Vilka har man med på möhippan?
Det kan ju vara bra såhär innan att fundera lite över vilka man vill ha med på möhippan om man har den turen att få en. Hur många har ni haft med och vilka?
Det kan ju vara bra såhär innan att fundera lite över vilka man vill ha med på möhippan om man har den turen att få en. Hur många har ni haft med och vilka?
Jag hoppas på ALLA mina vänner som jag umgås med regelbundet! Och alla i min generation som är bjudna på bröllopet.
När min svägerskas möhippa var så ansåg tärnorna att de visste bäst vilka hon umgicks med och bjöd in några av sina kompisar bara. Vi som var släkt räknades bort! När några kompisar påpekade att vi som var släkt borde vara självklara då vi också bjudits på bröllopet så ringde de och frågade lite spydigt om vi hade lust att komma. Då jag redan blivit ratad hade jag redan tackat ja till arbete den kvällen och kunde inte komma några dagar innan och ändra det. Så jag kunde inte komma när jag väl bjöds in (mest för att de kände sig tvungna).
Nu har jag sagt till allt och alla att så vill jag INTE ha det. ALLA på bröllopet är folk som står mig nära och därmed självklara gäster för mig. Sen att många bor långt bort och inte kan komma, det är en annan sak, det respekterar jag (160 mil för en hippa känna inte som "runt hörnet" precis). Men alla jag umgås regelbundet med, min gubbe känner till alla, de sa jag att OM jag blir hippad vill jag att alla ska bjudas, oavsett de är bjudna på bröllopet eller ej. Vi har nämligen bara bjudit familjen!
Jag har gett min svärmor en lista på alla som är bjudna och vilka som har tackat ja...
Våra marskalker och tärnor är min blivandes bröder och deras flickvänner/sambos. Så dom har koll på allt sånt.
Sen finns det ju givetvis folk som dom inte känner, som inte är bjudna, och som vi umgås lite med ändå... Men vi litar på att dom frågar (står jobbarkompis / vän / kusin osv på listan) om de tycker att det är någon mer som borde tillfrågas...
Vi har också bett om att antingen slippa hippa/svensexa eller att få en lugn med bara vi två, tärnorna och marskalkerna på typ en grillkväll eller nåt... Så det är inte säkert att dom bjuder någon alls, men dom har all möjlighet.
Så den biten släpper jag helt. JAG bjuder ingen. Det är upp till andra att fixa sånt
Nu ska jag vara trist och tråkig men BORT med tassarna, lämna gärna en lista på vilka som är bjudna till bröllopet men sen ska du inte göra ett dugg mer. Hippan ska du som brud inte lägga dig i alls egentligen inte ens bry dig om att lämna listan heller.
Hippad blir man om ens vänner vill och känner för att ge en den upplevelsen det är inget de är tvungna att göra, och det behöver inte vara tärnan som håller i den, kan vara vem som helst av vännerna.
Vi har gett lista på alla som är bjudna o sen är det upp till var o en om dom vill vara med , vi ville inte vara dom som bestammde vika som skulle vara med på möhippa / svensexan.
Ska man ens lämna en lista? Är det inte upp till möhippeplaneraren att ringa till den blivande maken och luska?
Jag lämnade ingen lista och hade ingen tärna men mina vänner ordnade det jättebra ändå Blev alla de vänner som jag bjudit till bröllopet plus min brors sambo (som var den enda släktingen i vår generation) och vi hade superkul. Hade jag bjudit själv hade det blivit samma. De hade ringt och fått listan på inbjudna av min man och jag anade aldrig någonting.
Okej, så här är läget, min tärna har bett min fästman om en lista på vilka som ska vara med. Och då undrar jag vilka det är som brukar vara med. Nu beslutade jag mig för att skriva ned alla kompisar från min sida. Men jag har också varit med om bröllop där bara brudens allra närmsta tjejkompisar, typ fyra stycken, varit med och då kan jag tänka mig att många kände sig uteslutna. Genom att ta alla så får min tärna välja vilken typ av möhippa hon fixar om det ens blir någon, nu tar jag bort mina tassar från det .
De som står bruden nära och som är bjudna på bröllopet ska vara med på möhippan tycker jag. Jag tror min bästas vän och toastmadame kommer se till att vi gänget + mina systrar och min ena kusin som bor i samma stad som jag umgås med ibland kommer vara emd på min möhippa. Tror inte att hon kommer bjuda in min blivandes tjejkompisar....jag känner dme ju men umgås inte med dem direkt, bara ibland via min blivande...har inget behov av att ha med dem heller,även fast de är bjudna.
Så de närmsta tycker jag ska vara bjudna på möhippa.!
På min möhippa var det jag, mina systrar, min ena svåger och mina föräldrar som gick ut och åt middag. Behöver jag säga att jag aldrig förstod att det var min möhippa?
På de möhippor jag varit med om så har aldrig alla varit tillsagda och ingen har förväntat sig att de skulle var så, här har ordnats möhippor av och med endast arbetskamrater, nära vänninor, släkten osv. Det är en rejäl apparat att dra igång om alla kvinnliga gäster skall delta, tänk ett bröllop med 80 gäster och hälften är kvinnor. Huga!
Jag har fått en förfrågan om lista och skrev bara upp personer som är bjudna till bröllopet. Känns ju lite konstigt att de tillfrågar personers som inte ens är bjudna. Inte för att jag skulle ha något emot att de kom (utan tvärtom) men det känns ju lite taskigt att de inte blev bjudna (vi har skurit ned vår bröllopslista rejält och bara tagit med personer som vi aktivt umgås med).