Bästa sättet, tycker jag, är alltid att berätta/fråga om saker ansikte mot ansikte och ganska rakt på sak :)
Vi berättade bara för våra föräldrar att nu har vi bokat kyrkan och vilket datum. Vännerna fick väl veta mer exakt när inbjudningarna kom ut, även om flera av dom redan visste :P
Tärnorna, som är våra systrar, frågade vi när vi träffade dom. Vi sa helt enkelt att vi ska gifta oss och ville hemskt gärna att de skulle vara tärnor, men att vi självklart förstod om de inte ville och att det inte var någon fara med det. Vi bad dom tänka över saken, men båda svarade "JA" direkt :)
Marskalkerna, som är fyra av min blivandes närmsta vänner, blev det lite blandat. Två av dom bor ca 100mil från oss, så där blev det över telefonen. De andra två frågade min blivande direkt, ansikte mot ansikte. Han sa samma sak där. Att vi ska gifta oss och han gärna ville ha med sig just dom där framme som stöd. Alla fyra tackade ja på en gång.
Vi var också noga med att tala om direkt vad vi ville att de skulle köpa själva och vad vi skulle köpa åt dom, så att det inte blev missförstånd över sådant senare. Alla tyckte vår lösning på det var bra och de hade inga invändningar :)
Toastmaster (en av marskalkerna) och toastmadame (hans syster) frågade vi också bara rakt ut, sa vad vi förväntade oss av dom osv. och även där blev båda jätteglada och tackade ja direkt :)