Bjuda eller inte bjuda?
Jag har en vän som jag inte bjudit. Eller såhär, vi var väldigt bra vänner i högstadiet, även under gymnasiet och efteråt. Vi hade "det där" mellan oss, det där lilla extra. De senaste åren har det helt legat i mitt intresse att hålla kontakten. Senaste åren har han inte ens bemödat sig med att uppdatera mig när han bytt telefonnummer. Han har fortfarande nära kontakt med vissa i den kompiskretsen vi umgicks med, som jag fortfarande umgås med.
När jag har tänkt inbjudningslista har jag alltid räknat in honom. Men sedan, när det väl var dags så rannsakade jag mig själv. Vill jag verkligen bjuda honom, vill han komma? Om han mer och mer tagit avstånd (av någon anledning jag inte vet om, eller av ingen anledning alls), är det min "skyldighet" att bjuda honom då? Det slutade med att jag inte bjöd honom. Jag tänkte såhär, om det är så att han tar illa upp (vi är kompisar på Facebook) så är det hans problem, har man inte ens uppdaterat adress och telefonnummer, och aldrig tagit kontakt IRL på flera år så kan han inte förvänta sig att bli bjuden. Jag hoppas, om han tar illa upp, att han rannsakar sig själv om varför det blev så.
Missförstå mig rätt nu, jag vill inte straffa honom på något sätt, inte alls. Men det kändes bara inte rätt att bjuda honom, jag känner honom inte längre.
Mitt tips till dig är att tänkta efter ordentligt. VILL du ha dessa vänner på ditt bröllop, bjud dem! Man ska omge sig med människor som man mår bra av och som gör en glad. Bara du har svaret på din egen fråga!