hallonlikör och socker dricka  ( ska vara 7up men det tål inte jag) och körsbärslikör eller svartvinbärs likör i vitt vin är mumma. 

• Kattpoet

Hjortonlikör är något jag skulle ha om du har gäster från utanför sverige.

Tog makens skotska släkt en lång stund att förstå det inte var aprikos i tårtan... 

• Kattpoet

Jag hittade att man kan blanda  hjortonlikör med   vit bubbligt vin och en fryst  hjorton i drinken  eller så kan man  blanda den med jokk tranbär tydligen.

• Kattpoet

Frysta hjorton går att hitta i butik och  om du ska ha  osvenska gäster, ta det istället för tranbär,  tranbär finns i anmass utanför Sverige, hjorton gör det inte.

När jag var i london fann jag Svensk hjotron sylt från ett litet sylteri i Norrland, jag vet att burkarna kostar där mellan 20-40 kr  beroende på om det är hjortonår eller inte,  i London fick du hosta upp  180 kr för en liten burk...

Jokk tranbär juice  med  en skvätt  hjortonlikör är tydligen något de dricker i Finland.

Och Lapponia  finns i Lingon, Havtron, Blåbär, tranbär  och så Hjotron, förr  fanns också  åkerbär men  jag har inte sätt den på länge.  Åkerbär heter Artic raspberry  på engelska och Mesimarja på finska och  det är ett bär som bara växer  runt polcirkeln.

Svar på tråden Nu måste inköpslistan för starksprit skrivas, kan ni hjälpa mig beräkna??