• SnuttisSessan

Väldigt nyttiga recept på mat sökes, som vi kan äta fram till bröllopet :)

Jag gifter mig den 29 juli och behöver goda recept på middagar som är nyttiga som bara den :)

Klänningen passar men jag vill att hyn och allt är fint inför bröllopet.

Jag och min sambo äter mycket skräpmat men tycker lika mycket om nyttig mat. Men vad ska man göra ?

Gärna enkla recept som mättar bra, som är nyttiga.

Vi äter bara fullkornsbröd, pasta och bulgur i stället för ris som det är i dagslaget.

• Svar på tråden Väldigt nyttiga recept på mat sökes, som vi kan äta fram till bröllopet :)
  • baby freeze

Först och främst så tänker jag att det är viktigt med nyttigt fett. Goda oljor av bra kvalitet. Vi har alltid kallpressad oliv och raps hemma, men även kokosfett. Det är även viktigt att inte vara för snål med fettet för mättnadskänslan. Unna er riktigt smör också, inte sånt där fjöntmargarin!

Det är bärsäsong nu, så se till att få in mycket av det. Det sägs att antioxidanterna de innehåller är föryngrande, men vad vet jag? Det är gott som det är till efterrätt.

På sommaren tycker jag att det passar med extremt enkel mat. Omelett t.ex. eller ugnsbakad fisk. Detta gjorde jag häromdagen:

En sida multefilé (går ju såkart bra med vilken annan fisk som helst, men jag älskar just multe)
    en halv fänkål
    en liten färsk gul lök
    två vitlöksklyftor (om man gillar det)
    lite olivolja
    3dl grädde
    salt &peppar

Skiva grönsakerna tunt och lägg på botten av en ugnsform. Ringla över olja, salt och peppar. Häll på grädde. Lägg på fisken och häll vinet över så att fisken får lite. Salta och peppra fisken också, men bara lite. Baka på 175 grader 10-15 min, beroende på fiskbitens tjocklek.
    Til detta åt vi färskpotatis.

• MrsT2011

Här kommer vår favorit, sommarens lättaste, fräschaste middag!

- Tina två laxfiléer
    - Smörj en ungsfast form med olivolja. Sätt ugnen på 200 grader.
    - Lägg i laxen i formen
    - Hacka en squash, en purjolök, en röd paprika och en gul paprika. Lägg grönsakerna i formen bredvid och ev ovanpå laxfiléerna. Ringla olivolja över och krydda med citronpeppar.
    - Sätt in formen i mitten av ugnen i 30 minuter. Rör om bland grönsakerna minst en gång.

Till detta matiga recept behövs inga kolhydrater alls!

• SnuttisSessan

Tack för era recept måste testa mig fram lite ;)

Fler som har goda recept på nyttig mat ?

Svar på tråden Väldigt nyttiga recept på mat sökes, som vi kan äta fram till bröllopet :)