• Jeliqa

Gravid! Hur undviker vi att berätta?

Ja, som rubriken antyder är jag alltså gravid. I ett tidigt skede.
    Vi gifter oss 6 augusti och eftersom vi har en historik med några missfall bakom oss vill vi helst undvika att berätta för någon alls innan de första riskveckorna är över.

Problemet är dock att min svärmor har tagit på sig ansvaret för mat och dryck på bröllopet så jag kommer inte kunna smuggla in alkoholfritt utan att hon märker det.
    I vanliga fall dricker jag knappt alkolhol (1 glas på jul eller nyår kan jag ta) så tror ni att någon misstänker något om jag låter bli även på bröllopet? Eller ska vi prata med serveringspersonalen och be dem att diskret hälla alkolfritt i mitt glas?

Någon som har erfaranhet eller tips?

• Svar på tråden Gravid! Hur undviker vi att berätta?
  • Jeliqa

Tack för alla grattis och alla råd! 
    Jag tror jag pratar med serveringspersonalen och kanske berättar vi för svärmor också.

Det där med antibiotika tänkte jag att jag lär köra med på min möhippa för att slippa dricka.
    Några av mina vänner är väldigt oförstående gällande mitt icke-drickande i vanliga fall och de lär inte vara mildare när det gäller möhippan, så då bör en vit lögn passa bäst.

• Jeliqa
    queenelin skrev 2011-07-12 14:44:15 följande:
    Kan du inte bara säga nej till vin med "ursäkten" att du inte vill dricka för att du ätit så dåligt och varit nervös hela dagen, säg bara "Jag vill vara på topp hela dagen, kanske tar jag ett glas senare."

Men det är väl inte svärmor som serverar? Tror du hon har hökögonen på och lurpassar din glas i sin glädje och iver att det kanske är ett barbarn på gång?

Jag dricker inte alls, av ingen speciell orsak, och ibland får jag frågor om jag är gravid, jag brukar bara säga "inte vad jag vet." eller "inte speciellt!" Jag tror inte svärmor tar illa upp om du drar en liten lögn under bröllopet vid eventuella frågor. När ni sedan berättar nyheten för henne blir hon nog bara glad och förstår varför du ljög lite.

Grattis till graviditeten och lycka till!
    Haha nej svärmor serverar inte vinet, men välkomstdrinkarna/bubblet kommer hon fixa eftersom de skall intas utomhus. Men jag tror det löser sig på något sätt. Blir nog helt enkelt "tvungen" att berätta för svärmor lite tidigare än planerat :)
  • Jeliqa
    Dannedo skrev 2011-07-14 01:24:49 följande:
    Ett annat tips för att hålla graviditeten hemlig är ju kanske att inte skriva ett inlägg på nätet med bild på sig själv ;). Hoppas du inte tar illa upp, det är verkligen inte menat att vara elak men jag tyckte det var lite kul när jag kom på att du inte skrivit anonymt. Själv hade jag aldrig vågat, vet ju aldrig vem som finns på forumet även om risken är liten att det råkar vara någon av dina gäster. Grattis i alla fall till graviditeten! Hoppas allt går bra!
    Haha, ja fast här har jag ju skrivit länge om vårt stundande bröllop utan bild på mig själv och med tanke på att vi gifter oss på en väldigt liten ort (Norberg) så skulle eventuella bekanta veta att det var jag med eller utan bild. :)
Svar på tråden Gravid! Hur undviker vi att berätta?