Inlägg från: passionsblomman |Visa alla inlägg
  • passionsblomman

Ni med vita rosor i er bukett (och röda)

I mitt galleri finns en mapp med bilder på olika rossorter. Där står namnet på de allra flesta tror jag, om du pekar på bilden med muspekaren.

Allmänt, så är ett bra sätt att få en levande och intressant färgbild i en bukett, att man blandar tre olika nyanser av samma färgton. Tre olika nyanser av tex rött tex. Då brukar man välja en som huvudnyans och så tar man lite mindre av tvåan och allra minst av den tredje,. så gör man för att mest effektfullt bygga helheten och få en tredimensionell effekt.

Black BaccaraEndless Love.jpgValentine

Black Baccara               Endless love                 Valentine

För att bara visa ett exempel. Det är vackert att göra likadant med vilken färgsom helst. Vill man vara lite mer påtaglig och jobba med kontraster så kan man välja en nyans som går i en annan färgton, som att tex ta en  djupt oragne eller en cerise sort i det röda. Det är lite kaxigare, men passar inte alla. Ton i ton är det säkrare kortet och det med kontraster väcker mer uppseende.

Det är svårt att vara modig när man är ett mycket litet djur
  • passionsblomman

Ett annat grepp man kan ta, är givetvis att ta enbart röda blommor men olika sorter, dvs rosor och så exempelvis nejlikor och alstromeria, för att utöver nyanser också få fram olika strukturer och texturer i buketten. Varför sa inte floristen allt det här till dig undrar jag nu medan jag skriver?

Det är svårt att vara modig när man är ett mycket litet djur
Svar på tråden Ni med vita rosor i er bukett (och röda)