Inlägg från: pulmonate |Visa alla inlägg
  • pulmonate

Alla tips om Italien!

Hej!
    Då jag har bott i Italien i 7 år snart så ger jag härmed lite insider tips  

Jag bodde i Rom i 5 år och det är helt klart ett måste. Enligt mig är de 3 viktigaste städerna att se i Italien Rom, Venedig, Florens i den ordningen. 
    Roma - Firenze finns massor med tåg och man kan även åka och bara sova en natt i Florens. Det går ganska snabbt att se det man "måste" men det som är så fint med Florens är att uppleva atmosfären, ta en aperitivo (beställer du alkoholhaltig dricka mellan 18-20 så får du gratis tilltugg..vissa ställen får man bara typ jordnötter men på vissa finns en hel buffé med mat). 
    Venedig är såå romantiskt och unikt. Helt klart ett måste när man är i Italien. 

I Rom är måsten: 
    - området Trastevere. Bäst på kvällen i mitt tycke, från kl.18. Är ni där på sommaren finns det även en massa barer med musik på ön mitt i floden Tevere precis där.  Bästa restaurangen ligger även här!:

Ristorante Capo de Fero  ("Rigatoni Democratici")
    Via di San Cosimato,16
    00100 ROMA
    Där föreslår jag att ni provar antingen just "Rigatoni democratici", Carbonara (rom's rätt), eller Spaghetti alla gricia.
    Bästa drinkarna hittar ni på BumBum. Dock har dom ingenstans o sitta. Man tar med sig sin drink o sätter sig på torget!

- området Campo dei fiori. Kaffe på dagen eller en drink på kvällen.
    - San Lorenzo  är studentområdet om ni söker en mer avslappnad och alternativ atmosfär
    - Att bara vandra i hela området kring Pantheon är otroligt fint.  
    Ja och the obvious - Capella Sistina, S.Pietro, Colosseo, Piazza Venezia, Pantheon, piazza di spagna, fontana di trevi, osv.
    Travel cards för en vecka kostar 18 euro.  11 för 3 dagar tror jag.. eller 1 euro per resa.

Vill man ha lite mer sol och bad... Då tycker jag att kusten vid Cinque Terre är OTROLIGT vackert, men kolla hur dom har det där innan ni åker, eftersom de har haft lite problem med storm nu i början på vintern! Förmodligen är det inga problem för er som åker 2012.

Städer i norra italien: 
    Assisi, Sienna, Florens. Men egentligen så är de flesta italienska stadskärnorna väldigt fina i det området. Så om ni hyr bil så bara stanna till när ni känner för det!
    Bracciano (sjön norr om Rom) är fint för en dagsresa.

Ja det finns massor. Fråga om du vill ha mer specifika tips så ska jag se om jag kan hjälpa till!
Svar på tråden Alla tips om Italien!